
הבית שתכנן האדריכל יואב מסר ברעננה מגלם איזון בין מיקום אורבאני וסביבה טבעית, קשר הדוק בין פנים וחוץ ושימוש הרמוני בין חומרים חמים וקרים.
בפרוגראמה שקדמה לתכנון הבית השוכן ברעננה, הגדירו בעליו לאדריכל יואב מסר את רצונם למצות עד כמה שניתן את יתרונות "צמידות הקרקע" ליצירת דיאלוג הדוק עם החוץ, מרחב ותחושת פתיחות, הן בחלל הפנים והן מחוצה לו, כולל שילוב אזורי משחק לילדיהם בשטח הגן.
ואולם, במבט מן הרחוב, נוכח חזיתו הקדמית האחידה והאטומה יחסית, קצת קשה לדמיין את המרחב העשיר המשתרע בחזיתו האחורית, אך די בפתיחת דלת הכניסה, שמאפשרת למבט לחצות את חלל הפנים עד רחבת הישיבה המרוצפת שבחוץ, כדי לרמז על הבאות, על המענה שהעניק התכנון לדרישות הפרוגראמה.
שביל גישה מתעקל המוליך מן הרחוב אל מבואה חיצונית ויוצר תהליך מעבר רך בין מיקומו האורבאני של הבית ובין סביבת החוץ הפרטית שלו, חושף כבר בכניסה את הרעיון השזור בכל רובדי תכנונו- משחק בין ניגודים משלימים היוצר עניין צורני רב מחד, וזרימה קוהרנטית מאידך.
העמדת הבית על המגרש- 500 מ"ר- נעשתה בחלקו הקדמי, ובעוד כלפי הרחוב מתגלה מעטפתו האחידה- מתונה, הרי שבחזית האחורית היא "מתפצלת" לשני גושים היוצרים בה חלל מובנה ורחב ידיים. הפתחים הרבים ששולבו בה -דלתות, חלונות ומרפסות- פונים אל שטח הגן ותופרים את האינטראקציה המבוקשת עם מרחב משובץ "כל טוב": רחבת ישיבה מרוצפת וגדולה, אזורי משחק, שטחים מגוננים עם מדשאות, ובריכת שחיה.
מרחב, פתיחות, וקשר מאפיינים גם את פנים הבית, שמרכזו תוכנן כחלל כפול ושטחו משתרע על שתי קומות: קומה ציבורית הכוללת את האזורים המשותפים וקומה עליונה בה ממוקמים אגף חדרי הילדים ואגף ההורים.
שני האגפים מחוברים ביניהם באמצעות גשר עץ החוצה את גובה החלל ומקורה בסקיילייט המשרת אף הוא את רעיון הקשר עם החוץ: מחדיר אור יום נעים לחלל ואת מראה השמים בעונות השנה המתחלפות. קומה נוספת היא קומת מרתף בה שוכנים חדר משחקים, ממ"ד ושירותים.
משחק הניגודים שמוביל את התכנון בא לידי ביטוי בקווי מתארו של הבית ובחומריות שנבחרה. כך, למשל, בתוך סדר גיאומטרי של קווים ישרים-נקיים המאפיין את הקו התכנוני, בפתחי היציאה מסלון אל רחבת הישיבה המרוצפת שולב קו מעוגל ורך, המופיע גם במרפסתה המעוגלת של יחידת ההורים "הרוכבת" מעל כהד צורני.
מערכת החומרים שנבחרה מערבת חומרים חמים וקרים, רכים וקשים- אבן, עץ, זכוכית, נירוסטה וברזל, כאשר השימוש בהם שנעשה במינון מדוד ומושכל מחבר ביניהם נכונה לכדי מכלול הרמוני.
קשר עין בין אגפי הבית, שהיה מרכיב חשוב מאד לבעליו המקפידים על קשר משפחתי חם, תורגם כאן באופן בו הוגדרו אזוריו השונים של החלל במעין נוסחת חשיפה/הצנעה. הפונקציות השונות מוקמו משני צידי שדירה ארוכה החוצה את כל אורכו כשההפרדה ביניהם היא חלקית, כמו "מכסה טפח ומגלה טפחיים".
אזור פינת האוכל לדוגמה, הממוקם במרחב אחד עם המטבח, הופרד מהציר האורכי החוצה את החלל באמצעות שלושה עמודים רחבים שהמרווחים ביניהם מצניעים אותו הצנעה מתבקשת ובו בזמן אינם מפרים את הזרימה הפתוחה ומעניקים הצצה אליו.
פינת המשפחה-טלוויזיה המצויה מול אזור המטבח-פינת אוכל בצדה השני של השדרה, תוכננה מהלך מספר מדרגות גבוה ממישור הקומה, כך שהיא מהווה חלק אינטגרלי מחללה, אך במקביל נהנית מאינטימיות ראויה של אזור משפחתי חמים.
מוטיב נוסף המלווה את שפת הפנים ומדגיש את קשרי הגומלין, הן עם החוץ והן בתוך החלל עצמו, הוא ממד השקיפות שמעניקים פתחיה הרבים של המעטפת, קירוי הסקיילייט במרכז החלל ובתקרת חדר הרחצה של ההורים, וריצוף זכוכית שקופה בחזית פינת האוכל, החושף קשר עין עם קומת המרתף ואף מחדיר אליה אור.
את שני המוטיבים, הן של חשיפה/הצנעה והן של שקיפות, מגלם גם עיצובם של המעקות שתוכננו כפסי נירוסטה אופקיים המאפשרים למבט לחדור דרכם, ובשל זרימתו הפתוחה של חלל הפנים נוכחותם בו דומיננטית ומהווה חלק בלתי נפרד ממרקמו הוויזואלי.
ככלל, את עיצוב הפנים מגדיר האדריכל מסר כדיאלוג פורה בינו ובין אורית טודרס, שאלמנטים רבים בו תוכננו על ידה, דוגמת דלת הכניסה המרשימה העשויה ברזל עם עיטורי עיגולים בולטים המקנים לה מראה מיוחד ועשיר.
סגנון העיצוב מודרני בעיקרו, אפילו מינימליסטי משהו, משלב עבודות נגרות שנעשו בידי נגר אומן, ואת המארג הנקי משלימה התאורה המתקבלת מגופים שקועים בעיצוב מינימליסטי נקי וכבלים גמישים שנמתחו לכל אורך החלל תוך יצירת משחקי אור ואפקטים מיוחדים הנוסכים אווירה ייחודית רווית קסם.
כך, כשם שאומרים כי ניגודים משלימים הם לא פעם סודה של שותפות מוצלחת או של זוגיות טובה, גם על תכנונו ועיצובו של הבית ניתן להחיל את האמירה, ובמלוא משמעותה.
תכנון אדריכלי- יואב מסר , עיצוב פנים-אורית טודרס ויואב מסר
באדיבות: פורטל בית ונוי - פורטל התוכן המוביל לתכנון ועיצוב הבית