זירה מקצועית לאדריכלים
מעצבים ואנשי מקצוע

מאגר חברות ואנשי מקצוע מובילים בעולם הבנייה

ובנוסף מאמרים ופורומים בנושאי הבנייה והעיצוב עם מיטב אנשי המקצוע בארץ

רוצים להעלות תוכן, חדשות, אירוע או כל דבר שיעניין את הגולשים? שלחו אלינו

חלונות ודלתות בדירות מגורים

מאת: ס.דניאל - מומחה ויועץ איטום, בידוד ובנייה
בחסות פורטל איטום נט.

אחד האלמנטים העיצוביים הבולטים כיום בעיצוב הבית, דירת המגורים, הם חלונות גדולים, בעיקר לכיוון הנוף הנשקף מדירת המגורים.

פתחים בדירת המגורים מהווים מרכיב מרכזי בתכנון וקביעת איכות התפקוד הכללי של המבנה עלייה ברמת החיים. הנוחות בתפעול ובתפקוד החלונות והדלתות, עלייה ושכלול הטכנולוגיות בתחום, מהווים שיפור מהותי ברמת התפקוד של חומרי הבנייה השונים, חלונות ודלתות, חלונות גג [סקילייט] וכד'.

אחד האלמנטים העיצוביים הבולטים כיום בעיצוב הבית, דירת המגורים, הם חלונות גדולים, בעיקר לכיוון הנוף הנשקף מדירת המגורים. נוף לכיוון הים או ההרים, משקף את היופי החיצוני של הנוף הנשקף מדירת המגורים. אחת המטרות של החלונות היא, לקיים מגע בין החלל הפנימי של דירת המגורים לבין העולם החיצוני, על מנת ליצור תחושה של שייכות והשתלבות בסביבה הכוללת, פנים וחוץ.

השיקולים בבחירת החלונות והדלתות לדירתנו רבים ומגוונים. ההיצע הקיים בשוק גדול ולא אחת אנו מתלבטים [פרט להשקעה הכספית הכרוכה בכך], בבחירת החלונות, מעבר להיותם כיום, פרט עיצובי לכל דבר, השיקולים העומדים לפנינו הינם,אפוא,רבים מאוד.

ניתן לשלב כיום חלונות עיצובים על ידי תכנון יעיל עם פריטים וגוונים היוצרים אוירה ביתית, חלונות אלומיניום עם ציפוי עץ פנימי, ויחד עם זאת, יצירה של אווירת יוקרה ואלגנטיות.

ההחלטות בבחירת החלונות, מהוות חלק בלתי נפרד משלבי התכנון הראשוני של הבית. סוגי החלונות, סוגי הפתיחה, התאמת החלונות לסגנון של המבנה, דירת המגורים, לקו העיצובי ופרמטרים נוספים המשלבים בנוסף רמה אסתטית גבוהה, איכות, תועלת ועוד.

תכנון נכון וחלונות איכותיים הם בעלי השפעה מכרעת על דירת המגורים: אוורור, כמות האור החודרת לחלקי הדירה השונים, רמת הבידוד, אטימות למניעת חדירת מים, אטימות תרמית/אקוסטית וכד'. במצב סגירה של החלונות והדלתות, רמת הבידוד המומלצת היא, להתאים את רמת הבידוד של החלונות והדלתות לרמת הבידוד של קירות המבנה. הגורמים העיקריים לקביעת המיקום הנכון למבנה ולפתחי חלונות ודלתות, הינם, ניצול האנרגיה הסולארית, תאורה טבעית ואוורור של דירת המגורים. תכנון נכון של הפתחים אינו מייקר באופן משמעותי את העלויות ומשפר באופן ניכר את איכות החיים וחיסכון באנרגיה.

החלונות הפופולאריים ביותר הקיימים בענף הבנייה, הינם חלונות אלומיניום. החלונות מופיעים כיום במספר רב של דגמים, גדלים שונים, פרופילים שונים, אפשרויות פתיחה שונות, לייעודים שונים ומגוונים, החל מחלונות לחדרי מגורים ועד חלונות לחדרי שינה. החלונות מתוכננים ומיוצרים כיחידה אינטגראלית, עם אפשרויות של תפקוד שונות, תלוי בצרכים ובמיקום החלונות בדירת המגורים.

כשבוחרים חלון, חשוב לבדוק את יכולתו לאטום ולבודד מפני חום וקור. בשוק הישראלי ניתן למצוא מגוון רחב של אמצעי אטימה, שיכולים להקטין את עלויות החימום או הקירור של הבית, וכמו כן, למנוע ולהפחית חדירת רעשים מבחוץ. רצוי להתקין חלון אשר ימנע חדירת מים ורוח לתוך המבנה, על ידי תכנון נכון של פרופילי המסגרת, הסדרת תעלות ניקוז ושימוש בחומרי אטימה מתאימים.

מערכות הצללה צריכות להתאים לאופייה של דירת המגורים, לצרכים של הדיירים ולכיוון המבנה. המערכות אמורות לווסת בהתאם את כמות האור והחום הנכנסים לדירה, להעניק ולספק את הפרטיות הדרושה לגבי כל חדר בדירת המגורים ולהתאים את עצמן מבחינת העיצוב.

פיתוחים טכנולוגיים הקיימים כיום מאפשרים פתיחה וסגירה של החלונות והדלתות במגוון אפשרויות. ההיצע הקיים מקנה יכולת התאמה ותכנון בהתאם לדירת המגורים, למבנה, לאופיו ולצרכים המשתנים.

סקירה חלקית של סוגי חלונות

חלונות הזזה לכיס
- חלונות עם פרופילים בינוניים, בעלי אפשרות של פתיחה וסגירה על גבי מסילות, עם אפשרות לשילוב רשתות הזזה ותריסי גלילה בתוך מסגרות מונובלוק. מתאימים לשילוב בחלונות ובדלתות. ניתן לשלב כנף אחת או שתיים בלבד. פתיחה במצב זה מאפשרת ניצול מלא של הקיר בו ממוקמת הדלת ו/או החלון הנבלעים בתוך כיס [נישה פנימית] שתוכנן מראש.

חלונות ציר - חלונות עם אפשרות דו-כיוונית [פתיחה פנימית או חיצונית]. מותאמים לשילוב בחלונות ובדלתות. אופן הפתיחה נעשה על גבי ציר אנכי המותקן באחד מצידי החלון או הדלת. ניתן להתאים כנף אחת או שתי כנפיים.

חלון דריי-קיפ - מתאים לשילוב בחלון בלבד. מתאים לשתי מצבי פתיחה: הראשונה בה הכנף נפתחת עם ציר צד רגיל, והשנייה, פתיחת קיפ בהטיה כלפי מעלה, לפנים החלל.

חלונות ציר מרכזי - חלון בעל ציר מרכזי אנכי או ציר מרכזי אופקי, וכנף אחת לפתיחה. מצבי פתיחה: פנימה או החוצה.

חלון גיליוטינה - חלון בעל שתי כנפיים בלבד, הנעות למעלה או מטה. מתאים לשילוב בחלון בלבד. ניתן לשלב חלקים קבועים, כחלק ממסגרת החלון, להחדרת אור בלבד.

חלונות בידודית - חלונות עם פרופיל ייחודי המאפשר ביצוע זיגוג עם זכוכית בעלת כושר לבידוד תרמי ואקוסטי.

לחלונות אלומיניום עמידות גבוהה בפני פגעי מזג האוויר, קרינה אולטרה סגולית [UV] ועמידות גבוהה בפני חדירת רטיבות ומים. תפקודם של חלונות האלומיניום עמיד לאורך שנים. אפשרויות התכנון והעיצוב בלתי מוגבלות. רכיבי האלומיניום הם מוצרים מוגמרים כולל צביעה סופית ואין צורך בתחזוקה ובאחזקה בהמשך לאחר הרכבתם בדירת המגורים.

חלונות עץ אלומיניום

חלונות בשילוב עץ ואלומיניום הפכו בשנים האחרונות למוצר פופולארי בארץ. השילוב בין שני האלמנטים מקנה מצד אחד תחושת חמימות לדירת המגורים, כשחלקו החיצוני העשוי אלומיניום אינו חשוף לפגי מזג האוויר.

מערכות אלומיניום - עץ מהוות שילוב מושלם בין מראה פנימי, מעוצב ואיכותי, לעמידות חיצונית ללא פשרות, תוך שמירה על סטנדרטים נוקשים של חוזק ואיכות. פרופילי עץ גושני איכותיים בצידם הפנימי של החלונות והדלתות.

התוצאה, אופי מעוצב, ביתי וחמים מבפנים, ומראה נקי ומתכתי מבחוץ. את שני הפרופילים משלב, בצורה רציפה, פוליאמיד אלסטי, המאפשר לכל פרופיל אלומיניום-עץ לשמור על תכונותיו מבלי להשפיע על השני כך שכל התרחבות והתכווצות של חלק אחד אינה משפיעה על האחר.

יתרון נוסף של מערכות אלומיניום-עץ, הינו 2 זכוכיות מבודדות המכילות גז מיוחד. הזכוכית המבודדת, הופכת את כל החלון ליחידת בידוד תרמית- אקוסטית מושלמת ומביאה לחיסכון משמעותי בהוצאות חימום/קירור הבית.

מערכות אלומיניום-עץ, מתאימות למגוון יישומים רב [הזזה, פתיחה חיצונית ופנימית, חלונות בשיטת הרם, הזז ועוד].

העץ עובר מספר תהליכים שמטרתם להעניק לו הגנה מרבית. האלומיניום מקנה לחלון יתרונות רבים כמו: חוזק, הגנה מפני גשם ושמש, עמידות גבוהה בפני רוחות ויכולת נשיאה של הזכוכית הבידודית, שהיא חלק בלתי נפרד מכל חלון עץ- אלומיניום. שני חלקי החלון השונים, העץ הפנימי והאלומיניום החיצוני, מחוברים זה לזה על ידי פוליאוריטן יצוק, אוקלון או P.V.C, המשמשים גם כמבודדים תרמיים.

השילוב בין האלומיניום לבין העץ, מהווה מענה על צרכים פרקטיים. העץ בחלקה הפנימי של דירת המגורים מהווה פן אסתטי ומשדר חמימות, לעומת האלומיניום בחלקו החיצוני של החלון. המוצר הינו מוצר פונקציונאלי שאינו פוגע בדקורציה העיצובית בדירת המגורים ובעל גורם דומיננטי בעיצוב הבית, ביופי ובדקורטיביות.

חלון האלומיניום החיצוני קיים בגוונים שונים.הוא בעל עמידות גבוהה באקלים הישראלי ואינו דורש טיפול ותחזוקה. בצדו הפנימי של הבית מורכב החלון מעץ מסיבי מלא וטבעי, כגון: אלון, מייפל, אגוז, ועוד. העץ עובר מספר תהליכים, ציפוי בחומר כימי להגנה מפני רטיבות וצביעתו בלכה על מנת לחזק את עמידותו.

את חלונות העץ-אלומיניום מזגגים אך ורק בזכוכית בידודית. הזכוכית הבידודית מורכבת משתי שכבות זכוכית, בעובי שבין 6 - 4 מ"מ, כאשר ביניהן מפרידה שכבת אוויר, שידוע כמבודד הטוב ביותר. האוויר משמש כחוסם אקוסטי התורם לאיטום מושלם. יתרון נוסף הוא מסנן קרני הU.V.-, אותו ניתן להרכיב בין הזכוכיות. הזכוכית המסננת היא כמעט בלתי נראית ואין לה כל השפעה על האור החודר אל הבית. הזכוכיות המשווקות מסננות עד ל99.5%- מקרני השמש המזיקות.

חלון העץ-אלומיניום אמנם מוצר יקר יותר מחלון אלומיניום סטנדרטי, אולם הוא מהווה תשובה נוספת למחפשים מוצר, ייחודי, המשלב אסתטיקה.

בבחירת המוצר, חשוב לוודא שהמוצר מסומן בתו תקן. תו התקן מאשר את העובדה כי המוצר עמד בכל הבדיקות המחמירות, כולל בדיקות בטיחות, איטום נגד קור, חום ומים, בדיקת תפעולו של החלון וכדומה. חשוב גם להקפיד על התקנה נכונה של החלון ולבחור בבעלי מקצוע המתמחים בתחום.

המלצות והנחיות

ההרכבה של החלונות תבוצע על פי המיקום בתוכניות וכפוף לגובה אבסולוטי [שטיכמוס], ליצירת גובה אחיד ועיצוב אדריכלי נדרש.

משקוף - המשקופים מיועדים ליצירת מסגרת מדויקת עבור חלונות. יש לדאוג שרוחב המשקוף מותאם לעובי הקיר , כולל סוגי החיפוי משני צידי המשקוף. חשוב! לפלס במדויק את המשקוף, אנכית ואופקית, עם בליטה נדרשת עבור סוגי החיפוי: קרמיקה, טיח, אבן וכד', בחלונות של חדרי שירותים ומקלחות, מומלץ לקחת בחשבון את עובי הקרמיקה בזמן הרכבת המשקוף העיוור.בעת ההרכבה חשוב לוודא שהמידות מתאימות לפתח הקיים ולמצוין בתוכניות האדריכליות.

פרטי מסגרות - חשוב לוודא שפריטי המסגרות המשולבים ביציקת הבטון יהיו מחוזקים, מפולסים ומעוגנים על מנת לא ליצור סטייה במידות בזמן היציקה. במידה וקיימים סורגים, יש צורך לבצע עיגון של הסורגים, לפני ביצוע ציפויי חוץ, כגון:טיח צבע, אבן. חשוב לוודא כי הביצוע תואם למפרטים הטכניים. כמו כן, יש לבדוק את חוזקם ויציבותם של הסורגים. כנ"ל לגבי מעקות, מומלץ לבצע בדיקה של העיגונים והריתוכים כולל צביעתם למניעת חלודה במשך הזמן.

הרכבת החלונות - הרכבת החלונות תבוצע רק לאחר הרכבת האדן מתחת לחלונות, תוך התייחסות לשיפועים הנחוצים, למניעת היקוות מים. חשוב לבדוק את נושא חומרי הגמר ובהתאם לכך יש לקבוע את המיקום היחסי של ההרכבה, פנים וחוץ. בדלתות עץ פנימיות- חשוב! להתייחס לנושא האקוסטי ולבחור דלתות העומדות בכך, מומלץ על דלתות עם ת"י.

פרופילי ברזל [פרופיל בלגי] - הפרופילים עשויים ממסגרות ברזל עם זיגוג המתאים לחלונות ולדלתות. ניתן לבצע זיגוג של החלונות והדלתות עם כל סוגי הזיגוג הקיימים כולל זיגוג כפול [בידודית]. אלמנט של פרופיל בלגי מיועד לפתיחה צירית בלבד, הפרופיל מאפשר יצירת צורות דקורטיביות מגוונות. חשוב! פרופיל המתכת יהיה מגולוון ועם שכבת צבע, שכבת יסוד ושכבת צבע אפוקסי תואם. ניתן להשתמש בפרופיל גם באזורים קרובים לשפת הים. במידה והפרופיל טופל למניעת חלודה וקורוזיה האטמים המומלצים לפרופילים בלגיים יהיו-EPDM

הערות: חשוב לבדוק את כל הפריטים, כפוף לתוכניות, אופן הפתיחה, סוגי הנעילה, פתחים קבועים, נפתחים, סוגי הפרופיל, סוגי המילוי, משקופים, מנגנונים הידראוליים, סוגי הפרזול, סוגי הציפוי של הפרופילים,סוג הזכוכית, העובי, רשתות זבובים, סוגי האיטום למניעת חדירת מים, וכל פרט בעל חשיבות על מנת לקבל מוצר מושלם ללא פגמים גם לאחר ההרכבה.

אלומיניום - לבדוק את הסטיות הקיימות במידות החיצוניות. מומלץ עד 2 מ"מ במידות חיצוניות, עד 1.5 מ"א ועד 3 מ"מ במידות חיצוניות מעל 1.5 מ"א. תו תקן לכל פריטי האלומיניום [עובי דופן הפרופיל, עובי הזכוכית, אטימות, עובי האלגון/צבע]. כל פרטי החיבור חייבים להיות מאלומיניום או מפלדת אל חלד. התאמת, אמצעי העיגון, האביזרים והפרזולים לסוג האלומיניום, חשוב! התאמת עובי הזכוכית לרשימת האלומיניום והמפרטים הטכניים. באלמנטים מאלומיניום יש צורך לבדוק את שם היצרן, סוגי החלונות, ציפוי אלגון, כפוף למפרטים הטכניים והתקנים [ת"י].

סוגי זיגוג לחלונות

קיים כיום בשוק מבחר גדול של זכוכית בגוונים ובדוגמאות שונות. ניתן לבחור את סוג הזכוכית בהתאם לפרמטרים הבאים: רמת הבידוד הנדרשת כולל רמת סינון קרני השמש, גוון הזכוכית כפוף לטעם האישי ורמת השקיפות. חוזק הזכוכית: רגילה, מחוסמת, מוקשית בתנור ומשוריינת:

זכוכית שטוחה שקופה - בעובי מ 3 עד 12 מ"מ.
זכוכית בטחון שטוחה מחוסמת, הזכוכית בעלת חוזק רב יותר מזכוכית רגילה – בעובי 4 עד 12 מ"מ.
.P.V.B זכוכית ביטחון עם [זכוכית רבדים], הזכוכית מורכבת משתי זכוכיות מודבקות בעובי של 3 מ"מ עד מ"מ [מתקבל למעשה עובי כפול לזכוכית], בין הזכוכיות מודבקת יריעה פלסטית P.V.B , בעובי 0.36 מ"מ או07.2 מ"מ, היתרון נעוץ בזמן פגיעה בזכוכית, שברי הזכוכית אינם מתפזרים.
זכוכית שטוחה אנטיסאן - הזכוכית מקטינה את עוצמת חדירת האור לדירת המגורים, קיימים מספר גוונים, חום, ירוק, כחול, אפור - עובי מ 4 עד 10 מ"מ.
זכוכית רפלקטיבית - הזכוכית מצופה בציפוי מתכתי מחזר קרינה - עובי 4 עד 12 מ"מ.
זכוכית מרושתת - בתוך הזכוכית קיימת רשת מתכת המיועדת למניעת התפזרות השברים, בזמן פגיעה בזכוכית קיימת בעובי של 6 מ"מ בלבד.
זכוכית אורנמטית - זכוכית צבעונית או זכוכית שקופה עם, הטבעת דוגמאות, כגון, צ'ינצ'ילה - עובי 4 עד 6 מ"מ.
זכוכית בידודית - הזכוכית מאפשרת בידוד טוב יותר, מזכוכיות רגילות, הזכוכית מורכבת משתי זכוכיות, כשבניהן רווח - עובי 6 עד 12 מ"מ [ דוגמא 4+6+4,עובי הזכוכית 4 מ"מ, עובי המרווח 6 מ"מ].
זכוכית שטוחה חלבית - עובי 4 עד 10 מ"מ.

סוגי הרשתות

בארץ ניתן להשיג רשתות זבובים מן הסוגים הבאים:

רשת זבובים מחוטי פלסטיק
- רשת זו נמצאת בארץ בשימוש נרחב ביותר וניתן להשיגה בגוני צבע שונים.
רשת זבובים מחוטי אלומיניום - רשת זו מיוצרת בארץ, והיא הטובה ביותר והחזקה ביותר בתחום המחירים הסבירים והיא טובה יותר מרשת פלסטיק.

סורגים (שכבות) - מבחינים בין שלושה סוגים של סורגים:

סורגים המותקנים מחוץ למזוזה (גליף).
סורגים המותקנים בתוך המזוזה.
סורגים הצמודים לחלונות עצמם.


מילון מונחים


אגף - כנף הזזה או ציר.
שפרוץ או חציץ - פרופיל חלוקה המפריד בין שדות.
סרגל זיגוג או קליפס זיגוג - פרופיל המשמש לאחיזת הזיגוג והידוקו לפרופיל הכנף.
אטם זיגוג - אטם גומי או E.P.D.M המשמש להידוק גמיש בין הזכוכית לפרופיל.
הלבשה - סרגל אלומיניום המעטר את היקף החלון ומסתיר "תפר" בין החלון לגמר.
משקוף "עיור" - מסגרת פח מגולוון המורכבת לפני הרכבת החלון על מנת לייצר מסגרת קשיחה ומדויקת לחלון ולגמר טיח,אבן,ספי הפתח וכדומה.
חלון הזזה - חלון הנע אופקית או אנכית על גבי מסילות.
חלון ציר - חלון תלוי על גבי צירים ונפתח במספר אופנים כלפי פנים או חוץ חלל המבנה.
ציר מספריים - ציר פטנט המאפשר פתיחת קיפ מווסתת זווית של החלון.
אטם מרכזי - אטם E.P.D.M המותקן על גבי פנים המשקוף ואוטם את קו המגע בין המשקוף לכנף.
זכוכית מונוליתית - זכוכית שטוחה בודדת.
זכוכית טריפלקס - מכונה גם זכוכית בטחון או שכבות ומורכב משילוב שני לוחות זכוכית או יותר המודבקים בעזרת "פילם" דבק שקוף או צבעוני ביניהן בעובי 0.38 מ"מ/0.76 מ"מ/1.52 מ"מ.כאשר זיגוג זה נשבר נותרים רסיסי הזכוכיות דבוקים P.V.B לפילם.
זכוכית בידודית - זיגוג המורכב משילוב שני לוחות זכוכית או יותר וביניהם סרגל הפרדה מאלומיניום - SPACERהמודבקים אליו.בחלל בין הלוחות כלוא אויר.
בול נוז (Bull Nose) - מכסים צורתיים לקורות קיר מסך לקבלת אפקט ארכיטקטוני.
ואל - מוט חלול בצורת מחומש המורכב לאורך פנים ארגז הגלילה ואליו מחוברים שלבי תריס ומושחל לעיתים מנוע חשמלי.
אפרט - גלגל גדול או קטן וקפיצי המשמשים לגלילת רצועת הגלילה.


בחירת המוצר המתאים

התאמה לפתח הקיר ולאופי האדריכלי

הפתחים הנתונים מכתיבים במידה זו או אחרת את אופי המוצר.לכל חלון/דלת מגבלות הקשורות בגודל ובפרופורציות שיש להתחשב בהן. המוצר צריך להשתלב באופי הכללי של המבנה ובעיצוב החדר.

לדוגמא: חלון לפתיחת צירים, במצב הפתוח, תופס מקום בחלל החדר או לאורך הקיר ויש להתחשב בכך. חלון הזזה נשאר תמיד במסילה אולם אינו מאפשר פתיחה מלאה אלא אם הוא מתכנס לתוך הקיר.פתחים רחבים נוח לסגור בחלון הזזה המורכב ממספר אגפים (כנפיים),הנעים אחד ליד השני. חלון כזה אינו מתאים לפתחים צרים וארוכים.כמעט לכל מוצר קיימות מספר אלטרנטיבות שמשנות את מראהו העיצובי מבלי לפגוע בתפקוד.


נוחות בהפעלה ובתחזוקה

אבזרים מתוכננים היטב מחומרים מתאימים, ופרופילים ברמת גימור גבוהה מבטיחים תפעול קל ללא תקלות.

לדוגמא: אטמי EPDM שומרים על אלסטיות למשך שנים שלא כמו אטמי PVC. חסכון בנקודה זו יגרום לכשל אחרי תקופה קצרה, לדוגמא: גלגלים ממוסבים מחומר מתאים, יאפשרו לשאת את משקל אגף ההזזה ללא בעיה. חסכון ושימוש בגלגל מאיכות ירודה יגרום לבעיות תפקודיות. כך הדבר גם לגבי צירים, ידיות מנעולים וכדומה.


אטימות לחדירת אויר גשם ורעש


ככלל חלון לפתיחה ע"ג צירים אטום יותר מחלון הזזה ובעיקר אם מדובר בחלון הזזה לכיס.לפיכך במקומות בהם מזג האוויר יכול להיות קיצוני, או מפלס הרעש גבוה,נותן חלון פתיחה על צירים פתרונות טובים יותר.

זכוכית/זיגוג


החלון הוא בראש ובראשונה מנשא לזכוכית. הזכוכית היא שמאפשרת את מגע העין עם החוץ והיא שמחדירה אור. מאידך, לוח הזכוכית מהווה משטח למעבר אנרגיה, אם בהולכה ואם בקרינה. חשוב ביותר להתאים את הזכוכית למעבר אור ואנרגיה בהתאם לגודל הפתח וכוונו. הגדרה נכונה של הזכוכית תצמצם לעיתים את מגוון הפתרונות האפשריים.

חשוב ! להתייחס לנושא הפתחים, חלונות, דלתות עוד בשלב התכנון של ביתנו, שמירה על מספר כללים חשובים בתכנון תעלה את איכות החיים וערכו של הנכס.

הנושאים שעלינו להתייחס בבחירת החלונות הינם, חיסכון באנרגיה, מטרדי אקלים, פרטיות, אטימות למים ורוח, קשר חיצוני, שיקולי תחזוקה, תאורה, מניעת חדירת חרקים, שיקולים בטיחותיים, בידוד אקוסטי ועוד.


חלונות ודלתות בדירות מגוריםמאת: ס.דניאל - מומחה ויועץ איטום, בידוד ובנייה