זירה מקצועית לאדריכלים
מעצבים ואנשי מקצוע

מאגר חברות ואנשי מקצוע מובילים בעולם הבנייה

ובנוסף מאמרים ופורומים בנושאי הבנייה והעיצוב עם מיטב אנשי המקצוע בארץ

רוצים להעלות תוכן, חדשות, אירוע או כל דבר שיעניין את הגולשים? שלחו אלינו

בידוד תרמי ואקוסטי בדירות מגורים

מאת: ס.דניאל - מומחה ויועץ איטום, בידוד ובנייה
בחסות פורטל איטום נט.
חובת בידוד תרמי - כל בניין מגורים חייב לעמוד בדרישות ת"י 1045.

בידוד תרמי ואקוסטי - מדינת ישראל מחולקת ל - 4 אזורים:


אזור א'
: מישור החוף והשפלה.

אזור ב':הנגב הצפוני ועמק יזרעאל.

אזור ג':הגולן,הרי הגליל, הרי יהודה,הר הנגב.

אזור ד':בקעת הכינרת, בקעת החולה, עמק הירדן, עמק בית שאן, בקעת ים המלח והערבה.


חובת בידוד תרמי - כל בניין מגורים חייב לעמוד בדרישות ת"י 1045 כל בניין המשמש בית ספר או גן ילדים חייב לעמוד בדרישות ת"י 1045 כל בניין אחר חייב לעמוד ולהבטיח בידוד תרמי כמפורט בתקנות התכנון והבנייה.


חובת בידוד אקוסטי - כל בניין מגורים חייב לעמוד בדרישות ת"י 1004 ,לגבי חללים של דירות סמוכות,חדרי מדרגות וחדרי מכונות דלת כניסה לדירת מגורים חייבת לעמוד בדרישות ת"י 1004 עובי מינימאלי של קיר מסיבי בין דירות [קיר מחומר מוצק, לבנים/בלוקים – [51 ס"מ]. עובי מינימאלי של קיר עם דופן כפולה בין דירות, קיר הבנוי משתי דפנות שבניהן חלל אויר [20 ס"מ]. עובי מינימאלי של קיר בין דירות בבית בבנייה קלה , כפוף להנחיות ת"י 1004.

חומרי הבידוד הנפוצים - קיימים בארץ מספר מערכות בידוד מגוונות. צמר מסיבים מינראליים, סיבי זכוכית, קצף, צלולוזה ועוד, היפר פולינום, BTI, אסטרו-פייל וכד'. צמר הסלעים [צמר מסיבים מינראליים ], הינו חומר הבידוד הנפוץ והמקובל בארץ, בתעשייה, במבנים מסחריים ובמבני מגורים. צמר סלעים [מסיבים מינראליים], אינו דליק, אינו נמס בטמפרטורות גבוהות כתוצאה משריפה, אינו אורגאני ומכיל בועות אויר זעירים המקנים לצמר את התכונות והדרישות, תכונות אלו מהוות את יתרונו הגדול של צמר הסלעים כחומר לבידוד תרמי ואקוסטי.

תכונות ושימושים של החומר מגוונים ורבים - בידוד תרמי מעולה היא אחת התכונות והגורם העיקרי לשימוש בחומר לבידוד מבני תעשייה, מבני מגורים, בידוד מערכות אינסטלציה, מערכות סולריות ועוד. לצמר הסלעים יכולת טובה של ספיגת קול, שימוש בחומר בקירות/בתקרות, גורם להפחתה משמעותית של מעבר רעש.

מוצרי צמר סלעים משמשים, לבידוד אקוסטי של אולמות אירועים, קולנוע, מבני מסחר, מבני מגורים, תעשיית הרכב, חדרי גנראטורים ועוד. היות והסיבים המינראליים [צמר סלעים], עמידים ואינם נמסים בדלקות, הם משמשים בנוסף למניעת התפשטות אש וכמרכיב עיקרי בדלתות חסינות אש, במחיצות חסינות אש ובתקרות מבודדות מספק החומר הגנה כנגד אש בנוסף לתכונות העיקריות, בידוד תרמי ואקוסטי.

צמר סלעים אינו בעיר מטבעו עקב העובדה שהינו מיוצר מבזלת וסלעים מינראליים, בניגוד לחומרי בידוד אורגאניים החומר אינו פולט בזמן בעירה גזים רעילים, אינו מלבה את האש, ושומר על כושר הבידוד.

יכולתו של צמר הסלעים לספוג רעש מהווה את אחת מתכונותיו העיקריות, יישום החומר בקירות ותקרות, מונע מעבר קול ומהווה גורם בעל השפעה של סביבה אקוסטית מעולה, כגון,: חדרי קולנוע, אולמות הרצאות, מבני מגורים, משרדים ועוד צמר סלעים הינו מבודד תרמי מעולה לשנים רבות, הבידוד התרמי מקשה על מעבר חום דרכו, הקטנת מעבר החום מהווה חיסכון מהותי באנרגיה הדרושה לחימום וקירור, מסייעים לחיסכון באנרגיה בבתים פרטיים, בתי מסחר ובנייני משרדים ע"י צמצום מהותי של כ 70 % - 80 % של מעבר חום. מבנה מבודד היטב צורך פחות אנרגיה לחימום או קירור . צמר סלעים משמש גם לבידוד בטמפרטורות נמוכות, כגון:צנרת מים קרים, מזגנים ותעלות קירור, צנרת וציוד קירור בתעשיות השונות.
לוחות צמר סלעים עטופים פלא"ב [פוליאתילן לא בעיר], או בגיבוי אלומיניום, מיועדים לבידוד תרמי ואקוסטי במבנה תעשייה,מבנה מגורים, כשרוול לצנרת מים, חמים וקרים וכד'.

איטום ובידוד והתאמת חומרים לגגות - בכל האזורים על פי החלוקה, פרט לאזור ד' מתקבל בידוד תרמי טוב של גגות אם מכסים את שטחו בלוחות קל-קר בעובי מינימאלי של 03 מ"מ באזור ד' מתקבל בידוד כנ"ל, אך עובי הלוחות 40מ"מ]
חדר שירות - חלל לכביסה או חדרי שירות דומים. קול נישא באוויר -קול המועבר ישירות ע"י האוויר, דרך מחיצות ותקרות הבניין.

תכונות נוספות של צמר סלעים - צמר סלעים אינו תוקף חומרים אחרים שבאים איתו במגע ישיר, אינו מעודד את תהליך ההחלדה של מתכות, אינו משחרר גזים בהשפעת אש, ואינו מכיל אסבסט. תכונה מרכזית של צמר סלעים נעוצה ביכולתו המצוינת לספוג רעש, כאשר מותקן בקירות ובתקרה מונע צמר סלעים מעבר קול ומעניק סביבה אקוסטית מעולה. מוצרים מצמר סלעים הינם מבודדים תרמיים מעולים המאריכים זמן רב, בידוד תרמי מקשה על מעבר חום דרכו ועל ידי בריחת החום תורם באנרגיה הנדרשת לחימום או קירור. מוצרים אלו שימושיים גם לבידוד שטחים בטמפרטורות נמוכות, יישומים אלו הם:לבידוד צנרת מים קרים, מזגנים ותעלות קירור, צנרת וציוד קירו בתעשיות הכימיות, תעשיות המזון ועוד.
לגבי תקרות עליונות מבטון מזוין [גגות] , יש חשיבות רבה לתכונות הבידוד התרמי של החומר, וזאת מטעמים ברורים: אם הגג מבודד טוב, אזי יהא יותר נעים לגור בבית, בחורף לא יהיה כל כך קר ובקיץ לא יהיה כל כך חם, והחימום בחורף -כמו הקירור בקיץ -יהיו הרבה יותר פשוטים וזולים. בנוסף, אם הגג יהא מבודד כהלכה, הסדיקה בבניין תפחת. לגבי תקרות בין הקומות, חשובה יותר תכונת הבידוד האקוסטי של התקרות, כדי להקטין את מעבר הרעש בין הקומות, ישנן שיטות לשיפור הבידוד התרמי של גגות, וישנן שיטות לשיפור הבידוד האקוסטי של תקרות בין הקומות.

בידוד של גגות ותקרות - הבטון אינו חומר בידוד טוב, ולכן כדי להגיע לתוצאות משביעות רצון צריך להוסיף חומרי בידוד. כדאי שיהיה מושג על אודות תכונות הבידוד התרמי של חומרי בנייה שונים, ולשם כך להלן טבלה עם נתוני מוליכות תרמית סגולית ביחידות של וט ל – מ' למעלת צלסיוס [חשוב להדגיש כי מדובר במוליכות חישובית , להבדיל ממוליכות מעבדתית.זכור! ככל שהמוליכות התרמית קטנה יותר, החומר המבודד יותר טוב.

בחומרי מילוי בתקרות צלעות יכולים לשמש חומרים מבודדים שונים, המשפרים את תכונות הבידוד של התקרה המוגמרת:בין היתר, בלוקי איטונג המיועדים לתקרות צלעות, ארגזי קל-קר, בלוקים משופרים קלים אחרים, ועוד [הבלוקים המשופרים הנ"ל ניכרים בכך שיש להם 5 או 7 חורים, במקום 4חורים שיש לבלוקי הבטון הרגילים].

חומרי בידוד מינראליים אנאורגאניים - מדובר בצמר סלעים, צמר זכוכית (פיברגלס), וחומרים מבודדים בתפזורת. בתכונות של חומרי בידוד אלה הם כושר בידוד אקוסטי ותרמי גבוה, ולכן הם משמשים כלוחות או בתפזורת לבידוד גגות בטון, כלוחות לבידוד תקרות בין הקומות, וכמזרונים לבידוד גגות רעפים. חומרים אלו לא נוחים למגע ולכן מופיעים גם בכיסויים ובעיבודים שונים. יתרונם הוא בכושר עמידות בפני אש [בלתי דליקים].

חומרי בידוד פלסטיים - פוליסטירן מוקצף (שם עממי: קל-קר) פוליאתילן מוקצף, פוליאוריטן מוקצף, גומי מוקצף, מבודדים תרמיים מעולים, ולכן שימושם רב כמבודדי גגות. חסרונם: דלקות, ופליטת גזים רעילים ועשן שחור.

בידוד גג רעפים באמצעות "קל-קר- לוחות הבידוד מונחים מתחת לכיסוי הרעפים, ואכן אין אלו סתם לוחות אלא העלי צורה ה"מתלבשת" בין קונסטרוקציות העץ לבין הכיסוי העליון של הרעפים, חייב להיות מרווח בין הקל-קר. בנוסף יישום שיטה זו של בידוד באמצעות "קל-קר" אינו תואם את דרישות תקן 5401 הדן בבידוד, ולכן נדרשת מעורבותו של מומחה לבידוד כדי לגשר הפער וליצור בידוד תקני.

בידוד קירות חיצוניים [בלוקים מבודדים] - יש לדעת כי אם הבלוק עצמו מבודד פי 3, אין פירוש הדבר שהדירה בכללותה עם בידוד פי 3, מפני שישנן נקודות תורפה שונות המהוות עקב אכילס של הבידוד בדירה, ובין היתר פתחי חלונות ודלתות. אף על פי כן, ישנה חשיבות לבלוק שממנו בנוי הקיר החיצוני, ואם אתם בשלבי תכנון או בנייה מוקדמים בידכם הבחירה בין בלוקי בטון + טיח תרמי, או בלוקים בעלי כושר בידוד מעולה, ובלוקי בידוד עם חמישה חורים ויותר. כדי להשוות את רמת הבידוד של הקיר החיצוני, דבר הנדרש על מנת למנוע קונדנסציה [עיבוי] בדירה, יוצקים את הקורה ואת העמודים בעובי קטן ב 2 ס"מ מעובי הקיר, ויוצרים השלמת בידוד על ידי "קל-קר" הצמוד לבטון מבחוץ, מתחת לפני הטיח.

חשוב ! על שכבות בקל-קר דרוש לבצע טיח מיוחד הכולל רשת מחוטי זכוכית [ארג] לחיזוק ומניעת סדקים.

טיח תרמי - טיח תרמי מהווה פתרון יעל לבידוד אחיד בקיר החיצוני למניעת גשרי-קור. מכיוון שקשה ליישם את הטיח התרמי, ונדרשת לכך מיומנות מיוחדת, נדרש כי יבצעו את העבודה קבלני טיח תרמי המורשים לעבודה זו על ידי הספק של החומר, או בהמלצתו. יתרון נוסף לטיח התרמי הוא בכך שלחומר זה יש גם בידוד אקוסטי. הטיח התרמי ניתן ליישם בעובי 2 עד 6 ס"מ באמצעות מכונת התזה. כל שכבות הטיח החיצוני הן כדלקמן: טיח – בטון על הקיר החיצון, כרגיל. [שכבת הרבצה]. טיח תרמי, כאמור, בעובי 2 עד 6 ס"מ. שכבת גמר משופרת – של אותו ספק של הטיח התרמי, או באישורו.

פתחי חלונות ודלתות - הקיר החיצוני מכיל גם פתחי חלונות ודלתות, לרבות דלתות רחבות-ידיים אל מרפסות סלון פתוחות, כלומר, שטחים מזוגגים, הזכוכית היא מוליכת חום טובה, כך שאם רוצים לקבל תוצאה טובה מבחינת בידוד, יש לתת את הדעת על בעיית הזיגוג. ישנם חלונות עם זכוכית בידודית, שהיא זכוכית כפולת דופן כאשר בתווך יש אויר או גז שהם מבודדים תרמיים, הבידוד המושג בדרך זו הוא בידוד תרמי ובידוד אקוסטי.

בידוד פנימי של מחיצות וקירות [ציפויי גבס ומחיצות גבס השימושים: תקרות אקוסטיות מגבס] - ציפוי לוחות גבס בתוך המבנה לקירות חוץ לשיפור הבידוד. ביצוע מחיצות פנימיות מגבס, בין חדרים, ובין חדר "יבש" לחדר "רטוב" [מקלחות]. היישום הינו ע"י בעלי מקצוע, וכולל התאמה של סוג לוחות הגבס למטרה. לשטחים רטובים יש לוחות מיוחדים [גבס ירוק]. בין שני לוחות יש מרווח הממולא בחומר בידוד נוסף, [סיבי זכוכית, צמר סלעים, פוליאוריטן מוקצף, או חומר בידוד אחר].
תקרות אקוסטיות -יש לדעת כי התקנות החלות על תכנון ובנייה, מחייבות שלא לרדת מתחת לרמה מסוימת בגובה התקרות, והוראות אלו חלות גם על תקרות אקוסטיות שמבצעים למטרת בידוד או קישוט בדירות, בין בעת הבנייה של הבניין, ובין בדירות גמורות ומאוכלסות. בתקרות אקוסטיות בקומה עליונה מומלץ להניח מזרוני בידוד בחלל שבין התקרה המונמכת לבין התקרה העליונה [גג בטון או גג רעפים], לשיפור הבידוד התרמי.

תקרות פיברגלס וחומרים דומים - בשוק הבנייה ישנם מוצרים לתקרות אקוסטיות מחומרים מבודדים במגוון דוגמאות מבחינת מידות של יחידה, גוונים, צורות גיאומטריות, וטקסטורה. יש אפשרות לשילוב גופי תאורה בתקרות, או מעליהן בחלקים השקופים. מומלץ לקבל בנושא זה ייעוץ ממומחה לדבר.


בידוד תרמי ואקוסטי בדירות מגורים
מאת: ס.דניאל - מומחה ויועץ איטום, בידוד ובנייה