זירה מקצועית לאדריכלים
מעצבים ואנשי מקצוע

מאגר חברות ואנשי מקצוע מובילים בעולם הבנייה

ובנוסף מאמרים ופורומים בנושאי הבנייה והעיצוב עם מיטב אנשי המקצוע בארץ

רוצים להעלות תוכן, חדשות, אירוע או כל דבר שיעניין את הגולשים? שלחו אלינו

חימום והסקה בדירות מגורים

מאת: ס.דניאל - מומחה ויועץ איטום, בידוד ובנייה
מערכות אנרגיה לחימום ולקירור דירת המגורים הינם חלק בלתי נפרד מנוף ארצנו, למרות שתקופת החורף בארץ אינה ארוכה במיוחד, וקיימים גם בעונת החורף ימים ואף שבועות ללא גשם, או טמפרטורות נמוכות באופן מיוחד, קיימת חשיבות לא מועטה לנושא החימום והמיזוג. קירור דירת המגורים נפוץ יותר ומערכות הקירור הנפוצות מבוססות על שימוש במערכות מיזוג, מרכזי, רצפתי, עילי, קירור יחידות נפרדות, סוגי מערכות וטכנולוגיות חכמות, כגון:בקרת אקלים, הפעלה מרחוק, ויסות לחות [למערכות מתקדמות], ועוד.

חימום דירת המגורים הינו נושא מורכב, עקב העובדה כי חלקם של מערכות החימום מבוסס על תנורי סולר/נפט/גז ועוד, ודורש התקנה וביצוע ע"י מומחים לנושא, עמידה בתקנים מחמירים יותר, עקב סכנה של דליפת גז, אש , גזים רעילים וכד'.
קיימים תקנים המוזכרים כולם ו/או בחלקם בהוראות החוק השונות כתקנים מחייבים, כל תקן כזה, גם במידה ולא הוכרז כרשמי, חובה ליישמו בתחום הספציפי. בכל מקרה שלגביו חל חוק המכר [דירות], מחייבים כל התקנים הישראלים, גם אם אינם רשמיים או מחייבים לפי הוראות חוק אחרות, בכל הנוגע למלאכות או מוצרים.

חלקם של התקנים המחייבים כתקנים רשמיים:

מערכות סולאריות לחימום מים - ת"י: 579-1-4
מערכות לגילוי אש – ת"י: 1220-1-6
בטיחות אש של חדרי הסקה לדודי מים חמים – ת"י: 932
הספקה מרכזית של גז טבעי – ת"י: 869
הוראות לבטיחות אש למערכות מיזוג אויר ואיוורור – ת"י: 1001
מחממי מים חשמליים בעלי ויסות תרמוסטטים ובידוד תרמי – ת"י: 69-1
מחממי מים לשימוש ביתי המוסקים בגז פחמימני מעובה – ת"י:1296

התקנת מתקני חימום והסקה

מומלץ לשלב בנושא מערכות חימום והסקה יועץ מקצועי בתחום, בעל ידע וכישורים, רצוי יועץ בעל הסמכה בנדון, לוודא אם התוכניות מפרטות את כל הנתונים של מערכות החימום וההסקה ואופן ההתקנה הנדרש, במידה וחלים שינויים במבנה תוך כדי התקנה או שינוי פרטים שלא על פי התוכניות המאושרות לביצוע, יש לקבל מהמתקין, פרטים והסברים על מנת להפנותם ליועץ לקבלת האישורים המתאימים.

לוודא מראש שיש למתקין תוכניות מאושרות לביצוע של היועץ, במידה ואין בידיו תוכניות מאושרות לביצוע לא לאפשר לו לבצע את עבודתו. לוודא של המעברים, השרוולים, ברגיי העיגון והפתחים השונים ידועים למתקין מראש. לוודא שהיועץ אישר למתקין את הדוגמאות של כל החומרים והמוצרים הדרושים לעבודתו, היועץ ישמור את הדוגמאות עד לסוף עבודתו של המתקין לשם ביצוע השוואות. כדי לבצע את כל הבדיקות במהלך עבודתו של המתקין ובגמר עבודתו, כפוף להגדרות במפרטים הטכניים המיוחדים, וכפוף לת"י או תקנים אחרים רלוונטיים, מפקח הבנייה יתאם את מועדי הבדיקה עם היועץ ומתקין המערכות.

הרצת מתקני החימום, לאחר הבדיקות והוויסותים הנדרשים תבוצע במשך כ 01 שעות ביום, במקביל להפעלת המערכות לחימום במשך כשבוע ימים לבדיקת תקינות המערכות ושלמותן. לדרוש תוכניות עדות [AS-MADE], תיק הפעלה והדרכה לתפעול המערכות, לבדוק את הסימון של המערכות, שם היצרן [הספק], המספר הסידורי, שנת הייצור של מערכות החימום, הקיבולת, הטמפרטורה ולחץ עבודה, חובה לדרוש שילוט על גבי המערכות, קווי הצנרת, כיווני זרימה.

בדודי הסקה, חשוב לבדוק אם הארובה מבוצעת לפי התוכניות, אם הדופן בעובי מינימאלי של 5 מ"מ לפחות ואם המרחק בין החיזוקים שלה למבנה אינם עולים על 3 מ"א. במידה ונדרש במפרט המיוחד, בידוד והגנת הבידוד, רצוי לבדוק את הבידוד בוצע כפוף לתוכניות.

במכלי אגירה של דלק נוזלי, גז תת-קרקעי, לבדוק את סימון המיכל, הסימון אמור לכלול נתונים מזהים. ברדיאטורים, קוונקטורים, מפזרי חום , להשוות את המערכות עם הדגמים שאושרו.

בקווי צנרת ואביזרים, חשוב לבדוק שקיימים מרחקי עבודה, במידה וקיים צורך בפירוק והרכבה מחדש של המערכות שבוצעו, להחלפה או תיקונים נדרשים, במידה וקיימים קווים תלויים, חשוב לבדוק את העיגונים של החיזוקים ויציבותם, לבדוק את כל החיבוקים, לוודא שהמרחקים בין שני צינורות אינו קטן מ 5 ס"מ, לוודא שהמרחק בין צינור גלוי, כולל הבידוד לקיר מטויח או מצופה יהיה לפחות 4 ס"מ.

העברת הצנרת באמצעות תלייה לתקרה תיעשה באמצעות תמיכות מחוברות לבטון עם ברגים. חובה לוודא שעובי כיסוי הצנרת בתוך הקירות יהיה לפחות 20 מ"מ כולל הגנת הצנרת ברשת אקספנדד מגולוונת. בצנרת מחת לריצוף, חובה לקבע את הצנרת ברולקות מבטון ברוחב ממוצע של 12 ס"מ ובעובי שלא יפחת מ 5 ס"מ.

התאמת מערכות החימום וההסקה לאזורי האקלים.

מדינת ישראל מחולקת ל4 אזורים:

אזור א': מישור החוף והשפלה.
אזור ב':הנגב הצפוני ועמק יזרעאל
אזור ג':הגולן,הרי הגליל, הרי יהודה,הר הנגב.
אזור ד':בקעת הכינרת, בקעת החולה, עמק הירדן, עמק בית שאן, בקעת ים המלח והערבה.

מומלץ להתאים את מערכות החימום וההסקה על פי אזורי החלוקה, לדוגמא: באזור ג' ניתן להשתמש במערכות חימום והסקה בעלי תפוקה גבוהה יותר מאשר באזור ב'. במידה וקיימת התייחסות נאותה לנושא, בידוד תרמי ואקוסטי , ניתן לחסוך בעלויות של חימום והסקת דירות מגורים, החיסכון לטווח ארוך אינו מבוטל ומומלץ להתייחס עוד בזמן הבנייה גם לנושאים אלו, על מנת לקצר את משך ההפעלה של מערכות החימום בדירתנו.

סקירת מערכות חימום והסקה

קיימים מספר לא מבוטל של מערכות חימום והסקה, כל מערכת בעלת תפוקה שונה. השיטה הנפוצה והמקובלת מבוססת של שימוש במערכות חימום והסקה באמצעות תנורי סולר ו/או תנורי נפט המערכת כוללת יחידת חימום פנימית במגוון עיצובים.

תנורי גליל
- תנורי הגליל מופיעים במגוון צבעים, הצבעים הנפוצים הם שחור, מט ואפור מט. צבעים אלה עמידים בחום עד 056 מעלות, אם יש צורך ניתן לחדש את הצבע בקלות על ידי תרסיס מיוחד, תנור גליל מאופיין במבנה גלילי [צינור], קוטר גוף התנור הפנימי 43 ס"מ וגובהו 001 ס"מ. מבנה זה נותן יתרון בקליטת החום מהאש והסעתו ביעילות לאוויר החדר ומגדיל את יעילות החימום, למעשה זהו מבנה אידיאלי לתנור בעל ברנר – מבער עגול המאפשר ללהבה ולגזי הפליטה לעלות לגובה מתאים, בשונה ממבנה מלבני בו התקרה נמוכה יחסית והדפנות הצדדיות רחוקות מהאש.

תנורי גליל מצוידים בברנר-מבער משופר המיוצר בבלגיה בעל דופן כפולה המאפשר בעירה כחולה ונקייה מפיח בתחום רחב. כמו כן הברנר נמצא בתוך תא שבגוף התנור אשר מנצל את חום הברנר לחימום מקדים של האוויר הנכנס אליו, בתנורי גליל מותקן ווסת דלק המיוצר בשוויץ, הנותן וויסות דלק מדויק ויציב, בווסת שסתום בטחון למניעת הצפת החדר בדלק,קיימים גדלים שונים לברנרים , עם צריכת נפט משתנה מתנור לתנור.הספקים גבוהים מיועדים לאזור מגורים בעלי אקלים קר יותר, אזור ג' [הגולן,הרי הגליל, הרי יהודה,הר הנגב].

תנורים מרובעים - תנורים מיציקת ברזל, תנורים איכותיים, נפוצים בין התנורים הקיימים בארץ, התנורים כוללים, מפוח אויר אינטגראלי, יציאת אויר חם מחזית התנור, קיים במגוון ברנרים, בעלי הספקים שונים ועמידה בתחומי הספק גבוהים במיוחד, ווסתי דלק איכותיים, קיימים סוגים נוספים בעלי גוף חיצוני מפח, המאפשר התקנה בחללים קטנים, בסמוך לריהוט, בגני ילדים ומקומות בעלי נצילות חלל מוגבלת. קיימים תנורי ברזל מיציקה , משולבים במערכות חימום אויר בעלי יכולת פזור בחלל המבנה באמצעות תעלות אויר חם או בשילוב עם מערכות מיזוג ו/או שילוב במערכות חימום המים בעלי יכולת לחימום רדיאטורים בחדרים מרוחקים מקביל להסקה מרכזית.

הסקה באמצעות בולי עץ - מערכת זו דורשת בנוסף מקומות אחסון יבשים לבולי העץ , ההשקעה בקמין גדולה יותר מהשקעה בתנורי סולר, האפקט מבעירת העצים מעבר לחימום הינו ייחודי ומשרה אוירה שונה, ניתן להשתמש בבולי עץ, כגון, זית, הדרים וכד', כל סוג מפיץ ריחות שונים המתפזרים בחלל הבית ומוסיפים לאווירה, מוצרים למערכות הסקה באמצעות בולי עץ, מתקן לבולי עץ, רשת מיגון למניעת פיזור גיצים בחללי חדר המגורים בזמן הבעירה, סט לעבודות ניקוי.

מערכות הסקה מתקדמות - מערכות הסקה מתקדמות של חברות המובילות בשוק האירופאי, מיוצרות ע"י - Noriot, Campa, Applimo, מערכות החימום מצטיינות בטכנולוגיות חדשות, בחיסכון באנרגיה, בעלי עיצוב מתקדם וחדשני, מערכות חכמות ופשוטות להפעלה והתקנה, בחימום איכותי, מומלצות בחדרי ילדים, מערכות החימום עומדות בתקן ISO 2009.
תנורים לחדרי הסקה ומים חמים
- תנורי הסקה מופעלים באמצעות דלק מזוט מתוצרת THERMO STAHL, De Dietrich, Ferroli, התנורים בנויים מפלדה ובעלי הספקים שונים, הנעים בתחומים של 03,000 לבין 1,350,000 קקל"ש, איכות התנורים גבוהה במיוחד ובעלי תו תקן ISO 9002. התנורים מוגנים בפני הלם תרמי, בעלי נפח מים גדול ואחידות בטמפרטורה לאורך כל תקופת השימוש, הנצילות התרמית גבוהה כ 90%, טמפרטורת העבודה כ 501 מעלות צלזיוס, התנורים מופעלים באמצעות, סולר, גז, מזוט.

תנורי הסקה, מתוצרת KITURAMI - בארץ משווקים תנורים מנחושת ומברזל, מערכות סגורות ו/או מערכות פתוחות, משולבות, מים חמים, קיימים עם או בלי משאבות סחרור. קיימים מרכיבים ייחודיים לתנורים, כגון: מחליף חום פנימי למים חמים לצריכה, מערכות פיקוד ממוחשבות, לוחות שליטה ותרמוסטט בכל חדר, נצילות עבודה גבוהה, חסכוני בדלק ועוד.

רדיאטורים - שילוב של רדיאטורים עם מערכות הסקה וחימום באמצעות מים חמים, אידיאלי לחדרי ילדים ותינוקות, הרדיאטורים בנויים מיציקת אלומיניום , תוצרת Ferroli, קיימים בנוסף מפזרי חום בהספקים של 0053 לבין 0008 קלוריות, פועלים על ידי הזרמת מיי הסקה בשילוב מפוח חשמלי לחימום חללים גדולים, מוצרים למערכות חימוםבאמצעות מים חמים,לייבוש מגבות בחדרי מקלחות.
מערכות הסקה תת רצפתית - מערכות הסקה מתקדמות, מתחת לפני הריצוף, אריחים, פרקט, פריסת צנרת נחושת מצופה PVC על מצע בידוד ו/או פריסת צנרת רב שכבתית לחימום רצפתי בצורת מעגלים, מערכת החימום משולבת בתרמוסטט עם אפשרות לדרגות חום שונות, וטיימר לתכנות מערכת החימום, להפרדת הטמפרטורות בין קומות המגורים, אפשרות שליטה והפעלה נוחה.

לסיכום קיימות אין ספור מערכות למיזוג, חימום והסקה דירות מגורים, החשיבות נעוצה בהתאמת המערכות לדירת המגורים, כפוף לתקנות ולתקנים של כל מערכת, מרב המערכות נושאים תו תקן, ת"י ו/או תקנים בינלאומיים, חשוב לשלב בבחירת התקנת המערכות, יועץ בעל ניסיון בתחום על מנת להימנע מתקלות עתידיות במערכות שהותקנו, מתקין מורשה מטעם החברה או הספק ממנו נרכשת המערכת המיועדת לדירתכם, ראוי לציין כי מרב המערכות עולות בין 0005 ¤ ל 01,000 ¤, קיימות מערכות חימום זולות יותר ואמינות באותה מידה של מערכות יוקרתיות.

הודעה לעיתונות מתאריך 14/01/2002 [פורסם, באתר מכון התקנים הישראלי].

בעקבות מותם של בני משפחת אייל משאיפת גז רעיל מכון התקנים מפרסם אזהרות לציבור המשתמשים בחימום דירתי ע"י גז או במכשירים אחרים.

מומחי מכון התקנים הישראלי, אשר בדקו את דירת משפחת אייל בתל אביב קוראים לציבור לנקוט משנה זהירות בעת שימוש בחימום דירתי המופעל על ידי גז. מערכת ההסקה המופעלת ע"י גז מחממת מים במעגל סגור על מנת להפעיל רדיאטורים המפוזרים בכל חדרי הבית. כאשר המכשיר עצמו מותקן בד"כ במרפסת שירות, על קיר חיצוני או באחד מחדרי הבית.

מערכת ההסקה צריכה להתאים לתקן ישראלי ת"י 6921 והתקנתה צריכה להתבצע על פי תקן ישראלי ת"י 851. ראשית, יש להתקין את כל מכשירי החימום על ידי מתקין גז מוסמך. בין המכשירים כלולים תנורים לחימום החלל, תנורי קיר, מחממי מים ומחממי הסקה. חשוב לציין כי גז הפחמן החד חמצני (CO), יכול להיפלט גם ממכשירים הפועלים על ידי גז אך גם ממכשירים בעלי בעירה פתוחה הצורכים חמצן מן האוויר בחדר. CO יכול להיווצר בערכים מסוכנים אם עץ, נפט, סולר או גז בוערים ללא כמות מספקת של חמצן, כלומר, לא רק מכשירי הגז דורשים בדיקה. איוורור טוב הינו ערובה לבעירה טובה ולכן אין לאטום את החדר המחומם.

בתנורי הסקה על ידי גז ישנם שני סוגי מכשירים לחימום המים:

1. מערכת אטמוספרית (ותיקה יותר) הצורכת אויר מפנים הדירה על מנת להשתמש בו בתהליך הבעירה. פליטת הגז מתבצעת דרך ארובה.
2. מערכת של ארובה כפולה שלוקחת אוויר מבחוץ ופולטת גזי השריפה אל מחוץ לדירה . מערכת כזו אטומה כלפי פנים הדירה ובעקרון היא בטוחה יותר.

התקן מחייב שהמכשירים המותקנים בתוך הבית (כולל מרפסת מקורה) יהיו בעלי ארובה כפולה, בטוחים יותר ולא מסכנים בהרעלה.

מומחי מכון התקנים מזהירים:

1. בדירות בהן מותקנת מערכת אטמוספרית יש לערוך לה בדיקה תקופתית פעם בשנה על ידי מתקין גז מוסמך. למעט אם המכשיר מותקן לחלוטין מחוץ לדירה (לעניין זה מסתור כביסה נחשב כפנים הדירה).
2. יש לוודא שהארובה מוגנת ברשת צפופה וב"גג" למניעת חדירת גופים זרים (ציפורים, טיח, חומרי בנייה).
3. בבתים בהם מותקנת מערכת חימום על ידי גז, יש להתקין גלאי גז
CO. 4. פעם בחמש שנים יש לבדוק את כלל מערכת הגז על ידי טכנאי מוסמך.
5. יש להשאיר תמיד פתח איוורור בבית ולא לאטום אותו לחלוטין.
6. במערכת מכל סוג, יש לבחון חזיתית אם אין סימנים לפגם כלשהו במכשיר או בארובה (תזוזה, הפרדה בין חלקים, "בטן" בארובה וכו´).
7. יש לוודא שצינורות הארובה מחוברים ביניהם ולתנור כראוי.
8. וודאו שהארובה בקוטר הנכון ומתאים לתנור כמתואר בהוראות היצרן.
9. חשוב לוודא שפתח הארובה לא ממוקם מתחת לגג או גגון אלא פונה לאוויר הפתוח.

הכללים הנ"ל חלים גם על מתקנים לחימום מהיר של מים המופעלים בגז והכוללים ארובה אטמוספרית (למעט חובת התקנת גלאי).

סימנים להרעלה: סחרחורות, בחילות, תחושת עילפון. במקרים אלו יש להתפנות מיידית מן הבית ולכבות את מערכת החימום.