זירה מקצועית לאדריכלים
מעצבים ואנשי מקצוע

מאגר חברות ואנשי מקצוע מובילים בעולם הבנייה

ובנוסף מאמרים ופורומים בנושאי הבנייה והעיצוב עם מיטב אנשי המקצוע בארץ

רוצים להעלות תוכן, חדשות, אירוע או כל דבר שיעניין את הגולשים? שלחו אלינו

סדקים במבנים ודירות מגורים

מאת: ס.דניאל - מומחה ויועץ איטום, בידוד ובנייה

בחסות פורטל איטום נט...

סדקים במבנים ודירות מגורים מהווים את אחת התופעות הנפוצות והשכיחות ביותר. מעבר לפגיעה בפן האסתטי של המבנה, לסדקים בדירות מגורים ישנם השלכות מרחיקות לכת עד כדי פגיעה בחוזקו של המבנה, מעבר מים ורטיבות, פגיעה בתשתיות, שכבות טיח וצבע ועוד.


הסדקים נוצרים במהלך בניית דירת המגורים ולאחריה, קיימים מספר סיבות להופעת הסדקים ומאמר זה נועד לתת בידינו תשובות לסיבות אלו ודרכי פתרון לאיחוי ואיטום הסדקים.


כמעט בכל בית חדש מופיעים סדקים מסוג זה או אחר, כדי שהטיפול בסדק יהיה יסודי וכדי שהסדק לא יחזור ויופיע כעבור זמן קצר, חשוב לזהות בתחילה את סוגי הסדקים ולאחר מכן לבחור בחומרי האיטום, המילוי המתאימים.


קיימים מספר סוגי סדקים בדירות מגורים, ואנו נסקור את חלקם:

1. סדקים יציבים [סטטיים].

2. סדקים נימיים.

3. סדקי שערה.

4. סדקים קונסטרוקטיביים.

5. תפרי התפשטות, [במרב המקרים אנו מזהים תפר התפשטות כסדק. תפר התפשטות
מהווה למעשה תפר מתוכנן מראש בקירות בטון, בין 2 חלקי מבנה ועוד,].

6. סדקי גזירה.

בדרך כלל ההבחנה בין סוגי הסדקים אינה דורשת מומחיות , סדקים אלו ניתנים להבחנה ובדיקה באמצעים רגילים, חלקם הגדול של הסדקים בדירות המגורים נוצר בעיקר מביצוע לקוי של מערכות טיח וציפוי, כגון: המפגש בין הבלוקים לבטון יהיו בשיננית [שטרבות]. במידה של ביצוע לקוי נוצרים סדקי עבודה בין הבלוקים לבין קורות ועמודים.



הפתרונות למניעת הסדיקה, כיסוי ברשת זיון בזמן ביצוע שכבות הטיח, כדוגמת:אינטרגלס שתוצמד לשכבת הטיח, בפינות אנכיות ואופקיות יש צורך להשתמש בפינות רשת לטיח. יש לכסות את אזורי החיבורים ברשת ברוחב ממוצע של 51 ס"מ ולמרוח את הרשת בטיח צמנט.


סדקים יציבים הם סדקים בעלי גודל ועובי קבוע, המגיעים למידותיהן הסופיות תוך מספר חודשים מסיום עבודת הטיח, הסדקים היציבים מתהווים על פי רוב כתוצאה מבנייה לא נכונה ומשמוש בחומרים לא מתאימים מבחינת חוזקם, גמישותם, התרחבותם והרכבם. חומרים אלו אינם מתקשרים היטב זה לזה ולכן בחיבור בניהם מופיעים סדקים.

המקומות בהם במרב המקרים מופיעים סדקי עבודה הינם, מפגשים בין חומרי בנייה שונים בין אלמנטים מבטון לבלוקי איטונג, בין תקרת גג יצוק בטון לבין מעקה עשוי מבלוקי בטון, בין מחיצות גבס לבין קיר בטון/בלוקים, מסביב לחלונות, כיסי גרירה וכד'.


קיימים סיבות נוספות ומהותיות להופעת סדקים, כגון:

1. הפסקות יציקה לא מתוכננות.

2. שקיעה עקב ביסוס לקוי של יסודות.

3. בנייה על קרקע לא יציבה, ביצוע ללא תכנון מראש וללא יועץ קרקע עלולה לגרום לשקיעה של יסודות המבנה בנקודות מסוימות. שקיעה זו גורמת לסדקי גזירה המתבטאים בסדקים עקלתונים על גבי הקירות.

במקרים אלו מומלץ לפנות ליועצים ומומחים בתחום, בחלק מהמקרים חובה לפנות למהנדס בניין/יועץ קרקע על מנת לאבחן את הסיבות להתהוות הסדקים והכנת מפרטים טכניים לפתרון הבעיה, חיזוק תשתיות, עיבוי עמודי יסוד ועוד פרמטרים נוספים.

מערכות האיטום והטיפול בסדקים שונה מסדקי עבודה יציבים, [סדקים סטטיים], סדקי שערה, סדקים נימיים וכד', לבין הטיפול והפתרון לסדקי עבודה קונסטרוקטיביים, תפרי התפשטות, הפסקות יציקה.


סדקי עבודה במבנה המגורים משתנים מעת לעת, סדקים אלו נוצרים עקב תנועה של אחד מחלקי המבנה בגין ביסוס לא נכון או תוספת בנייה שאינה משתלבת עם המבנה הקיים. חיבור בין בית חדש לבית ישן קו התפר שבין 2 יחידות הדיור, המופיע בדרך כלל בחיבור האלמנטים מבטון בתקרה ובחיבור הקירות. בניגוד לסדקים יציבים שאינם חוצים את האלמנט אלא מופיעים לרוב בדפנות ובעומק נמוך יחסית, עוברים הסדקים העובדים את האלמנט בחתך.


סדקים יציבים, [סטטיים], סדקים נימיים וסדקי שערה, מתגלים על פני קירות בבנייה לפני הצביעה. ניתן לטפל במרב המקרים באמצעים רגילים, כגון שפכטל ודבקים פולימריים, חל איסור של שימוש בשפכטל/גבס בקירות חיצוניים אלא בקירות פנימיים בלבד, ניתן לגשר במקרים חריגים על הסדקים באמצעות רשת זיון ומילוי במסטיקים אקריליים ו/או על בסיס פוליארטני חד רכיבי.

מומלץ לחרוץ סדקים אלו לעומק, לנקות, למרוח דבק פולימרי כפריימר לחיזוק התשתית ומילוי בחומרי שפכטל, ניתן אף לצבוע את קטעי הקירות באמצעות צבע גמיש ובעל תכונות אלסטיות על מנת לגשר על פני סדקים אלו.

בסדקים קונסטרוקטיביים מומלץ להשתמש בחומרי איחוי גמישים אלסטיים להתפשטות והתכווצות הסדקים במקביל לאיטום מוחלט של הסדקים לעבירות מים. במקרים אלו מומלץ להיוועץ עם מומחים בתחום, על מנת לאבחן את הסדקים, התאמת חומרי האיחוי/האיטום, כגון:מסטיקים גמישים על בסיס פוליסולפיד ו/או על בסיס פוליארטני. נושא הסדקים הקונסטרוקטיביים הינו נושא מורכב וההתייחסות לכל בעיה חייבת להיות מקצועית.

תפרי התפשטות הינם תפרים מתוכננים מוקדם עוד בתהליכי התכנון של המבנה/דירת המגורים, ההתייחסות למערכות האיטום שונה לחלוטין מהמצוין לעיל, חומרי האיחוי/האיטום הנפוצים הינם, חומרי איחוי על בסיס פוליסולפיד, פוליאוריטני, פוליאוריטן אפוקסי, ביצוע על פי הנחיות היצרן, קיבוע פרופיל גיבוי מפוליאוריטן מוצלב, שמירה נכונה על היחס בין הרוחב לעומק התפר, שימוש בשכבת יסוד על פני שפתי התפר להדבקה אופטימאלית של חומרי האיחוי, חשובים במיוחד בתפרי התפשטות.

בהפסקות יציקה בעיקר במבנים תת-קרקעיים מומלץ להשתמש בעצרי מים כימיים, [קיימים עצרי מים תופחים פולימריים ו/או על בסיס בטונייט]. קיימים סוגים שונים של עצרי מים, תלוי בעובי יציקת הבטון. בהפסקות יציקה רגילות מל קו גובה פני קרקע ניתן להשתמש בחומרי איחוי אלסטיים גמישים כפי שצוין לעיל.

מצ"ב סקירה של סדקים בדירות מגורים והסיבות להתהוותם




סדקים בפינות של חלונות ודלתות: עקב העדר חגורת בטון בתחתית פתחי החלונות והדלתות ומעמוד לעמוד.

סדקים בפינות של חלונות ודלתות: עקב העדר חגורת בטון בתחתית פתחי החלונות והדלתות ומעמוד לעמוד וסדק קונסטרוקטיבי בתקרה המעיד על שקיעה.

סדקים בפינות של חלונות ודלתות: עקב העדר חגורת בטון בתחתית פתחי החלונות והדלתות ומעמוד לעמוד.

סדקים במפגש קיר ותקרה: עקב העדר חירוץ לאורך פינת הגג וסביב הקירות,מונע תופעה קיימת של "תנועת" הגג כתוצאה משינוי טמפרטורה ביום ובלילה. סדקים נוספים בשכבת הטיח עקב ביצוע לקוי, אי אשפרה נאותה, מערכות טיח פגומות, התהוות הסדקים בתחתית תקרת הבטון, עקב שקיעה של התקרה, עקב כשל בתכנון התקרה וסדק המעיד על שקיעה.

סדקים במפגש קיר ותקרה: עקב העדר חירוץ לאורך פינת הגג וסביב הקירות,מונע תופעה קיימת של "תנועת" הגג כתוצאה משינוי טמפרטורה ביום ובלילה. סדקיםקונסטרוקטיביים בתקרה,התהוות הסדקים בתחתית תקרת הבטון, עקב שקיעה של התקרה, עקב כשל בתכנון התקרה וסדק המעיד על שקיעה.


סדקים במפגש קיר ותקרה: עקב העדר חירוץ לאורך פינת הגג וסביב הקירות,מונע תופעה קיימת של "תנועת" הגג כתוצאה משינוי טמפרטורה ביום ובלילה וסדקים קונסטרוקטיביים בתקרה,התהוות הסדקים בתחתית תקרת הבטון, עקב שקיעה של התקרה, עקב כשל בתכנון התקרה וסדק המעיד על שקיעה.

סדקים הנובעים מכשל ביסודות: שקיעה ביסודות ו/או סוג הביסוס, מהלך הסדק מצביע על שקיעה/תזוזה של היסוד.


סדקים הנובעים מתהליך של קורוזיה בזיון הברזל של עמודים וקירות: עקב תהליך הקורוזיה במוטות הזיון של העמודים והקורות, הברזל תופח ודוחק את הבטון ושכבות הטיח.



סדקים במבנים ודירות מגורים

לפניות ותגובות שלחו טופס משוב