זירה מקצועית לאדריכלים
מעצבים ואנשי מקצוע

מאגר חברות ואנשי מקצוע מובילים בעולם הבנייה

ובנוסף מאמרים ופורומים בנושאי הבנייה והעיצוב עם מיטב אנשי המקצוע בארץ

רוצים להעלות תוכן, חדשות, אירוע או כל דבר שיעניין את הגולשים? שלחו אלינו

תקנות התכנון והבניה -ביקורת במקום הבניה

מאת: א.בן עזרא

1.לא יתחילו בעבודת בניה שעליה ניתן היתר ולא ימשיכו בה אלא אם כן נתקיימו כל אלה:
(א)בידי מנהל העבודה באתר הבניה נמצאות תכניות הכוללות את כל המסמכים והנתונים המפורטים בתקנה 7, בקנה מידה שלא יפחת מ- 1:50, זולת אם המהנדס אישר לתכנית מהתכניות האמורות קנה מידה יותר קטן;
(ב)תכניות הבניה כאמור בפסקה (1) נערכו בידי מי שמוסמך לכך לפי תקנות המהנדסים ונושאות עליהן את שם עורך הבקשה;
(ג)בידי מנהל העבודה באתר הבניה נמצאת תכנית הקונסטרוקציה.
(ד)קיימת התקשרות חוזית בין מבקש ההיתר לבין מעבדה מאושרת לביצוען של הבדיקות המתחייבות בתקנות אלה ובדיקות נוספות שידרשו על ידי הוועדה המקומית אשר יבטיחו עמידה בתקן; מבקש ההיתר והמעבדה המאושרת יודיעו לוועדה המקומית אל קיומה של התקשורת כאמור.

2.לא תבוצע יציקת היסודות של הבנין שעל בנייתו ניתן היתר, אלא אם כן נמצא בידי מנהל העבודה באתר אישור בכתב של מודד מוסמך שמקום החפירות הנועדות ליציקת היסודות מתאים למיקום הבנין כפי שאושר בהיתר.

3.לא ימשיכו בבניה אחרי הקמתה של קומת המסד, כמשמעותה בסעיף 1.00.1 לתוספת השלישית, אלא אם כן נמצא בידי מנהל העבודה באתר אישור בכתב של מודד מוסמך שקומת המסד אמנם תואמת את מיקום הבנין כפי שנקבע בהיתר.

4.המהנדס רשאי לפטור מקיום האמור בסעיפים קטנים (ב) ו-(ג) אם לדעתו נסיבות מיוחדות של הענין והיקף הבניה מצדיקים זאת.

5.על התחלת הבניה ומועדה תינתן הודעה מראש לוועדה
המקומית ולאחראי או לאחראים לביקורת, לפי העניין, שיפעלו על פי האמור בחלק זה.
(א)ההודעה על התחלת הבניה ומועדה לפי סעיף קטן (א) יכול שתינתן על ידי מסירתו של העתק ההודעה בדבר מינוי של מנהל העבודה לפי תקנה 2(ב) לתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה), בתשט"ו – 1955, אם ניתנה לפני התחלת הבניה והיא כוללת את המועד של התחלת הבניה.
(ב)הודעה על התחלת הבניה ומועדה לפי סעיפים קטנים א ו-ב תכלול גם את שמו של הקבלן האחראי לביצוע הבניין, אם לא מונה הקבלן קודם לכן.
(ג)כל עוד לא ניתנה ההודעה לפי סעיף קטן (א), רואים את עבודות הבניה כעבודה שלא בהתאם לתנאי ההיתר, אפילו בוצעה על פי יתר תנאי ההיתר.
(ד)בסעיף זה ובסעיף 16.02, "התחלת הבניה" בבנין חדש – התחלת החפירות.

6.לא יוחל בבניה אלא לאחר שנתמנה אחראי לביקורת הביצוע;
אחראים לביקורת יכולים להיות עורך הבקשה או עורי הבקשה,
לפי העניין, ומינויים ייעשה בדרך המתוארת בטופס 1 לתוספת הראשונה (להלן בסעיף זה – טופס 1), ובלבד שעריכת הביקורת בכל הנוגע לצורת הבניין, לשטחו, למיקומו המדויק בתחום הנכס ולהתאמת הבניה לתכניות כמשמעותן בחוק, תהא בכל מקרה בידי אדם אחד בלבד, שהוא עורך הבקשה או הראשון ברשימת כלל עורכי הבקשה (להלן – הרשימה), לפי העניין.
(א)מבקש ההיתר ועורך הבקשה או הראשון ברשימה, לפי העניין, רשאים להסכים שעורך הבקשה או הראשון ברשימה לא יהיו אחראים לביקורת; מינויו של כל אחד מיתר עורכי הבקשה שברשימה כאחראי לביקורת, מותנה בהסכמתם של מבקש ההיתר ועורך הבקשה הנוגע בדבר כאחד.

7.לא נעשה המינוי של אחראי לביקורת בדרך המתוארת בטופס 1מחמת האמור בסעיף קטן (ב), יחולו הוראות אלה:
(א)מבקש ההיתר ועורך הבקשה ימחקו בטופס 1 את הצהרותיהם הנוגעות למינוי או לקבלת התפקיד של האחראי לביקורת;
הייתה האחריות לעריכת הבקשה מחולקת כאמור בתקנה ה, יתקנו מבקש ההיתר ועורך הבקשה הנוגע בדבר, בטופס 1, את הצהרותיהם הנוגעות למינוי או לקבלת התפקיד של אחראי לביקורת;
(ב)בעל ההיתר ימנה כאחראי לביקורת מי שהוסמך לתפקיד מן התפקידים המפורטים בתוספת לתקנות המהנדסים והאדריכלים (רישוי וייחוד פעולות), בתשכ"ז – 1967,בבנין הנדון – על ידי מתן הודעה לוועדה המקומית, ויצרף להודעה את הסכמתו של האחראי, הכול לפי טופס א' שבנספח לחלק זה;
(ג)תקנה 2ה(ב) תחול על חלוקת האחריות לביקורת בין מספר בני אדם בשינויים המחויבים; אולם האחריות לביקורת בכל הנוגע לצורת הבניין, לשטחו, למיקומו המדויק בתחום הנכס ולהתאמת הבניה לתכניות, כמשמעותן בחוק, תהא בכל מקרה בידי אדם אחד בלבד.
(ד)מתפקידו של אחראי לביקורת – כל אחד בתחום אחריותו כמוגדר בסעיף זה – לבדוק אם עבודות הבניה בוצעו בהתאם לתנאי ההיתר, לחוק, ולתקנות שהותקנו על פי החוק, לרבות התנאי בדבר העסקת קבלן רשום (להלן – ביקורת).
הביקורת תיערך על ידי האחראים לביקורת לסוגיהם לפחות בגמר שלבים אלה:
סימון קווי הבניין;
גמר יסודות הבניין

8.גמר הקמת השלד, ואם הקמתו מחייבת הקמת מקלט, אחד או יותר, או עריכת שינויים במקלט קיים – עם תום הקמתו של המקלט העליון בבנין או בגמר ערכית שינויים כאמור, הכול לפי העניין.

9.גמר הבניה.
המהנדס רשאי, בהודעה בכתב שתימסר אישית או תישלח בדואר רשום לבעל ההיתר ולאחראי לביקורת, לפני מתן ההיתר או אחריו, לחייב אחראי לביקורת לערוך ביקורת בשלבים נוספים או במועדים שיקבע בהודעה, לאחר שנתן לבעל ההיתר הזדמנות נאותה להביא בפניו את טענותיו.
(א)הדיווח יפרט את השלב שאליו הגיעו העבודות מכוח ההיתר בשעת הביקורת אות המועד של גמר אותו שלב ויסתיים בתעודה שהעבודות בוצעו בהתאם לתנאי ההיתר, לחוק ולתקנות שהותקנו על פיו, ואם תחום האחריות של המדווח כולל גם את התאמת הבניה לתכניות כמשמעותן בחוק – ייקבע בתעודה גם שהעבודות בוצעו בהתאם לתכניות כאמור, או, אם נמצאו סטיות מהן, מה הן הסטיות שנמצאו, הכול לפי טופס ב' שבנספח לחלק זה.
(ב)כל עוד לא הוגש דיווח במועד או בשלב שנקבעו בסעיף זה או על פיו, רואים את עבודת הבניה שבוצעה לאחר מכן כעבודה שלא בהתאם לתנאי ההיתר, אפילו בוצעה על פי יתר תנאי ההיתר; אולם רשאים יושב ראש הוועדה המקומית והמהנדס יחד להאריך את הזמן לעריכת הביקורת או להגשת הדיווח או לשני העניינים, אפילו עבר הזמן לביצוע פעולות אלה, אם ראו שנסיבות העניין מצדיקות זאת ואין בהארכה כדי לפגוע ביעילות הביקורת.

10.אחראי לביקורת רשאי להתפטר מתפקידו לפי חלק זה על ידי מתן הודעה בכתב למהנדס ולבעל ההיתר, ובלבד שצורף להודעת ההתפטרות למהנדס דיווח על ביקורת באתר הבניה שנערכה לא יותר מששה ימים לפני מתן ההודעה.
(א)תחילתה של הודעת ההתפטרות היא שבוע ימים לאחר מסירתה לידי המהנדס ולידי בעל ההיתר, זולת אם קבע המהנדס מועד מוקדם יותר, בהודעה בכתב שתימסר אישית או תישלח בדואר רשום לבעל ההיתר ולמתפטר.
(ב)התפטר אחראי לביקורת, ימנה בעל ההיתר במקומו אדם אחר הכשיר למינוי לפי סעיף 16.02; המינוי יהיה בהודעה לוועדה המקומית שתצורף לה הצהרה של האחראי החדש לביקורת, הכול לפי טופס ג' שבנספח לחלק זה.
(ג)החל ממינויו יבוא האחראי החדש לביקורת לעניין חלק זה, במקום האחראי לביקורת.כל עוד לא נתמנה אחראי חדש לביקורת לפי סעיף זה, רואים את העבודה שבוצעה אחרי תחילת ההתפטרות של האחראי הקודם כעבודה שבוצעה שלא בהתאם להיתר, אפילו בוצעה לפי יתר תנאי ההיתר.
(ד)סעיפים קטנים (ג), (ד) ו- (ה) יחולו, בשינויים המחויבים, גם על סיום תפקידו של אחראי לביקורת מחמת מותו או בשל פיטוריו בידי בעל ההיתר, ובלבד שבעל ההיתר ין הודעה בכתב לוועדה המקומית על סיום התפקיד;
(ה)שהאחראי החדש לביקורת יגיש תוך שבועיים מתחילת מיניו דיווח על ביקורת באתר הבניה כאמור בסעיף 16.02, שערך אותו לא יותר מששה ימים לאחר מועד הביקורת.
(ו)אין במעשה ההתפטרות לפי חלק זה בלבד כדי לשחרר את האחראי לביקורת ואת בעל ההיתר מהתחייבויותיהם ההדדיות.
(ז)נקבע בזה לעניין סעיף 63 לפקודת הנזיקין, כי החיובים שהוטלו על אחראי לביקורת לפי חלק זה הוטלו גם להגנתם של אלה העלולים להיפגע מביצועה של עבודת הבניה שלא בהתאם לתנאי ההיתר, לחוק, לתכניות או לתקנות האחרות שהותקנו לפי החוק.
(ח)המצאת מסמכים לוועדה המקומית ולמהנדס לפי חלק זה תהא במסירה אישית או במשלוח בדואר רשום.
(ט)הוראות חלק זה יחולו, בשינויים המחויבים, גם על האחראי לביצוע השלד, ככל שהדבר נוגע לעריכת הביקורת, לשלביה ולמועדיה, לדיווח עליה, לתוצאות של העדר דיווח במועדו, לתנאי ההתפטרות וסיום התפקיד בדרך אחרת, לתוצאותיהם ולאחריות בנזיקין על אי קיום הוראות חלק זה.
שום דבר בחלק זה לא יתפרש כאילו בא לשחרר ועדה מקומת, ועדת משנה שלה, רשות מקומית ועובד מעובדיהן ממילוי התפקידים המוטלים עליהם בסעיף 27 לחוק.

11.אין באחריות עורכי הבקשה להיתר או באחריות מתכנן שלד הבניין או באחריות האחראי לביצוע או האחראי לביקורת הבניה, לפי חלק זה, כדי לפטור קבלן ראשי מאחריותו לביצוע הבניה לפי היתר ולאיכותה, לרבות אחריות לקיום פיקוח מלא וביקורת על הביצוע, לפי כל דין.

12.המהנדס רשאי לפטור בעל היתר, בהחלטה מנומקת בכתב, מקיום הוראות בדבר עריכת ביקורת לפי חלק זה, אם ראה שקיימים דרכים ואמצעים אחרים, נאותים, שיבואו במקום הביקורת לפי חלק זה, והוא כשאין הוראה מפורשת אחרת בחלק זה בדבר מתן פטור, הקלות והוראות כיוצא באלה לעניין מסוים.

13.על התקנת מתקני תברואה כמשמעותם בחלק א' לתוספת זו יחולו הוראות מיוחדות עלה:
(א)לא יוחל בהתקנת מיתקן תברואה פלוני ולא ימשיכו בהתקנתו, אלא אם כן נמצאת בידי מנהל העבודה תכנית לביצוע העבודה של התקנת המיתקן שנערכה בהתאם להוראות הת"ת בידי מי שמוסמך לכך על פי תקנות המהנדסים והנושאת עליה את שם עורך הבקשה;
(ב)לא תבוצע העבודה של התקנת מיתקן התברואה, אלא בהתאם לתכנית לביצוע העבודה שהוגשה לפי סעיף זה;כל עוד לא הושלמה ההתקנה של מיתקן התברואה, רשאי מי שמוסמך לערוך את התכנית לביצוע העבודה, לתקנה זו להחליפה;
(ג)התכנית המתוקנת או החדשה כאמור בפסקה (3) תוגש למנהל העבודה, ואם התיקון או החידוש היו מהותיים – גם לוועדה המקומית, ומשנעשה כן יבואו התכנית המתוקנת או התכנית החדשה, לפי העניין, החל ביום הגשתן, לכל דבר, במקום התכנית שבאו לתקנה או להחליפה;
(ד)שום דבר בסעיף זה לא יתפרש כאילו בא להתיר סטייה מתנאי ההיתר אגב עריכתה של תכנית לביצוע העבודה או אגב ביצועה של תכנית כאמור.

14.הודעה על מינוי אחראי לביקורת

הוועדה המקומית לתכנון ולבניה __________________
הודעה על מינוי אחראי לביקורת
אני, החתום מטה_______________ מ-_______________
שם בעל ההיתר___________________________________
מס' טלפון____________________ מודיע בזה כי מיניתי את _____________________________
שם האחראי לביקורת____________
מ- ___________________ מס' טלפון ________ להיות אחראי לביקורת לעניין ביצוע העבודות על פי היתר הבניה מס' __________ מיום _________ גוש ___________ חלקה _________ ב- _____________, הכול כמפורט בחלק ט"ז לתוספת השנייה לתקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), בתש"ל – 1970.

התחום של הביקורת הוא: ____________________________________
(למלא את תחום הביקורת מוגבל לנושא מסוים)

חתימת בעל ההיתר

אני, הח"מ __________________ בעל רישיון מס' ________
שם האחראי לביקורת___________

לפי חוק המהנדסים והאדריכלים, בתשי"ח – 1958 (אם קיים רישיון כאמור), קראתי את ההודעה דלעיל ואני מסכים לתכנה. אני מקבל על עצמי את תפקידי אחראי לביקורת כמוגדר לעיל ובמיוחד את חובת הדיווח כמפורט בחלק ט"ז לתוספת השנייה לתקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות, בתש"ל – 1970.

אני מצהיר כי יש לי הכישורים המקצועיים לעריכת ביקורת כאמור לעיל.
תאריך ____________________________
חתימת האחראי לביקורת______________
מס' ת"ז___________________________

15.טופס ב'

שם המדווח _________________
מענו ______________________
מס' הטלפון _________________

דיווח על עריכת ביקורת באתר בניה
לכבוד
הוועדה המקומית לתכנון ובניה ________________________________
א.נ.,
הנדון: היתר בניה מס' _____________ מיום __________
גוש ______________ חלקה ____________ ב-___________ ________________
בתוקף תפקידי כאחראי לביקורת לפי היתר האמור בכל הנוגע ל- __________
_____________________________________________________
(פרט את תחום הביקורת, אם המינוי אינו כללי)
לפי הצהרתי בבקשה להיתר/ לפי הצהרתי מיום ________ שבידיכם, אני מדווח לאמור:
1.ביום ____________ ביקרתי באתר הבניה הנדון.
2.השלב שאליו הגיעה הבניה באתר הוא ____________________
והבניה הגיעה לאותו שלב סיום ________________________
3.דיווח זה משמש תעודה שהבניה, ככל שהיא בתחום ביקורתי, בוצעה בהתאם לתנאי ההיתר, לחוק (*לתכניות) ולתקנות האחרות שהותקנו על פי החוק, פרט לסטיות אלה:
ההוראה שבהיתר, בחוק,מהות הסטייה בתכנית או בתקנות
1. ____________________________________
2. ____________________________________
3. ____________________________________
4.ידוע לי כי תעודה זו עשויה להשפיע על זכותו של בעל ההיתר להמשיך, או לא להמשיך, בבניה, ובגמר הבניה להתחיל, או לא להתחיל, בשימוש בבנין, שלו נועד על פי ההיתר ועל פי כל תקנה לפי חוק התכנון והבניה, בתשכ"ה – 1965 (ואם תחום הביקורת כולל גם את התאמת הבניה לתכניות כמשמעותן בחוק – גם להתחיל או לא להתחיל בשימוש בבנין, שלו נועד על פי תכנית כאמור ), * וכי אם תעודה זו היא כוזבת בפרט מהותי, אהיה צפוי לעונשים הקבועים בסעיף 281 לחוק העונשין, בתשל"ז – 1977.

תאריך_____________________________
חתימת האחראי לביקורת______________
מס' ת"ז___________________________

_____________
* הכתוב בסוגריים יימחק אם לא נכלל בתחום הביקורת של המדווח.

16.טופס ג'

נותן ההודעה ____________________
מען ____________________________
מס' הטלפון _____________________
מס' הרישיון ____________________
לפי חוק המהנדסים והאדריכלים, בתשי"ח – 1958
(אם קיים רישיון כאמור)

הודעה על קבלת אחריות לביקורת
לכבוד
הוועדה המקומית לתכנון ולבניה ____________________
א.נ.,
הנדון: היתר בניה מס' ___________ מיום _________________
גוש _____________ חלקה _______ ב -________________
בעל ההיתר __________________ הודיע לי כי__________ ________________סיים את מילוי תפקידו כאחראי לביקורת ככל שהדבר נוגע ל- ________________ (להלן – תחום הביקורת)
(פרט את תחום הביקורת, אם האחראי הקודם לביקורת לא היה בעל מינוי כללי) בעל ההיתר ביקש אותי לקבל על עצמי את התפקיד של אחראי לביקורת במקומו של _______________ אני מוכן לקבל תפקיד זה. ידוע לי שעם קבלת התפקיד יהא עלי לערוך ביקורת על ביצוען של העבודות, נושא ההיתר, לפי האמור בחלק ט"ז לתוספת השנייה לתקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), בתש"ל – 1970, ובמיוחד לדווח לוועדה המקומית על תוצאות הביקורת, כפי שנקבע בחלק ט"ז האמור, ככל שהדבר נוגע לתחום הביקורת.
אני מצהיר כי יש לי הכישורים המקצועיים הדרושים לערכית הביקורת.
חתימת האחראי לביקורת_____________
מס' ת"ז__________________________
תאריך ___________________________

https://www.benezra.co.il/