זירה מקצועית לאדריכלים
מעצבים ואנשי מקצוע

מאגר חברות ואנשי מקצוע מובילים בעולם הבנייה

ובנוסף מאמרים ופורומים בנושאי הבנייה והעיצוב עם מיטב אנשי המקצוע בארץ

רוצים להעלות תוכן, חדשות, אירוע או כל דבר שיעניין את הגולשים? שלחו אלינו

איטום מרפסות לא מקורות

מאת: ס.דניאל - מומחה ויועץ איטום, בידוד ובנייה

בחסות פורטל איטום נט...

מפרטים טכניים שונים לביצוע מערכות איטום מתקדמות במרפסות לא מקורות [ללא גג].


קיימים מצבים בהם קיים קירוי מלא ו/או חלקי מעל מרפסת אך ללא סגירה היקפית ע"י חלונות וכד', גם מרפסת זו נחשבת למרפסת לא מקורה, קרי, קירוי חלקי אינו ערובה מספקת לאי ביצוע מערכות איטום למניעת מעבר ו/או חדירת מים לדירת המגורים.

ראוי לציין על סמך ניסיוני הרב בתחום, התייחסות לנושא חשובה לאין ערוך גם במחיר של ביצוע גמר מופחת בדירת המגורים ו/או במרפסת. עבירות ו/או חדירת מים בשלבים מאוחרים יותר כתוצאה מכשלים ו/או ביצוע חובבני של מערכות האיטום עלול במרב המקרים לגרום להוצאות כספיות נכבדות, פירוק המרפסת מאריחים, ציפוי וביצוע מחודש של מערכות איטום ללא התייחסות לפגמים משניים בדירת המגורים ועוד.


חלקם המרבי של הליקויים לא נראה לעין בשלבים הראשונים לאחר גמר ביצוע מערכות האיטום וכניסה לדירת המגורים, אלא לאחר תקופה [גם של מספר שנים], תלוי בגורמים סביבתיים, סוגי הריצוף, כמות המשקעים וכד'. מערכות איטום במרפסות לא מקורות אמורות למנוע חדירה, עבירות מים לקומת מגורים תחתונה [חדרי שינה,חללים פתוחים,דירת הדיירים בקומה מתחת וכד'], מניעת עבירות לדירת המגורים עקב זחילת רטיבות כתוצאה ממצע חול רווי ואי ביצוע או כשל בספי הפרדה במפתני היציאה למרפסת, מניעת קפילאריות מעל קו גובה פנלים במרפסת כתוצאה מנגישות מצע חול רווי [מצע המילוי מתחת לאריחים/מרצפות]עם קירות/מעקות של המרפסת.


מצ"ב 2 מפרטים טכניים שונים



מפרט א' - מפרט זה מתייחס לביצוע מערכות איטום מתקדמות, כשהדגש הינו, סף הפרדה במפתן הכניסה למרפסת.


מפרט ב' - מפרט זה מתייחס לביצוע מערכות איטום מתקדמות, כשהדגש הינו פרטי סיום במעקות וביצוע נקז DALEMER לניקוז עודפי מים מעל האריחים וניקוז עודפי מים [היקוות מים], מתחת לפני האריחים.


ההכנות המקדימות לגבי 2 המפרטים הטכניים זהים ודורשים הכנה מדוקדקת לפני יישום מערכות האיטום המצוינות במפרטים.

1. ביצוע מערכות האיטום הינו שלב סופי בדירות ובמבנה מגורים, קרי, רק לאחר גמר ביצוע עבודות טיח, מערכות חשמל, מיזוג,תקשורת,עמודי תאורה במרפסות, ציפוי אבן חיצוני וכד'.

2. ביצוע ניקיון יסודי של המרפסת.

3. תיקון פגמים ביציקת הבטון ובמעקות ע"י תערובת של חול ומלט ביחס של 3/1 בתוספת מוספים אקריליים.

4.ביצוע יציקת בטון [סף הפרדה], במפתן היציאה למרפסת [לגבי גבהים ניתן להתייעץ עם קבלן הריצוף ו/או בכפוף לתוכניות].

5. מומלץ במידה וקיים ציפוי חיצוני ע"י אבן, לפסוח בשלב זה על האבן הראשונה ולבצע זאת בשלב סופי, לאחר גמר ביצוע מערכות האיטום וריצוף המרפסת.

מפרט א' - במפרט זה הדגש הינו על ביצוע סף הפרדה במפתן היציאה למרפסת למניעת זחילת, עבירות מים לדירת המגורים, כתוצאה מנגישות מצע החול בין חלקה הפנימי של דירת המגורים לבין חלקה החיצוני, קרי, המרפסת. יריעת האיטום המומלצת הינה SELF ADHESIVE, בזמן החיפוי מומלץ ליצור הפרדה למניעת גלישת מים עילית [עליונה], ע"י הכנסת פס אלומיניום.

1.ביצוע שיפועים ע"י בטל-קל, קיימים דעות שונות בקשר לבט-קל שהינו מצע של בטון נקבובי במשקל מרחבי נמוך, יתרונו מעבר ליצירת השיפועים גם ביצירת הבידוד התרמי הנדרש. ניתן על פי שיקול דעת של המזמין ו/או קבלן הביצוע לבצע פריסה של לוחות פוליסטירן [קל-קר], פריסת רשת זיון ויציקת שכבת מידע [יציקת בטון – ב 20 בתוספת סומסום], בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם הקונסטרוקטור במידה ומתקבלת החלטה על ביצוע יציקת בטון.

2. שכבת הפריימר המומלצת [שכבת יסוד], 300 גר' למ"ר, ביצוע המריחה רק לאחר יבוש סופי של שכבת הבט-קל ו/או המידע, מומלץ על המתנה של שבוע ימים לפחות [בעונת החורף ו/או בימים גשומים, תלוי בתנאי מזג האוויר].

3.שכבת ביטומן חם, שכבת ביטומן חם [זפת, 75/25 ], חשובה במיוחד. שכבת זו יוצרת למעשה תשתית טובה יותר [ליישום, הלחמת יריעות ביטומניות], גישור על פני סדקים, שקערוריות בבטונים [עלולים ליצור כיסי אויר בעת הלחמת היריעות] וכד'.

4. הלחמת יריעות ביטומניות משוכללות בעובי מינימאלי של 4 מ"מ, היריעות ללא ציפוי אגרגט בהיר [מיועד לגגות שטוחים ולא מקורים], קיימים מספר סוגי חברות ויצרנים המספקים יריעות ביטומניות, בכל מקרה מומלץ על יריעות ביטומניות משוכללות בעלות ת"י, [מאושרות ע"י מכון התקנים הישראלי, מת"י]. ליריעות בעלות תו תקן קיים סרט דביק במרכז היריעה עם כל הפרטים הרלוונטיים. לצרכנים מומלץ לבדוק את תעודות המשלוח של היריעות אותם קבלן הביצוע אמור לבצע ולבדוק באופן מעשי את המפרטים הטכניים המצוינים על גבי היריעות.

5. בד גאוטכני אמור לספק הגנה וחציצה לפני יישום שכבת מדה להגנה, במרב המקרים מוותרים הקבלנים ו/או המזמין שהינו יזם, קבלן בניין על מנת לחסוך בעלויות, ניתן לפסוח על פרט זה ולפזר שכבת חול נקי, כהגנה ראשונית של מערכות האיטום שבוצעו.

6. מדה להגנה כמצוין בסעיף 5, שכבת הגנה סופית למערכות האיטום לפני יישום, ביצוע חיפוי המרפסת.

מפרט א'

מפרט ב' - במפרט זה הדגש הינו על ביצוע נקז DALEMER, פרטי מרזב מושלם כולל האביזרים הנלווים, יתרונו של המרזב בניקוז עודפי מים הניגרים על גבי הריצוף, וניקוז היקוות מים מתחת לפני הריצוף, קרי, במצע החול. דגש נוסף במפרט זה הינו, ביצוע גמר עליון של היריעות הביטומניות המשוכללות על גבי הרולקות.

1. מומלץ לבצע יריעות חיזוק ראשוניות מסביב לרולקות [היקפי, מסביב לכל המרפסת], יריעות ביטומניות כמצוין לעיל ברוחב פרוס של 45 ס"מ [כ50% על גבי הרולקות,מעקות ו – 50% על גבי תשתית הבטון, קרי, שכבת הביטומן [זפת].

2.חשיבות מיוחדת בביצוע מערכות האיטום הינה, יצירת קו הגנה של מערכות האיטום מעל קו גובה פני ריצוף/פנלים, למניעת נגישות של מצע חול רווי עם המעקות/קירות. אחת התופעות השכיחות הקיימות במרפסות כתוצאה מאי ביצוע פרט זה, היא, הופעת סימני רטיבות מעל הפנלים [קפילאריות].

3. פרופיל אלומיניום לחיזוק קצה היריעה אינו מחייב במרב המקרים היות ובמרפסות לא מקורות קיים גמר נוסף כגון:חפוי קרמיקה, אבן, השלמת שכבות טיח בטון וכד' [ביצוע גמר ע"י שכבות נוספות ויישום רשת לחיזוק שכבות הטיח מהווה חיפוי מספק לקצה גמר היריעות הביטומניות]. הגמר הינו, גמר לפי אדריכלות על פי תוכניות ביצוע של אדריכל המבנה. המפרט הטכני בשלבים הראשוניים זהה למפרט הטכני במפרט א' כמצוין לעיל.

מפרט ב'

המלצות בנושא חיפוי/ ריצוף המרפסת:

1. ניתן כפוף למפרטים המצוינים, מפרט א' ומפרט ב', לבצע שכבת מידע על גבי מערכות האיטום וביצוע חיפוי עם אריחי קרמיקה ע"י הדבקה. א.במרב המקרים ביצוע החיפוי נעשה על גבי מצע חול רגיל. במקרה זה ישנה חשיבות מיוחדת למילוי מצע חול מתחת לפני האריחים עם חול נקי בתוספת מלט ביחס של 4/1, להתגבשות המצע בלאחר גמר ביצוע עבודות החיפוי.

2.מומלץ בזמן החיפוי להשתמש בשומרי מרחק [ספסרים], בין המשקים של האריחים [פוגות], היתרון בשומרי מרחק הינו, אחיזה טובה יותר של הרובה בגמר ביצוע עבודות החיפוי. אחד החסרונות הבולטים של רובה נעוצה בהתפרקות הרובה בשלבים די מוקדמים עקב [לפעמים תוך חודשים ואו שבועות], אי ביצוע מרווח מספק לאחיזתה בין המשקים. יתרון נוסף של הרובה נעוץ באי חדירה ו/עבירות מים דרך המשקים, היבט בעל משמעות בהרטבת התשתיות מתחת לפני הריצוף. ביצוע הרטבת התשתיות הינו אחד הסממנים לבעיות רטיבות למרות המפרטים הטכניים המצורפים לעיל, ביצוע החיפוי ע"י מרצפות טארצו או שיש מהווה תשתית רטובה גם לשינוי גוונים של החיפוי במשך השנים, הופעת כתמים,סימני עובש וירוקת וכד'.

3. בנקודות ניקוז המים מומלץ לבצע פרט של רשת , קיימים מספר סוגים בחנויות לחומרי בניין, פרט מרובע, עגול וכד', חלקם של רשתות המיגון ניתן לפתיחה ע"י תבריג לבדיקת תקינות מרזב הניקוז והוצאת פסולת.

4. אלמנטים קבועים על גבי המרפסת, עמודי תאורה, מערכות מיזוג, מומלץ לאטום סביבם עם חומרי איחוי גמישים על בסיס פוליאוריטן, כגון:סיקה-פלקס [קיים גם בתרמילים זהים לתרמילי סיליקון]. המאמר מיועד לקבלנים העוסקים בתחום עבודות איטום,חברות וקבלני בניין ולצרכנים פרטיים.

איטום מרפסות לא מקורות
מאת: ס.דניאל - מומחה ויועץ איטום, בידוד ובנייה

לפניות ותגובות באמצעות טופס משוב