זירה מקצועית לאדריכלים
מעצבים ואנשי מקצוע

מאגר חברות ואנשי מקצוע מובילים בעולם הבנייה

ובנוסף מאמרים ופורומים בנושאי הבנייה והעיצוב עם מיטב אנשי המקצוע בארץ

רוצים להעלות תוכן, חדשות, אירוע או כל דבר שיעניין את הגולשים? שלחו אלינו

איטום גגות בדירות מגורים עם יריעות ביטומניות פלסטומריות

מאת: ס.דניאל - מומחה ויועץ איטום, בידוד ובנייה




איטום גגות בדירות מגורים עם יריעות ביטומניות פלסטומריות, ת"י.


איטום גגות מבנים בהם קיימת מערכת איטום:

1. כיסוי המרזבים למניעת חדירת פסולת וסתימת הצנרת.

2. ניקוי יסודי והסרת שיירי סיד, צמחיה, אלמנטים ישנים, פינוי מערכות ישנות ועוד.

3. בדיקת תקינות מרזי הניקוז, ניקוי ושחרור סתימות, ביצוע תיקונים מהותיים, במידת הצורך מומלץ להחליף מרזבים לא תקינים או בעלי קיבולת קטנה מהמקובל.

4. התזת מים על הגג ובדיקת שיפועים וניקוז של הגג.

5. תיקון שיפועים (במידת הצורך) על ידי טיט צמנטי משופר עם דבק אקרילי בהתאם למפורט: תערובת צמנט/חול ביחס 3:1 בהתאמה. דבק אקרילי לבניין כגון: "בי ג'י בונד 2" בשיעור של 10 % ממשקל הצמנט. מים לפי הצורך.הטיט ייושם על גבי שכבת יסוד, המורכבת מ-50 % דבק אקרילי ו-50 % מים, הטיט הצמנטי המשופר, שיבוצע לצורך החלקה, בעובי מקסימאלי של יעלה על 10 מ"מ. עבור עיצוב שיפועים, ניתן אף להגדיל את עוביו ל-25 ס"מ, כאשר בין כל שכבה לשכבה תבוצע שוב מריחת שכבת יסוד. יש להותיר זמן להתייבשות בין שכבה לשכבה ולדאוג להתייבשות הדרגתית על מנת למנוע סדקים.

6. חיתוך והסרת בועות אויר, חלקים רופפים (יש לאפשר התייבשות של 24 שעות לפחות לאחר עבודות ההכנה, על מנת לשחרר לחץ אדים ולייבש את הגג). א.מומלץ על מילוי משקעים כתוצאה מעבודות ההכנה ע"י ביטומן חם 75/25, המילוי נועד למנוע שקעים הגורמים להיקוות מים לאחר גמר ביצוע מערכות האיטום וכן להדבקה טובה של היריעות הביטומניות בנקודות אלו.

7. בדיקת תקינות הרולקות וחיתוך מקומות שאינם מודבקים.

8. תיקון הרולקות ע"י טיט צמנטי משופר, כמצוין לעיל, במקומות בהם קיים מרווח צר של בין אף המים במעקה לפני הגג, יש למלא בטיט כמצוין ולעצב רולקה חדשה.

9. סדקים, וכמו כן חיתוכים שיבוצעו בבועות אוויר וכד', יטופלו כדלקמן:

1. פתיחת הסדק בצורת V ברוחב 20 מ"מ.

2. מריחת פריימקוט 101 או שווה ערך.

3. איטום ע"י מסטיק ביטומני אלסטומרי מסוג אלסטיק 442 או שווה ערך.

4. הלחמת יריעה ביטומנית משוכללת ברצועה שרוחבה כ 52 ס"מ, לאורך הסדק, (כשהסדק במרכזה).
ה.טיפול בסדקים במעקות הגג.ניקוי יסודי של השטח והורדת חלקים רופפים, יצירת שיפוע כלפי פנים הגג ע"י טיט צמנטי משופר כמצוין לעיל.לאחר ייבוש ואשפרה של הטיט הצמנטי הנ"ל ולאחר גמר יישום היריעות, מומלץ ליישם על פני המעקה שתי שכבות של ציפוי אקרילי גמיש לקירות כגון ביטום פלקס קיר,או שווה ערך להלבנה ואיטום של פני המעקה.



מערכות איטום ואפיון סוגי יריעות שונים


הבחירה במערכות האיטום תהיה בהתאם לשימושים העתידיים של הגג, מצב הבידוד התרמי וכו'.
מערכות האיטום האופייניות (ת"י):

1. מערכת חד שכבתית מיריעות ביטומניות מסוג APP, בעובי 5 מ"מ כגון: "ביטומפלסט 5R " עם ציפוי אגרגט בהיר. תכונות היריעות יתאימו לדרישות ת"י 0341 /3 ליריעות מסוג R, או פוליפלסט של חברת פזקר עם תכונות זהות (ת"י).

2. מערכת דו שכבתית מולחמת לתשתית הגג במלואה, שכבה ראשונה של יריעה ביטומנית מסוג APP בעובי 4 מ"מ עם זיון פוליאסטר ללא אגרגט ושכבה שנייה, מיריעה ביטומנית מסוג APP בעובי 4 מ"מ עם ציפוי אגרגט כגון "ביטומפלסט 4R". תכונות היריעה העליונה יתאימו לדרישות ת"י 1430 /3.

3. כנ"ל, אבל עם תוספת של שכבה מאזנת אדים מיריעות ביטומניות מחוררות כגון: "POLYVENT" מתוצרת POLYGLASS אשר מאפשרת הלחמה חלקית של שכבת האיטום העיקרית למשטח הגג. מערכת זו מומלצת במקרה של איטום גג עם שכבת בטון מוקצף, במיוחד בתקופת החורף (כאשר קיים סיכוי לתשתית מעט לחה).
4.במקרים מיוחדים כמו גגות טרומיים,מבנים מתועשים, מומלץ להשתמש ביריעות מסוג S.B.S כגון ביטומגם 4R או ביטומגם 5R בהתאם לצורך. תכונות יריעות אלה יתאימו לדרישות ת"י 1430 /3 ליריעות מסוג R.

הנחיות והמלצות כלליות

1. היריעות יובלו ויאוחסנו אך ורק במצב אנכי ובשטח מוצל על מנת למנוע נטית גלילי היריעות בהובלה או באחסנה ועל מנת שלא לגרום להם לנזק, מומלץ לקשור כל 01גלילים בחבל קשירה בהיקף קבוצת גלילים, כמו כן, אסור להניח גלילי יריעות אחד על השני, הן בהובלה והן באחסנה.

2. הלחמת כל יריעה ויריעה תבוצע מאמצע הגליל כלפי הקצוות, לאחר פריסת היריעות לכל אורכן, גלגול היריעות משני הקצוות למרכז וביצוע הלחמת היריעות.

3. כיוון הנחת היריעות יהיה כדוגמת גג רעפים בהתחשב בכיוון השיפועים, כאשר, כיוון הלחמת היריעות מעל מישור אנכי או במישור הנטוי בשיפוע הנו כזה, שהצלע הארוכה של היריעות ניצבת לכיוון האנכי או השיפוע, כאשר היריעה הגבוהה יותר מחפה על זו הנמוכה יותר. במידה והמערכת מורכבת מלמעלה משכבה אחת, יוזזו החפיות בשכבה העליונה כלפי אלה של השכבה שמתחתיה במחצית רוחב היריעה. בכל מקרה הלחמת היריעות תבוצע מכיוון מרזבי הניקוז (בצמוד למרזבי הניקוז).

4. איטום תפרי התפשטות יבוצע ע"י יריעות SBS בעובי 5 מ"מ עם זיון פוליאסטר במשקל 250 גר'/מ"ר ללא אגרגט. היריעה מולחמת בחלקה, בקצוות בלבד למשטח התחתון ומאפשרת תזוזה באזורי התפר. היריעה העיקרית תולחם מעל יריעה זו, המלצה – רוחב היריעה כ 25 ס"מ כשתפר ההתפשטות במרכז היריעה, הלחמת קצוות היריעה כ 01 ס"מ מכל צד והשארת היריעה במרכז ריפוייה.

5. חובה להקפיד על יציאת ביטומן מותך באזור החפייה, בין שתי יריעות סמוכות, להבטחת הלחמה מלאה ביניהן. במקרה של פגמים יש צורך להלחים טלאי שיעבור את הפגם ב-20 ס"מ לפחות מכל צד. בחיבורים בין שתי יריעות עוקבות בכיוון האורכי חיבור, שרוחבו כ 1 מטר, חובה לחמם רצועה ביטומנית ברוחב 51 ס"מ לפחות בקצה היריעה, עד שקיעת האגרגטים ורק אז להלחים את היריעה העליונה שהחפייה בקטעים אלו תהיה ברוחב 15 ס"מ.



מפרט למערכת איטום חד שכבתית של יריעות ביטומניות משוכללות

1. מריחת פריימר ביטומני מסוג פריימקוט 101 או שווה ערך, GS 474 של חברת פזקר בכמות של כ-250 גר' למ"ר, וייבוש למשך כ3-5 שעות. בגגות חדשים מומלץ על ביצוע מריחת ביטומן 57 /52במשקל של 2 ק"ג למ"ר.

2. הלחמת יריעות חיזוק ברוחב של 30 ס"מ מסוג זהה לסוג היריעה הראשית ללא אגרגט. טיפול דומה יינתן בפרטי המרזבים ובהגבהות בגג. א.בפרטי המרזבים מומלץ על יישום ראשים מגופרים או שווה ערך.

3. יישום שכבת האיטום העיקרית מיריעה ביטומנית בעובי 4 מ"מ (אפשרי 5 כפוף להזמנה של מזמין הביצוע או על פי החלטה מקצועית של קבלן האיטום כפוף לסוג הגג). היריעה תהיה עם ציפוי אגרגט בהיר.

4. יריעת חיפוי תבוצע עם סוג היריעה העיקרית ותולחם החל מאף המים או פני המעקה במקומות בהם לא קיים אף מים או סרגל אלומיניום) ותרד עד כ 20 ס"מ על פני האיטום האופקיים.

5. במקרים בהם גובה המעקות אינו עולה על 20 ס"מ, מומלץ לבצע את מערכת האיטום גם על בחלק האופקי של המעקות.

6. במידה וקיים אף מים, יש למרוח בקצה היריעה שמתחתיו אלסטיק 244 או פזקרול של חברת פזקר. במידה ואין אף מים יש לקבע פרופיל אלומיניום בקצה היריעה ברולקה עם דיבל דפיקה כל 40 ס"מ לערך ולמרוח מעליו אלסטיק 244 או שווה ערך.

7. יש לצבוע את פסי החפייה בין היריעות ואת המקומות בהם נשאר הביטומן האלסטומרי גלוי וללא אגרגט, מסביב למערכות מיזוג מערכות סולריות,עיבודים שונים וכו' הביטומני בצבע אלומיניום על בסיס ביטומני כגון ביטום סילבר, או סילבר פז.

מפרט למערכת איטום מערכת דו שכבתית של יריעות ביטומניות משוכללות

1. מריחת פריימר ביטומני מסוג פריימקוט 101 אן GS 474 בכמות של 250 גר' למ"ר, עד לייבוש מלא. שעות. א.במקרים חריגים כגון, גג לא חלק, מחוספס וכד', מומלץ על מריחת שכבת ביטומן חם במשקל מינימאלי היות ושכבה עבה מעבר לדרוש גוררת להתכווצות והתנפחות היריעה בזמן ההלחמה היבט שגורם לכיסי אויר.

2. הלחמת יריעות חיזוק ברוחב של 30 ס"מ מסוג זהה לסוג היריעה הראשית ללא אגרגט. טיפול דומה יינתן בפרטי המרזבים ובהגבהות בגג, כמצוין ביישום מערכת חד שכבתית. א.בפרטי המרזבים מומלץ על יישום ראשים מגופרים או שווה ערך.

3. יישום שכבת האיטום הראשונה מיריעה ביטומנית בעובי 4 מ"מ, היריעה תהיה ללא אגרגט.

4. יריעת חיפוי ראשונה תולחם על הקיר, מעל יריעת החיזוק ותרד עד 20 ס"מ על פני האיטום האופקיים, יריעת החיפוי תהיה מהסוג המשמש את שכבת האיטום הראשונה.

5. יישום שכבת איטום שנייה מיריעה ביטומנית מסוג 4R/APP כגון ביטומפלסט 4R, או פוליפלסט 4R של חברת פזקר/ביטום, היריעה תהיה עם ציפוי אגרגט בהיר.

6. יישום יריעת חיפוי עליונה מסוג היריעה הראשית כמצוין לעיל.

7. במידה ויש אף מים, יש למרוח בקצה היריעה שמתחתיו אלסטיק 244 או פזקרול במידה ואין אף מים, יש לקבע פרופיל אלומיניום בקצה היריעה ברולקה, עם דיבל דפיקה כמצוין לעיל ולמרוח מעליו אלסטיק 244 , או שווה ערך במקרה של מעקה נמוך כ 20 ס"מ מומלץ שהיריעה תעלה על פני המעקה ותגיע עד 5 ס"מ מקצהו החיצוני, לאחר מכן יש למרוח אלסטיק 244 או פזקרול בקצה היריעה.

8. חובה לצבוע את פסי החפייה ואת המקומות בהם נשאר הביטומן האלסטומרי גלוי וללא אגרגט בצבע אלומיניום על בסיס ביטומני כגון ביטום סילבר, או סילבר פז, כנ"ל לגבי עיבודים שונים, מסביב למערכות מיזוג, מערכות סולריות, בקצוות היריעה וכו'. המטרה החשובה לא להשאיר מקומות גלויים בגוון שחור, או תמיסה ביטומנית גלוייה.

סקירת גגות ואופן היישום של יריעות ביטומניות

מאת: ס.דניאל - מומחה ויועץ איטום, בידוד ובנייה

לפניות ותגובות באמצעות טופס משוב