זירה מקצועית לאדריכלים
מעצבים ואנשי מקצוע

מאגר חברות ואנשי מקצוע מובילים בעולם הבנייה

ובנוסף מאמרים ופורומים בנושאי הבנייה והעיצוב עם מיטב אנשי המקצוע בארץ

רוצים להעלות תוכן, חדשות, אירוע או כל דבר שיעניין את הגולשים? שלחו אלינו

זהירות גז

מאת: ליענה מאור


פורסם בעיתון צומת השרון - צ'ק פוינטו

למרות שמחקרים רבים גילו קשר ברור בין גז הראדון לבין מחלות כמו סרטן הריאה, מעטים טורחים לערוך בדיקות לגילוי הגז בביתם

הראדון-גז מסרטן, נטול ריח וצבע, שנובע מתוך האדמה או מחומרי הבנייה של הבית-מהווה סכנה בריאותית, שרובנו מעדיפים להתעלם ממנה. הוא עלול להימצא בריכוזים חריגים בעיקר בבתים צמודי קרקע, מרתפים ומקלטים. איתור כמויות חריגות של הגז כרוך בבדיקה פשוטה ולא יקרה במיוחד.

במידה ונימצא כי נוכחות הגז בבית חורגת מהתקן, ניתן להוריד את הריכוז לרמה בטוחה, על ידי מספר צעדי מניעה קלים לביצוע.

ס. דניאל ,יועץ ומומחה בנייה,מזהיר,כי כיום קיימת הסכמה רחבה לגבי הקשר בין ריכוזים גבוהים של ראדון בבתי מגורים לבין תחלואה בסרטן הריאות. "ככל שריכוז הראדון גבוה יותר, כך עולה הסכנה לחלות בסרטן הריאה.

המחקרים מראים כי לאנשים שנחשפים במהלך חייהם באופן רציף לריכוזים גבוהים של ראדון סיכויים גדולים יותר לחלות בסרטן".

דניאל מוסיף כי מחקרים גילו,שילדים קטנים יותר רגישים במיוחד לראדון."בגלל שילדים נושמים מהר יותר ממבוגרים,הם סופגים קרינה ברמה גובהה יותר באופן משמעותי.לעיתים אפילו פי שלושה מאשר המבוגרים.

הראדון נובע מהקרקע ולכן בשל גובהם המוך של הילדים,הם חשופים לריכוזים גבוהים יותר של ראדון". גז הראדון,מסביר דניאל,הוא בעצם,המונח שנקבע לסוג של קרינה רדיו אקטיבית, הנפלטת מהקרקע וגם ממוצרי בנייה המופקים מהקרקע כמו בטון ובלוקים. "בתים שנבנו על קרקע בעלת ריכוז גבוה של ראדון, עלולים להיות חשופים לקרינה מסוכנת. הסכנה גדולה בעיקר כאשר מדובר בבתים צמודי קרקע שכוללים גם מחסנים ומרתפים".
לדברי דניאל, סקר משנת 1998 שהוזמן על ידי המשורר לאיכות הסביבה, הגדיר אזורים רגישים במיוחד בארץ בהם נימצא ריכוז גבוה של הגז.

דניאל מרגיע במקצת ומסביר כי הסכנה להימצאות ריכוזים גבוהים של גז הראדון היא באזורי הערים כרמיאל, ירושלים וערד אך מוסיף אם זאת, כי ריכוזים חריגים ל הגז ראדון יכולים להימצא בכול הארץ כולל אזור השרון ופתח תיקווה.
לדבריו, למרות ששאר האזורים בארץ חשופים פחות ל"שפיעה טבעית",אך עדיין ישנה סכנה לקרינה הנובעת מחומרי הבנייה עצמם "אם אין שפיעה טבעית מהקרקע, זה לא אומר שאין גז ראדון בבית,וזאת מכיוון שגז הראדון יכול לנבוע מחומרי בנייה מהם בנו את הבתים. ישנם חומרי גלם כמו בלוקים המיוצרים בארץ או יובאו מחו"ל, אשר אחוז הקרינה שלהם גבוה באופן מיוחד וכרגע אין שום תקן, שמחייב את הקבלנים לבדיקה של חומרי הבנייה".

ס.דניאל ממליץ לערוך בדיקת ראדון גם בקומות גבוהות ולא רק בבתים צמודי קרקע,וכן גם באזורים שלא הוגדרו כרגישים לריכוז ראדון,כדי לשלול אפשרות של נוכחות מסוכנת של הגז דרך חומרי הבנייה. "יש לשים לב במיוחד", אומר דניאל, "לאזורי ממ"ד (מרחב מוגן), שכן הם מאופיינים בריכוז גדול של בטון,ובדרך כלל נסגרים ללא אוורור.

ישנן תקנות מסודרות של המשרד לאיכות הסביבה, המגדירות מה צריכים הקבלנים לבדוק בקומת קרקע, מה צריך לבדוק בממ"ד, ואילו סוגי בדיקות צריך לערוך. עם זאת, התקנות האלה הן המלצות לא מחייבות, ולכם לא כל הקבלנים מבצעים אותן".
"המדיניות של המשרד לאיכות הסביבה היא להמליץ על בדיקת גז ראדון במיוחד במקלטים, מרתפים וחדרים שנמצאים מתחת לאדמה", מסביר ויקטור שטיינר, הממונה על קרינה מייננת טבעית במשרד של איכות הסביבה. "מידת הריכוזיות המותרת של גז ראדון על פי התקן הנה עד 200 בקרל. באזורים בארץ המוגדרים כרגישים, כלומר בעלי ריכוז גבוה של ראדון בקרקע, הקבלנים מחויבים לערוך בדיקות במבנים שנמצאים בבנייה.

באזורים אחרים, אנחנו ממליצים לדיירים על בדיקה עצמית".
שטיינר מדגיש כי חשוב לשים לב, שהבדיקות נערכות על ידי בודקים מורשים, שקיבלו מטעם המשרד לאיכות הסביבה. "המשרד לאיכות הסביבה מעביר לבודקים הוראות ונהלים לביצוע הבדיקה, וכן בודק את הגלאים.

באתר של המשרד נמצאת רשימה של כל הבודקים המורשים בארץ, וכדאי לוודא שהבודק שמזמינים אכן נמצא ברשימה".

מה עושים במידה שנמצא ריכוז גבוה של ראדון בבית המגורים? ס.דניאל מרגיע כי גם בארץ וגם בחו"ל קיימות טכנולוגיות למניעת חדירות גז ראדון למבנים. "כאשר החדירה נובעת מהקרקע, יש טכניקות שונות כמו יריעות אטימה שאפשר להציב על הקרקע בזמן בניית הבית. כאשר החשיפה לגז ראדון נובעת מחומרי הבנייה עצמם, קיימות כמה פעולות, שניתן לנקוט. האפשרות היא הטובה והקלה ביותר היא להקפיד על אוורור רציף של הבית".

זה הכל ?

"פתיחת חלון, והרכבת וונטה יעזרו בהחלט. אם יש בעיה לפתוח חלון,לדוגמה, בימי החורף או הקיץ כאשר המזגן או החימום פועלים, ניתן לבצע אוורור מאולץ על ידי ונטה-מאוורר מיוחד שיכניס לתוך החדר". אפשרויות נוספות, שמציע ס.דניאל, הם לאטם את הרצפה הנחת יריעת PVC, או צביעת הקיר בצבע מיוחד. אם זאת הוא מדגיש כי צביעת הקיר יכולה להיות בעייתית "בגלל שמספיק חור קטן בשביל שהגז יזרום".

דניאל מסכם כי ניתן להתמודד עם הבעיה בקלות יחסית מרגע שהיא מתגלה אך מוסיף כי חייבים להיות ערניים לסכנות הכרוכות בגז ראדון. "בפעולות מנע פשוטות ניתן למנוע ריכוז מסוכן של ראדון, ולהמשיך לגור בבית ללא חרדות מיוחדות".