זירה מקצועית לאדריכלים
מעצבים ואנשי מקצוע

מאגר חברות ואנשי מקצוע מובילים בעולם הבנייה

ובנוסף מאמרים ופורומים בנושאי הבנייה והעיצוב עם מיטב אנשי המקצוע בארץ

רוצים להעלות תוכן, חדשות, אירוע או כל דבר שיעניין את הגולשים? שלחו אלינו

השפעות וסכנות של גז הראדון בדירות מגורים

מאת: ס.דניאל - מומחה ויועץ איטום, בידוד ובנייה


יש היום הסכמה רחבה כי יש קשר בין ריכוזים גבוהים של ראדון בבתי מגורים לבין תוספת תחלואה בסרטן הריאות בקרב בני האדם הנחשפים לריכוזי רדון גבוהים.

הסיכון הבריאותי הכרוך בחשיפת בני אדם לגז ראדון ובנותיו בבתי המגורים זוכה בשנים האחרונות לתשומת לב גוברת והולכת בקהילה המדעית והדיו מגיעים לאחרונה גם לתקשורת ההמונית.

יש היום הסכמה רחבה כי יש קשר בין ריכוזים גבוהים של ראדון בבתי מגורים לבין תוספת תחלואה בסרטן הריאות בקרב בני האדם הנחשפים לריכוזי ראדון גבוהים במשך תקופת חייהם.

בשנים האחרונות, לאחר שבוצעו אלפי בדיקות של גז ראדון בבתים ובבתי עסק תמימים לכאורה נמצאו ריכוזים גבוהים של ראדון המהווים סכנה בריאותית ממשית.


סרטן הריאה - המחלה העיקרית הנגרמת מחשיפה לראדון היא סרטן הריאה, ככל שריכוז הראדון גבוה יותר , כן עולה הסיכון לחלות במחלה.

הנזק הבריאותי נובע בעיקר מתוצרי הדעיכה המוצקים של הראדון כיוון שהראדון עצמו כגז אינו נוטה להישאר בתוך הגוף . לעומת זאת בנותיו המוצקות נוטות להידבק לדפנות מערכת הנשימה ולהישאר שם עד דעיכתן, דבר הכרוך בהקרנת רקמות הריאה , בין היתר בחלקיקי אלפא . קרינת אלפא הינה הקרינה ההרסנית ביותר לרקמות הגוף.

סרטן הדם - בשנים האחרונות התפרסמו ראיות המקשרות סיבתית את החשיפה לראדון לסוגים שונים של סרטן הדם , וזאת מכיוון שראדון בהיותו מסיס בדם , יכול להגיע למוח העצם ( מקום התפתחות תאי הדם ) ושם לדעוך ולהקרין את תאי הדם המתפתחים.


לילדים קטנים יש רגישות מיוחדת לחשיפה לגז ראדון.

תאי הגוף של הילדים נוטים להתרבות בקצב גבוה מזה של המבוגרים , דבר המעלה את הסיכונים שהדנ"א ( החומר התורשתי ) יינזק באופן בלתי הפיך במידה והילדים חשופים לראדון.

מערכת הנשימה של הילדים בנויה כך , שבריכוזי ראדון זהים הם סופגים פי שלושה קרינה מאשר מבוגרים וזה בגלל שילדים נושמים יותר מהר ממבוגרים.

עקב גובהם הנמוך של הילדים הם חשופים לריכוזים גבוהים יותר של ראדון בשל קרבתם לקרקע.

רשויות הבריאות ממליצות לערוך בדיקת ראדון על מנת שלא להיות חשופים לסכנות גז הראדון.