זירה מקצועית לאדריכלים
מעצבים ואנשי מקצוע

מאגר חברות ואנשי מקצוע מובילים בעולם הבנייה

ובנוסף מאמרים ופורומים בנושאי הבנייה והעיצוב עם מיטב אנשי המקצוע בארץ

רוצים להעלות תוכן, חדשות, אירוע או כל דבר שיעניין את הגולשים? שלחו אלינו

גז ראדון בממדים

מאת: ס.דניאל - מומחה ויועץ איטום, בידוד ובנייה
חומרי בנייה -חומרי הבנייה עשויים בדרך כלל מחומרים טבעיים המכילים רדיום 226, כגון סוגים שונים של קרקע, אבן עפר ותוצריהם.

החל משנת 1992, על פי הוראות פיקוד העורף, נבנה בכל דירה בארץ "מרחב מוגן דירתי" (ממ"ד), כאשר חדר ממ"ד בנוי כולו מבטון (ולא מבלוקים כמו חדרים אחרים).

חדר ממ"ד נועד להגן על הדיירים מפני התקפות כימיות-ביולוגיות ולכן הוא אטום וללא אוורור. כתוצאה מכך זמן השהייה המרבי בחדר ממ"ד סגור מוגבל ל-6 שעות לפי הנחיות של פיקוד העורף.

גז ראדון חודר לתוך המבנים משני המקורות:

קרקע - באופן טבעי מכיל הקרקע רדיום – 226, שבתהליך דעיכתו נוצר גז ראדון. סוגים שונים של קרקע מכילים כמות שונה של רדיום – 226 ולכן פוטנציאל גז ראדון ממקור קרקעי שונה מאזור לאזור. ראדון חודר לתוך המבנה דרך סדקים, פתחים לצנרת ודרך נקבוביות של חומר בנייה.

חומרי בנייה -חומרי הבנייה עשויים בדרך כלל מחומרים טבעיים המכילים רדיום 226, כגון סוגים שונים של קרקע, אבן עפר ותוצריהם. לכן חומרים אלה מהווים מקור לגז ראדון.ריכוז ראדון בחדר תלוי בעוצמת מקורו של הראדון ובהפסדיו דרך האוורור ודעיכתו הרדיואקטיבית. בחדר ממ"ד סגור מתקבלים ריכוזי ראדון גבוהים יחסית לחדר רגיל סגור בגלל חוסר האוורור וקצב פליטת ראדון גבוה יותר מהבטון מאשר מבלוקי בנייה.

מקורו של גז הראדון הוא בקרקע ובחומרי הבניה, בממ"ד הבנוי כולו מבטון , המקור לראדון הוא בעיקר בחומרי הבניה. הממ"ד עשוי משישה קירות בטון מזוין , שהוא חזק מאוד . ככל שאנו מוסיפים יותר בטון , כך אנו מוסיפים חומרים שפולטים ראדון . זאת הסיבה שריכוזים גבוהים התגלו בממדים גם בקומות גבוהות בעוד שבחדרים רגילים נמצאו ריכוזים חריגים כמעט רק בחלקי המבנה הצמודים לקרקע.

בשעת סגירת הממ"ד מתהווים תנאי מדידה אטומים וחילוף האוויר שואף לאפס. כתוצאה מכך, במשך זמן ה"איסוף" של הגלאי בממ"ד "נשאבת" רמה גדולה של ראדון לתוך הגלאי בהשוואה למדידה בחדר רגיל בתנאים סגורים.

בתנאים סגורים בחדר רגיל מתקיימים חילופי אוויר בממוצע כ- 1 חילוף אוויר לשעה, בממ"ד כ-1 חילוף אוויר ל-10 שעות. לכן כל אטום של ראדון הנפלט מהבטון לחלל בממ"ד נשאר בו עד לדעיכתו הרדיואקטיבית, כלומר מספר ימים . זאת אומרת שממ"ד עם חלונות סגורים ( ימי החורף ) הולך הריכוז ועולה עד לערכים מאד גבוהים ומסוכנים.

במספר עיריות מחויבים כבר עכשיו הקבלנים לבנות את הממ"דים ומפלס דירות הקרקע לפי תקן בניה מיוחד.קבלת טופס 4 מותנית בבדיקת גז ראדון לשישה חודשים מעת כניסת הדייר לביתו. ואם מסתבר כי בתום ששת החודשים הקרינה אכן גבוהה מ-200 בקרל/מ"ק מחויבים הקבלנים לנקוט בכל האמצעים להפחתת הראדון.

ההמלצה היא חד משמעית לבצע בדיקת ראדון בכל ממ"ד שהפך לחדר מגורים או חדר עבודה .

במקרה של המצאות גז ראדון ברמה חריגה בממ"ד יש לקבל יעוץ על הפעולות שיש לבצע להורדת רמת הראדון.

רשויות הבריאות ממליצות לערוך בדיקת ראדון על מנת שלא להיות חשופים לסכנות גז הראדון.