זירה מקצועית לאדריכלים
מעצבים ואנשי מקצוע

מאגר חברות ואנשי מקצוע מובילים בעולם הבנייה

ובנוסף מאמרים ופורומים בנושאי הבנייה והעיצוב עם מיטב אנשי המקצוע בארץ

רוצים להעלות תוכן, חדשות, אירוע או כל דבר שיעניין את הגולשים? שלחו אלינו

חיפוי קירות במבנים ודירות מגורים

מאת: ס.דניאל - מומחה ויועץ איטום, בידוד ובנייה


חיפוי קירות בניינים בארץ נפוץ בבניה פרטית ובבנייה ציבורית. האבן למעשה הינה חומר טבעי בעל אורך חיים ממושך ובעל צורה ומרקם מועדפים על מתכננים / אדריכלים, קיימים רשויות מקומיות הדורשות בתנאים מסוימים גימור מעטפת המבנה בחיפוי באבן.

ליקויים בסוג האבן ובתהליכי הביצוע מהווים למעשה כשלים נפוצים, כגון: התנתקות האבן מקירות המבנה, חדירת רטיבות לדירות מגורים, ליקויים תרמיים ואקוסטיים, הופעת סדיקה והתקלפות כתוצאה מהשפעות סביבתיות חיצוניות ועוד.

הכוחות הפועלים על אבן החיפוי מקורם בכוח הכובד של האבן המשמשת לחיפוי, עומסי הרוח, שינויים תרמיים, שקיעת יסודות וכד'.

קיימת סדרת תקנים לקירות מחופים באבן טבעית, כגון: סוג אבן, תהליכי ביצוע לחיפוי קירות במטרה לצמצם את מקרי הכשל / הליקויים. תקנים אלו משמשים כמדריך לעוסקים בתחום ומומלץ להתייחס לתקנים אלו בבואנו לתכנן ולבצע חיפוי אבן במבנים / דירות מגורים.

האבן נחשבת לחומר בנייה יקר יחסית לחומרי בנייה אחרים אולם לאורך זמן, עמידותה הגבוהה ועלות התחזוקה הנמוכה שלה מוזילים את עלות הבנייה הסופית. השימוש באבן מצטמצם בדרך כלל לשימוש בלוחות חיפוי חיצוני, על גבי בטון או בלוקים.

לא כל סוג של אבן מתאים לשימוש בבנייה- יש לבחור באבנים עמידות למיקום הגיאוגרפי ולתנאים הסביבתיים של מבנה המגורים.

סוגי האבן נבדלים באיכותם אולם בעלי מכנה משותף של מוצקות וקושי רב, יציבותם לאורך שנים ועמידותם בפני שחיקה ובלאי. תכונה שלילית המאפיינת את האבן היא ספיגות של נוזלים, לכלוך ושומנים. דרגת הספיגות משתנה מאבן לאבן,תלויה בתכונותיה הראשוניות, כמו גם ברמת העיבוד שמעניקים לה ובשכבות הגנה על גבי המשטח המחופה. מומלץ לבחור סוגי אבן בעלי מקדמי שחיקה גבוהים ודרגת ספיגה נמוכה ככל שניתן.
לאבן המקומית טווח שימושים נרחב החל מריצופי פנים וחוץ, חיפוי של חזיתות בתים, חיפוי קירות בחדרי-אמבטיה, משטחי עבודה למטבח ולאמבט, מסביב לפתחים ולקמינים. מקומה של האבן לא נפקד גם בשילוב עם חומרים אחרים – עץ, זכוכית ואלמנטים מברזל.

האבן הישראלית מתאפיינת ברמות שומת של איכות. ישנם בארץ מחצבים פחות טובים, אבל בקצה השני קיימים מחצבים איכותיים, העומדים בדרישות הגבוהות ביותר של רמה וטיב והתאמה לתקנים הרלוונטיים.

מסתבר שסוגים שונים של אבן מתאימים למטרות שונות על פי הרכבן הכימי שמשפיע על חוזקן וקשיותן, על פי רמת התחזוקה שהן דורשות, עמידותן בפני השפעות אקלימיות ועוד.

האבן מטבעה משנה את חזותה במשך הזמן כתוצאה מהשפעות סביבתיות. על מנת לשמר חיפוי אבן יש צורך לתחזק את החיפוי. תחזוקת החיפוי אף מעוגנת בת"י 1525 חלק 1. בחלקם של המקרים על מנת לשמר את המרקם הטבעי של האבן מיישמים שכבות הגנה שונות הדוחות מים. קיימות שיטות וחומרים שונים לאיטום שטח החיפוי באבן למניעת ספיגת מים ומומלץ לחדש את חומרי האיטום בהתאם להוראות היצרן.

ת"י 2378 מגדיר את הדרישות לתכונות ומידות של האבן לרבות חומרי הגנה להגנה על המשטח המחופה וביצוע מערכות איטום בנוסף להתייחסות לבידוד התרמי הנדרש בהתאמה למיקומו הגיאוגרפי של מבנה המגורים.

האבן לחיפוי צריכה להיות שלמה ללא סדקים או פגמים העלולים להוות ליקויי/כשל, כגון: חוזק האבן והמרקם הסופי שמתקבל. עובי האבן יתאים לשיטת החיפוי ולצורת העיבוד של האבן. העובי יתאים לדרישות הנקובות בת"י 2378. התכונות הנדרשות מהאבן תלויות במקור האבן, בתנאי הסביבה / המיקום הגיאוגרפי.


תקן 2378 עוסק באבן טבעית ויישומה בתחום חיפוי חוץ, לפי הפירוט:


חלק 1 - תכונות האבן

חלק 2 - שיטת קיבוע רטוב

חלק 3 - שיטת קיבוע יבש (בהכנה)

חלק 4 - הדבקה ישירה של אבן (בהכנה)

חלק 5 - אלמנטים טרומיים ומתועשים (בהכנה)


ליטוש האבן - ניתן לבחור בין שלש אפשרויות:

אבן לא מלוטשת.
אבן בליטוש עמום,(בדרגות שונות).
אבן מלוטשת מבריקה (ליטוש + הברקה).

במידה וקיימת דרישה מיוחדת לשימוש בחומרי איטום דוחי מים או בסילרים להגנה על החיפוי, יש להשתמש בחומרים המתאימים לאבן, (מומלץ בהתאמה להוראות הספק/יצרן ולתקן) הנספגים בתוך האבן כאשר פני האבן נקיים ויבשים לחלוטין. החומרים יהיו עמידים בקרינה על-סגולית. מומלץ להשתמש בחומרים המאפשרים מעבר אדי מים.


דרישות התקן לתפקוד הכללי של הקיר המחופה אבן

מראה הקיר - מראה הקיר המוגמר לרבות המישוריות, גוון האבן ומראה המשקים יתאימו לדרישות התכנון האדריכלי / ההנדסי.

אטימות הקירות - הקירות המחופים באבן יהיו אטומים למעבר מים / רטיבות. חשוב ! מערכת האיטום תתפקד באופן עצמאי ללא הסתמכות על חיפוי האבן כשכבה אוטמת לקיר המבנה.

חוזק מערכת החיפוי - החיפוי לרבות כל המרכיבים חייב לעמוד בדרישות החוזק בהתאמה לת"י 2378.

בידוד תרמי - הבידוד התרמי הכולל של הקיר חייב לעמוד בדרישות ת"י 1045.


דרישות התכנון האדריכלי וההנדסי

המתכנן ומהנדס הבניין יתכננו וייקבעו מראש את הנושאים הבאים:

גוון האבן, הגימור, מידות, עיבודים,שכבות האיטום והבידוד, בטיחות באש, התאמת המערכת לתנאים הסביבתיים, מיקום המשקים בין אבני החיפוי לרבות מילוי המשקים בכוחלה.
המהנדס האחראי יכין תכנון הנדסי מפורט בהתאם לדרישות ת"י 1547 חלק 2 וחלק 3 ויעבירו את התוכניות לביצוע לחברה או לחילופין לקבלן המבצע.

בדיקות - בודקים במעבדה מאושרת את התכונות הפיזיקאליות והמכאניות של אבני החיפוי. בודקים בנוסף את הספיגות הכוללת של האבן והספיגות הנימית בהתאמה לתקנים הרלוונטיים.

תחזוקה קירות מחופים באבן
האבן מטבעה משנה את חזותה לאורך השנים כתוצאה מהשפעות סביבתיות. על מנת לשמר את החיפוי והמרקם הטבעי של האבן יש צורך לתחזק את החיפוי. התחזוקה של קירות מחופים תבוצע בהתאמה לת"י 1521 חלק 1. ביצוע הבדיקה מחייב לבדוק שכל אבני החיפוי שלמות ללא פגמים וללא סדקים וכי הכיחול הקיים שלם ואינו סדוק. במידה ויושמו על קירות מחופי אבן חומרי אטימה, כדוגמת:סילר/פוליסילוקסן מומלץ לבדוק את תפקודם לאורך השנים ולתקנם שוב במידה הצורך. במידה וקיימים פגמים, כדוגמת: שיתוך/חלודה, מומלץ לפנות למהנדס האחראי לצורך בדיקת יציבות החיפוי שבוצע.


סוגי עיבוד לאבן

עיבוד טובזה - עיבוד של אבן בעלת פנים כרוסות המעובדת בפטיש קיצוע ובאזמל קיצוע. המקצועות והקצוות של האבן מעובדים בצורה מלבנית וישרה, בעובי מינימאלי של 50 מ"מ לפחות המאפשר בניית נדבכים בקווים ישרים. צורת סיתות המותירה את שולי אריח או בלוק האבן כמסגרת ישרה, ובתוכה מילואה בולטת.

עיבוד טלטיש - פני האבן מקולפים פסיקים-פסיקים עם בליטות ונקודות. העיבוד נעשה בעזרת פטיש קיצוע, אזמל קיצוע ומחודד. עובי הגבשושיות יכול להיות דק או גס לפי דרישות המתכנן/אדריכל. סיתות גס יחסית, המותיר את פני האבן מכוסה בליטות ושקעים לסירוגין.

עיבוד עדש - פני האבן מקולפים נקודות/נקודות שגודלן כשיעור עדשים שעוביין (10-20) מ"מ. העיבוד נעשה בעזרת אזמל קיצוע מחודד דק ופטיש קיצוע.

עיבוד מוסמסם - פני האבן מקולפים פסיקים-פסיקים שגודלם כשיעור סומסומים עובי הגבשושיות עד 5 מ"מ. חירוץ חלש של פני האבן, שנעשה בתהליך הקצעת האבן.

עיבוד מטובה - פני האבן דפוקים ומגמרים. הטיבוע נעשה בעזרת פטיש מטבה שבקצותיו יש שיניים בולטות ומחודדות. הקצעת אבני בניין (סיתות) בעזרת פטיש, לקבלת גימור עדין.

עיבוד ע"י חירוץ - פני האבן מחורצים בקווים מקבילים באמצעות מכונה. החירוץ נעשה בלוח מנוסר או תוך כדי ניסור הלוח.

עיבוד סירוק - בשימוש באבני גיר רכות ניתן לעבד את פני האבן בסיתות באמצעות פטיש בעל שיניים בצורת מסרק לקבלת פני אבן מעובדים בסירוק.

אבני נסורה בלתי מעובדות - פני האבן חלקים ונקיים, ללא כתמי חלודה. האבן משופשפת ומלוטשת באבן קרבורונדום בליטוש מכאני. ליטוש אחד מבוצע אצל הספק/יצרן וליטוש נוסף באתר הבנייה, לפני ביצוע הכוחלה.

התזת חול - אבן מחוספסת קלות מתקבלת כשמתיזים עליה חול, בדומה להתזת חול לקבלת זכוכית חלבית. התזת חול עם חומצה יכולה לגוון את צבע האבן.

אבן מתורבתת - גריסת אבן טבעית וחיבורה מחדש עם דבקים ופולימרים מאפשר יצירת אבן מתורבתת, שמתאימה לריצוף וחיפויי חוץ ופנים. מוצעת במגוון סוגים, עוביים וגוונים, כמו סלעים, אבנים עתיקות, אבן טוסקנה, ירושלמית ועוד.


מפרטי ביצוע לאיטום, בידוד וחיפוי באבן

כאשר קירות חוץ של מבנה מתוכננים להיות מחופים באבן, ייושמו שכבות איטום ובידוד תרמי לפני קיבוע האבן.

מהן השיטות הנהוגות לחיפוי בתים:

הדבקה ישירה

אריחי קרמיקה - גרניט פורצלן התקן הרלוונטי 314, לאריחי קרמיקה ופורצלן, תקן ישראלי ת"י 1555 חלק 1, תקן זה מתייחס למערכות חיפוי חיצוני של מבנים (בקרמיקה, פורצלן, או פסיפס) בהדבקה ישירה.

לוחות פסיפס - לפסיפס קיים ת"י 1353.

לוח פסיפס מורכב מאריחי קרמיקה, מפורצלן, או מזכוכית, המחוברים, באמצעי חיבור שונים.
דבקים - תקן 4004 לחומרי הדבקה - בקיר חוץ כל הדבקים חייבים להיות על בסיס צמנט.

הדבקים ממוינים על פי התקן ותכונותיהם מבוטאות על ידי אותיות ומספרים, לדוגמא:

דבק C2TE:

C – צמנט

2 - מספר המבטא את חוזק ההידבקות (1 נמוך יותר, 2 גבוה יותר)

T – מבטא את רמת ההחלקה של הדבק מהקיר (בזמן ההדבקה, יחד עם האריח, עד לייבוש)

E – מבטא את הזמן מהמריחה עד להדבקה בפועל (ערך חשוב על מנת שלא לגרום לירידה בחוזק ההדבקה).


קיבוע יבש

קיימת בעולם שיטה לפיה בונים קיר מסך בפרופילי מתכת ואריחי קרמיקה. מידות האריחים, במקרה זה, יכולים להגיע עד ל- 60X120 ס"מ. אביזרי הקיבוע יכולים גלויים ואו נסתרים.


יישום אבן טבעית בקיבוע רטוב

הגובה המקסימאלי המותר ביישום אבן טבעית בחיפוי חוץ הוא 32 מ'.

בקיבוע רטוב, בנוסף לטיט, חייב להתבצע גם קיבוע מכאני. הקיבוע המכאני מתבצע על פי השלבים:

על בסיס בלוקים או בטון, מיישמים שכבת הרבצה לאיטום, מקבעים רשתות מגולוונות, על ידי עוגנים ייעודיים מקבעים את האבן על ידי 4 ווי חיבור.


יישום אבן טבעית בקיבוע יבש

חיבור האבן אל הקיר נעשה באמצעות קיבוע מכני בלבד (ללא טיט), באמצעות סיכות, תעלות. כך נוצר מרווח בין האבן לבין הקיר, מדובר על שיטה טובה מאחר והיא מאפשרת להשאיר את הקיר מאוורר ובעלת יכולת לנשום. גם בשיטה זו עובי האבן חייב להיות 3 ס"מ מינימום, חשוב מאוד לבדוק את חיבור האביזרים אל התשתית, את חוזק האבן בנקודות החיבור וכן את מרחק החורים מקצה האבן, האביזרים צריכים להיות עשויים מנירוסטה, חשוב לאטום את היטב מסביב לאביזר הקיבוע (בנקודות בהן מחוררים את האבן).


אלמנטים טרומיים

יציקה של אלמנט (קיר, קורה וכד'), במפעל או באתר הבנייה, כאשר החיפוי הוא חלק אינטגרלי של המוצר. על תבנית שמונחת באתר, מניחים את אבני החיפוי, שמחוברים אליהם אביזרי חיבור ייעודיים, בדרך כלל ווים. מניחים רשת פלדה של האלמנט על החיפוי ויוצקים את תערובת הבטון.שיטה זו טובה בעיקר בגלל יכולת הבקרה - בקרת איכות, כבר בתהליך היצור.


אלמנטים מתועשים

בתחום זה ישנן מספר שיטות,כגון: שיטת ברנוביץ. על פי שיטה זו יוצקים את האלמנטים באתר, במקום המיועד לאותו אלמנט. זוהי השיטה הנפוצה ביותר בתחום של חיפוי קשיח למגורים.יתרונות שיטה זו בכך שהיא מצמצמת את הצורך בכח אדם בלתי מיומן ומתרכזת בכח אדם מקצועי בעיקר.

מילון מונחים:

אבן גזית - אבן מסותתת

אבן הראשה - אבן בצורך קונוס המוכנסת במרכז קשת בנייה. הוצאתה תגרום לנפילת הקשת (ראה מבנים רומיים)

אבן פינה - הפירוש המקובל הוא הנחת האבן הראשונה או היציקה הראשונה בתחילת בנייה. מבחינה הנדסית הכוונה היא לאבן העליונה בפינה המחברת בין שני קירות [עליה להיות חזקה].

טובזה - אבן מסותתת גס, בחלקן ניתן לראות נימים בצבעים שונים

זמלה - המסגרת המוחלקת של אבן מסותתת.

לקט (אבן לקט)
- אבן לא מסותתת.

מוטבה - סיתות עדין של אבן גיר לסוגיה. ניתן לבצע בעבודת יד או מכונות

מוסמס - סיתות עדין ומחורץ של אבן בנייה.

תלטיש - סיתות אחיד של אבן בנייה המושתת על בליטות ושקעים

חגורה - קורת בטון המשמשת כמסגרת לחוזק ויציבות המבנה

חוזק - חוזק בסיסי בנוסף לחוזק לאירועים חריגים (מקדם בטחון).

חזית - שרטוט המראה את פני המבנה שעליו מסתכלים. פתחי חלונות, צפוי קירות וכדומה.

חישובים סטטיים - חישוב חוזק המבנה. משמש כבסיס לתכנון הנדסי והחוזק של המבנה לעומסים שונים וחריגים. רעידות אדמה וכדומה.

כוחלה - חומר המשמש למילוי בין אריחי אבן

כרכוב (קרניז) - חגורה הבולטת כלפי חוץ או כלפי מעלה.

לבנים - לבנים מיובשות מחימר, לבנים שרופות מחרס, לבני סיליקט.
נדבך ראש - השורה העליונה של נדבך ראש.

פריקסט - אלמנט טרומי מביטון

קופינג - המשטח המהווה צפוי עליון לנדבך-ראש

קורה - אלמנט קונסטרוקטיבי המקשר בין העמודים ונושא את התקרה

קיר חיצוני - הקיר החיצוני של המבנה

קיר נושא - קיר בעל תפקיד קריטי במבנה

קמרון - גג אבנים המושתת על פעולת הקשת, בין בכיוון אחד(גג גליל)ובין בשני כיוונים(גג מצולב), ניתן לראות במבנים עתיקים כגון כנסיות

קנה מידה - שיטה להצגת מידות של אובייקט בהקטנה או הגדלה יחסית למדה המקורית. למשל שרטוט בקנה מידה 1:10 הכוונה שהיחס הינו שכל סנטימטר בשרטוט שווה ערך ל 10 סנטימטר במידת האובייקט במציאות.

קנה מידה - מידה יחסית. כל 1 ס"מ מייצג 100 ס"מ. כיום בעידן המחשבים ניתן לקבוע בתכנה את קנה המידה וכל

שלד הבניין - החלק הבסיסי של הבניין, הכולל את היסודות, העמודים, הקורות והתקרות, מקובל כי השלד כולל גם את הקירות [פנים וחוץ] אף שאלה בדרך כלל לא מהווים אלמנטים תומכים, וכן גם גג הבניין הוא חלק מהשלד

ת.ב.ע - תכנית בנין ערים - המפרט הקובע לכל שכונה או בניה אזורית. הת.ב.ע. הוא הבסיס לכל תכנית בניה.

תוכניות בניה - תכנית אדריכלית בקנה מידה של 1:50 הנותנת תכנית של המבנה. בתוכנית זו מופיעים המידות של כל קיר, מדרגות, חלון או כל אלמנט אחר האמור להיות חלק קבוע מהמבנה. על התכנית חתום האדריכל כולל פרטים שונים של התכנית.

תוכנית הגשה - תוכנית אותה מגיש אדריכל לועדת בנין ערים על מנת לקבל היתר בניה.

תכניות עבודה - תכניות שלפיהו מבצעים את עבודת הבניה. התוכניות השונות מוצאות על ידי האדריכל, המהנדס והיועץ בקנה מידה של 1:50. על תכניות העבודה חותם המפקח את האישור לביצוע התכניות לאחר שווידא כי יש עליהן אישור המתכנן לביצוע.

תכנית היתר בניה (גרמושקה) - תוכנית מאושרת המתארת את הבניין, מיקומו במגרש, מידותיו, ופרטיו

תכנית הנדסית - תכנית בקנה מידה של 1:50 , שלד המבנה כולל מידות של כל אלמנט בבנין, חתכים ופרטים לביצוע.