זירה מקצועית לאדריכלים
מעצבים ואנשי מקצוע

מאגר חברות ואנשי מקצוע מובילים בעולם הבנייה

ובנוסף מאמרים ופורומים בנושאי הבנייה והעיצוב עם מיטב אנשי המקצוע בארץ

רוצים להעלות תוכן, חדשות, אירוע או כל דבר שיעניין את הגולשים? שלחו אלינו

אקוסטיקה - רעש והדהוד בדירות מגורים

מאת: ס.דניאל - מומחה ויועץ איטום, בידוד ובנייה
ההתקדמות הרבה בטכנולוגיה בה אנו מוקפים גורמת לעליה במפלס הרעש. כמעט בכל מקום שבו אנו נמצאים ישנו רעש: טלפונים, ביפרים, מכונות, מכוניות, אזעקות - אין רגע אחד של מנוחה. בעידן הרעש שכחנו את ערכו האמיתי של השקט!

החשיפה לרעש גבוה גורמת להרס האוזן הפנימית, הרס שלא ניתן לריפוי. חירשות כתוצאה מחשיפה לרעש תופסת את המקום הראשון במחלות מקצוע מדווחות ביטוח לאומי. הנמכת מפלס הרעש תורמת להגדלת פריון העבודה, ירידת שגיאות ומניעת עייפות.

לא תמיד עוצמת הרעש הינה המדד היחידי בצורך לטיפול ברעש. כולנו מכירים את התופעה שאפילו ברז מטפטף בלילה יכול להטריד מאוד.


בין רעש להד

יש להבדיל בין טיפול בבעיות רעש לבין טיפול בהד.
רמת רעש גבוהה פוגעת בשמיעה ומהווה מטרד.
הדהוד מתמשך גורם לפגיעה באיכות הצליל ובמובנות הדיבור, ומעלה את מפלס הרעש.

מניעת מעברי קול - בידוד רעש

כאשר אנו רוצים למנוע מעברי רעש או דיבור מחדר לחדר, צריך לקחת בחשבון שגלי הקול עוברים גם דרך גופים מוליכים כמו קירות או אלמנטים קשיחים אחרים.


SONEX Poco-Panels

תקרות וקירות אקוסטיים דקורטיביים מעץ

משטחים אקוסטיים מעוצבים בגמר עץ המקנים לחומר תחושה קלאסית עכשווית. הפלטות עשויות תערובות של גבס עם עץ ומצופות בשכבת פורניר עץ טהור. הגבס מקנה לחומר את עמידותו לאש.קנטים מעץ גושני מסביב לפלטה. אפשרויות חירור וחירוצים אקוסטיים עפ"י הדרישה. אינסוף מידות, מבחר פורנירים וגוונים.
פונירים: בוק, דובדבן, אשה, אלון, אדר,מהגוני ועוד.
חיבורים: פרופילי T סטנדרטיים וחיבורים סמויים.


על מנת למנוע מעברי קול צריכים להתקיים התנאים הבאים:

הקירות צריכים להיות כבדים (בעלי מאסה) ככל האפשר.
אלטרנטיבה לקירות כבדים היא - קירות כפולים מנותקי מגע.
כאשר המקור הרעש הוא מכונה, יש לנתק אותו מהרצפה\קירות על ידי שימוש בבולמי זעזועים.
במידה ויש חלונות בחדר הם צריכים להיות מזכוכית מבודדת כפולה.
לוודא אטימה מירבית של החדר.
להשתמש באלמנטים סופגי רעש בעלי מקדם בליעה אקוסטי גבוה בתחום רחב של תדרים.
את סופגי הרעש יש להדביק לתקרה ו/או לקירות. לפי הצורך ניתן גם לתלות אותם מהתקרה בצורה אנכית או אופקית.
תפקידים של הסופגים הינו לבטל ולשכך החזרי קול בחתך האזור המרעיש ובכך לתרום להורדת הרעש הכללית.
קיימים אלמנטים בולעי רעש חזקים המגיעים במגוון צורות בהתאם לצרכים.

הורדת הד ושיפור איכות הצליל

כאשר החלל גדול, הקירות והתקרה קשים (רפלקטיביים) נוצר הדהוד מתמשך.גל קול שנזרק לחלל החדר מתרוצץ בין הקירות. החזרי הקול שמגיעים מזוויות שונות פוגעים האחד בשני ומעוותים את הצליל המקורי.מובנות הדיבור ואיכות הצליל נפגמים ורמת הרעש עולה.

גלי הקול המוחזרים מקירות או תקרות או תיקרה גורמים למעשה לעלית מפלס הרעש. ככל שמעטפת החדר תהיה קשה יותר כך היא תהיה רפלקטיבית יותר. גל קול הפוגע בזכוכית למשל, יוחזר בעוצמה גבוהה יותר מאשר מעץ או מבד. בחלל גדול שקירותיו רפלקטיביים, גלי הקול יתרוצצו אנה ואנה, רמת הרעש תגדל ונוצר הדהוד מתמשך. הדהוד מתמשך פוגע למעשה באיכות הצליל . על מנת ליצור אקוסטיקה מתאימה, יש להקטין את החזרי הקול בהתאם לנסיבות הקקימות ובהתאמה לבדיקת דירת המגורים לפני קבלת החלטות לגבי המוצר האקוסטי המתאים להפחת רעש ו/או למניעת ההדהוד הקיים.

בתנאים של הד, כל רעש קטן יישמע כרעש גדול.


SQUERLINE

מראה נקי ובליעה אקוסטית חזקה,סקווירליין-תקרה אקוסטית חדשנית, מהאפקטיביות בעולם .אריחי התקרה מיוצרים מרשת מתכת דקורטיביות בציפוי כרום, מעליה "סופגי רעש FM מוקצף, צמודים למתכת. החומר הינו חסר סיבים וידידותי לסביבה.
הנחת האריחים על שלד מתכת T סטנדרטי 24 מ"מ סקווירלייו הינו פטנט בינלאומי רשום.

קיימים בתחום מוצרים וטכנולוגיות מתקדמות למניעת רעש, הדהוד, בליעת רעש ועוד. קיימת חשיבות מיוחדת בהתאמת המוצרים הקיימים בתחום על מנת להפחתת מעברי רעש ו/או הדהוד בדירות המגורים. מוצרים ו/או טכנולוגיות המותאמות למניעת מעברי רעש שונים במהותם ממצורים המותאמים לבליעת רעש.
הורדת מפלס רעש סביבתי בדירות מגורים

ניתן להקטין את עוצמת הרעש הנכנס לדירת המגורים על ידי תכנון מתאים לבית כגון:

הקטנת שטחי החלונות.
התקנת זכוכית מיוחדת.
איטום נכון של חיבורי החלונות לקיר.
גורם חשוב בעל משמעות הינו, שינוי תכנוני של דירת המגורים, הפניית החלקים הרגישים לרעש בדירה לכיוונים שאינם כיווני מעבר רעש.

על מנת למנוע מעברי קול, הקירות צריכים להיות כבדים (בעלי מאסה) ככל האפשר. אלטרנטיבה נוספת הינה, קירות כפולים מנותקי מגע. במידה ויש חלונות בחדר הם צריכים להיות מזכוכית מבודדת כפולה, יש צורך באטימה מרבית של דירת המגורים, שימוש באלמנטים סופגי רעש בעלי מקדם בליעה אקוסטי גבוה בתחום רחב של תדרים, את סופגי הרעש יש להדביק לתקרה ו/או לקירות. לפי הצורך ניתן גם לתלות אותם מהתקרה בצורה אנכית או אופקית. תפקידים של הסופגים הינו לבטל ולשכך החזרי קול בחתך האזור המרעיש ובכך לתרום להורדת הרעש.


SONEX WAFFLE FM

סופג רעש סונקס וופל, זהו חומר פופולארי להפחתת רעש ולהורדת זמן הדהוד.

מיועד להדבקה ישירות לתקרה בחדרים , אולמות או כדיפון פנימי למשתיקי קול למכונה(פטנט רשום). החומר מתפקד יפה גם כחומר אקוסטי לחדרי השמעה של מוסיקה. פני השטח המיוחדים בצרוף המבנה התאי של החומר הם שנותנים את האיכותיות הגבוהות של החומר.FM חומר ידידותי (חסר סיבים), בעל עמידות גבוה לאש.

איכות החיים בבניין מגורים מושפעת במידה רבה מרמת הרעש שקיימת בו, לאפיונים האקוסטיים של קירות המבנה השלכה ישירה על כך. אפיונים אלו מבטאים את יעילותם של הקירות למנוע מעבר רעש מצידם האחד לצידם השני, וכן את יכולתם למנוע החזר רעש בתוך החלל שבו הוא נוצר. יכולתו של גוף לחסום מעבר קול מתייחסת ישירות אל המסה שלו, ככל שהמסה גדולה, עוצמת הרעש שעוברת נמוכה יותר. גם למבנה החומר יכולה להיות השפעה על הפחתה של עוצמת הרעש העוברת דרך הגוף.
בקניית דירת מגורים חדשה, מומלץ לרכוש דירת מגורים מחברה אמינה ובעלת מוניטין. בקניית דירה חדשה יש לצרף לחוזה על פי חוק המכר, מפרט טכני מלא, למרות שחלקם של הנתונים הינם מקצועיים והנדסיים, חשוב ! להתייחס לפרטים שישפיעו על איכות החיים בדירת המגורים, בפרק הדן בתיאור המבנה, המפרט את חומרי הבנייה, לוודא כי המערכות השונות וחומרי הבנייה נושאים תו תקן, לדירות בסמוך למרכזים סואנים, כבישים עורקיים, נמל תעופה, דרושים חומרי בנייה ובידוד אקוסטי, זיגוג אקוסטי מתאים וחומרי איטום מבודדים.

ראוי לציין שאמצעי הבידוד מושפעים, מהאקלים ומרמות הגימור, בטון, סוגי בלוקים, חומרי איטום ובידוד, ציפוי קירות חיצוניים ופנימיים, חלונות, דלתות וכד'.

החוק הישראלי למניעת מפגעי רעש:

רעש בבתי מגורים

בשעות הלילההרעש המותך למשך זמן הגדול מ-30 דקות:
40 db(A) ולפרק זמן עד 30 דקות 45 DBׂA

בשעות היום
הרעש המקסימאלי המותר עד 2 דקות:
ב 80 db (A) ולמשך של עד 3 שעות 60 db (A)


חלונות וזכוכית אקוסטית

זכוכית מטבעה אינה מהווה מחסום טוב כאלמנט להעברת קול, למרות זאת, שילוב של סוגי זכוכית שונים ומסגרות חלון אקוסטיות, ניתן לשפר את הביצועים האקוסטיים של הזכוכית באופן ניכר. העברת קול דרך קירות בניין וזכוכית נשלטת למעשה על ידי התלות במסה ובגמישות, ככל שהחומר כבד יותר וגמיש יותר, התפקוד בהפחתת העברת קול יהיה טוב יותר, מכיוון שהזכוכית הינה חומר קל ונוקשה, העברת הקול דרכה גבוה יותר מחומרי בנייה אחרים.
גלי הקול המוחזרים מקירות או תקרות או תיקרה גורמים למעשה לעלית מפלס הרעש. ככל שמעטפת החדר תהיה קשה יותר כך היא תהיה רפלקטיבית יותר. גל קול הפוגע בזכוכית למשל, יוחזר בעוצמה גבוהה יותר מאשר מעץ או מבד. בחלל גדול שקירותיו רפלקטיביים, גלי הקול יתרוצצו אנה ואנה, רמת הרעש תגדל ונוצר הדהוד מתמשך. הדהוד מתמשך פוגע למעשה באיכות הצליל ובמובנות הדיבור. על מנת ליצור אקוסטיקה מתאימה, יש להקטין את החזרי הקול בהתאם לנסיבות.


אטימות לחדירת אויר גשם ורעש

ככלל חלון לפתיחה ע"ג צירים אטום יותר מחלון הזזה ובעיקר אם מדובר בחלון הזזה לכיס.לפיכך במקומות בהם מזג האוויר יכול להיות קיצוני, או מפלס הרעש גבוה,נותן חלון פתיחה על צירים פתרונות טובים יותר.

זכוכית/זיגוג

החלון הוא בראש ובראשונה מנשא לזכוכית. הזכוכית היא שמאפשרת את מגע העין עם החוץ והיא שמחדירה אור. מאידך, לוח הזכוכית מהווה משטח למעבר אנרגיה, אם בהולכה ואם בקרינה. חשוב ביותר להתאים את הזכוכית למעבר אור ואנרגיה בהתאם לגודל הפתח וכוונו. הגדרה נכונה של הזכוכית תצמצם לעיתים את מגוון הפתרונות האפשריים.



הכותב הינו יועץ אקוסטי, בעל הכשרה למדידות רעש נטעם המשרד לאיכות הסביבה.

אקוסטיקה - רעש והדהוד בדירות מגורים