זירה מקצועית לאדריכלים
מעצבים ואנשי מקצוע

מאגר חברות ואנשי מקצוע מובילים בעולם הבנייה

ובנוסף מאמרים ופורומים בנושאי הבנייה והעיצוב עם מיטב אנשי המקצוע בארץ

רוצים להעלות תוכן, חדשות, אירוע או כל דבר שיעניין את הגולשים? שלחו אלינו

מערכות בידוד תרמי למבנים ודירות מגורים

מאת: ס.דניאל - מומחה ויועץ איטום, בידוד ובנייה
בחסות פורטל איטום נט.

חלקם של התקרה, הגג והקירות במעטפת המבנה הוא משמעותי וחשוב לתכננם נכון ומראש כדי לחסוך אנרגיה בחימום דירת המגורים במהלך עונת החורף ובמיזוג החללים בעונת הקיץ. בנוסף לכך תכנון נכון של מעטפת המבנה הינו בעל חשיבות מיוחדת למניעת חדירת מים ורטיבות. מעטפת המבנה משמשת למעשה כשכמייה האמורה לנטרל השפעות של מזג אוויר קיצוני, מניעת חדירת רטיבות והקניית בידוד תרמי ואקוסטי.

תקן ישראלי 1045 מהווה כלי שימושי ויעיל בקביעת ערכים לבידוד תרמי. תקן ישראלי 1004 מקנה ערכים לבידוד האקוסטי של חלקי מעטפת אלו.

יש להתייחס אל דרישות התקן כאל דרישות מינימום ומומלץ לנסות ולשפר את יכולת הבידוד של חלקי המעטפת הנ"ל, גג, קירות לשיפור החיסכון באנרגיה והעלאת איכות החיים בדירת המגורים.

בידוד תרמי של גגות ומעטפת המבנה

מערכות בידוד תרמי נועדו למנוע מעבר אנרגיה של חום וקור דרך מעטפת הבניין. שימוש בטכנולוגיות הקיימות בתחום ישפרו את רמת הבידוד של דירת המגורים, מבנה מגורים, חללים שונים, מתחת לגג רעפים ועוד. נעים יותר לגור בדירת מגורים מבודדת יותר ללא השפעה של תנאי האקלים החיצוניים בנוסף לחיסכון ניכר בעלויות חימום וקירור דירת המגורים בעונות השנה, קיץ, חורף.

מומלץ כבר בשלב התכנון הראשוני של ביתנו לשקול את נושא הבידוד התרמי על כל מרכיביו, כגון: בידוד חללים מתחת לגגות רעפים, בידוד גגות מבנה, מרפסות, קומת מסד, מעטפת חיצונית.

בעזרת יישום מערכות בידוד נכונים ניתן לחסוך עד 70% מההוצאות של חימום ומיזוג דירת המגורים, ניתן להוסיף על כך אמצעי הצללה שונים וחלונות בידודית לשיפור רמת הבידוד התרמי.

בידוד חיצוני של מבנה ( בידוד מעטפת המבנה ) מספק את ההגנה הטובה ביותר, הן מבחינה אקלימית, הן נגד רעש, והן להקטנת מאמצים תרמיים על המבנה. מסת הבית המבודד פועלת כקבוע תרמי המונע שינויי טמפרטורה קיצוניים, ועל כן מאריך את קיום המבנה.

גג המבנה עצמו, מהווה חלק מהמעטפת החשוף ביותר לקרינת השמש ולפגעי מזג האוויר, ולכן קיימת חשיבות מיוחדת בביצוע מערכות בידוד ואיטום כחלק בלתי נפרד ממערכות הגמר לדירת המגורים.

קיימים מספר שיטות של ביצוע מערכות איטום ובידוד גגות. מומלץ תמיד לשאוף לביצוע מערכת איטום בהירה על מנת למנוע התחממות של גג המבנה וקליטה מינימאלית של קרינה סולרית.

אחת השיטות הנפוצות הינה, שימוש בשיטה של גג הפוך. מעל השכבה הקונסטרוקטיבית ושכבת האיטום והשיפועים, ממקמים שכבת בידוד ומעליה שכבת חצץ. יתרונה של שיטה זו:

מיקום טוב של שכבת הבידוד התרמי - השכבה ממוקמת מעל המסה התרמית של הגג. שכבת הבידוד מגינה על שכבות האיטום השונות שבוצעו על גג המבנה.

חובה ! לדאוג לשיפועים תקינים לכיוון מרזב הניקוז והגנה מסביב למערכת הניקוז למניעת גלישת החצץ.

הבידוד התרמי משמש בחלק מהשיטות כחלק מתהליך יצירת השיפועים בגג. גם במידה והוחלט על ביצוע בשיטת גג הפוך קיימת חשיבות ליצירת שיפועים באמצעות בט-קל ו/או לחילופין מדה.

מרב הכשלים ובעיות הרטיבות בגג נובעות מאלמנטים שונים שנמצאים על הגג: מערכות סולריות, מערכות מיזוג, צנרת וכד' ולכן קיימת חשיבות מיוחדת בביצוע מערכות גיבוי מסביב לאלמנטים אלו באמצעות מערכות איטום ייעודיות.

גגות רעפים ותקרה מסיבית

קיימים מספר סוגי גגות:

1.גג מסיבי משופע.

2.גג קל משופע ותקרה מסיבית.

3.גג קל משופע ללא תקרה מסיבית.

בגג מסיבי משופע ממוקמת שכבת הרעפים מעל החלק המסיבי הקונסטרוקטיבי למטרת דקורציה. מיקום שכבת הבידוד בין הרעפים לחלק המסיבי הופכת גג זה זהה לגג הפוך. החיסרון העיקרי מתבטא בקליטת חום רב המחמם את המסה התרמית של הגג. אנרגיה זו שנאגרה במסה, מועברת ישירות לחלל דירת המגורים בעונת הקיץ. בעונת החורף נוצרת בעיה הפוכה והעדר הבידוד התרמי מאפשר איבוד רב של אנרגיה בזמן החימום דירת המגורים.

בגג קל משופע ותקרה מסיבית שמעליו בוצע קירוי באמצעות גג משופע קל, כגון: גג רעפים, לשיטה קיים יתרון היות וקרינת השמש אינה נוגעת ישירות במסת גג המבנה ובדרך זו ניתן למנוע את התחממות החללים בדירת המגורים. החיסרון מתבטא בכליאת האוויר החם בחללי הגג. בידוד גג המבנה באמצעות מבודדים תרמיים ואוורור הגג מונע למעשה את התחממות החללים והקרנתם הישירה על גבי מסת גג המבנה.

בגג קל אנו עדים לתופעה זהה כמתואר בגג קל משופע ולכן מומלץ להתייחס להמלצות כמצוין.

אחת הבעיות הנפוצות בבידוד תרמי בדירות מגורים היא שקשה לבודד בעיקר גגות רעפים. ביום חם טמפרטורת חלל הגג יכולה להגיע ל- 70 מעלות צלזיוס. קל ופשוט יותר לבודד גג שטוח. קיימות טכנולוגיות מתקדמות לבידוד גגות רעפים, כגון: רדידי אלומיניום המספקות הגנה מושלמת לבידוד חללים אלו. ולכן מומלץ גם במקרה וגג המבנה הינו גג רעפים ולא גג שטוח להתייחס באותה חומרה לבידוד הגג.

מומלץ לתכנן את המבנה מראש על פי מהלך השמש בחורף ובקיץ ועל פי תנאי מזג האוויר, כגון: רוחות, לחות, זרמי אוויר וכד'.

קיימת חשיבות מיוחדת בהתאמת מערכות הבידוד התרמי לתנאי הסביבה בה אנו בונים את ביתנו, עמידותו של חומר הבידוד בפני חום וקור, אש, רטיבות, פגעי אקלים וכד'.

ככלל מומלץ להתייעץ עם מומחים בנושא והתאמת המפרטים הטכניים לתקנים בנדון, ת"י 755 ו/או ת"י 921 חלק 1 על כל נספחיו.

קיימת לעיתים קרובות תופעה שכיחה של פרסום מוצרי בידוד שונים ללא התאמה לתקנים ו/או לחילופין פרסום מוצרים בניגוד ו/או ללא ציון התקן הרלוונטי ו/או מגבלותיו של מוצר בידוד ביחס למיקומו והאופן בו עלינו להגן על דירת המגורים לאחר ביצוע עבודות הבידוד.

ככלל, חלקם של הקבלנים העוסקים בתחום אינו מודע לתקנים השונים, [ת"י] אופן ביצוע העבודה בדירת המגורים ועוד פרמטרים נוספים בעלי חשיבות רבה. בדרך זו אנו מקבלים למעשה מוצר שאינו תואם את המגבלות הקבועות בתקן ועלול במקרים מסוימים להוות כשל בטיחותי ממדרגה ראשונה.

סביר להניח כי הרשויות והמוסדות הממונים על האכיפה ובדיקת פרסומי החברות בתחום יתייחסו לפרסומים שונים המופיעות במדיה הכתובה ו/האלקטרונית ויוציאו הנחיות ברורות וחד משמעיות לציבור הצרכנים בפרט ולקבלני הביצוע ככלל.

בפועל לא מבוצעת בנושא זה כל אכיפה וחלקם של החברות המספקות את מוצרי הבידוד הנפוצים בתחום מייחסות למוצריהם נתונים טכניים ותקנים ללא ציון המגבלה הקיימת. סביר להניח כי במקרה של אסון כדוגמת מקרה וורסאי תוקם וועדת חקירה שתחקור את הנסיבות וכאן המקום להתריע לפני שיהיה מאוחר מדי!

מערכות הבידוד הנפוצות הקיימות בארץ, הינם, לוחות פוליסטירן, [קל-קר], בט-קל, צמר סלעים,היפר פולינום, BTI, אסטרו-פייל. מומלץ בשלב התכנון הראשוני לפני בניית דירת המגורים, או שיפוץ דירה קיימת, לשקול היטב ולתכנן את מערכות הבידוד התרמי של דירת המגורים/המבנה.

ניתן להקטין באופן משמעותי את חשיפת המבנה לחום הקיץ באמצעות מערכת הלבנה לגג המבנה, צביעת המבנה בצבעים בהירים ככל שניתן, בניית קירות בעלות דופן כפול ו/או שימוש בבלוקים מבודדים בעלי כושר בידוד תרמי גבוה יותר, כגון: בלוקי איטונג, פומיס ו/או חיפוי באמצעות בנייה מאבן ויישום מערכות בידוד תרמי לפני ביצוע החיפוי.

קיימים אלמנטים נוספים בעלי השפעה גבוהה על הבידוד התרמי של המבנה, גשרי קור, חלונות, דלתות, פתחים בגגות רעפים ובגגות שטוחים למטרה של הכנסת אור לחללים שונים בדירת המגורים ועוד.[

התייחסות נכונה לאלמנטים אלו, עוד בשלב התכנון ובניית דירת המגורים ו/או לחלופין שיפוץ דירת המגורים חשובה במיוחד ונועדה ליצור שלמות של מעטפת הבידוד התרמי על גבי המעטפת החיצונית של דירת המגורים, גג וקירות.


ליקויים אופייניים עקב כשלים בבידוד תרמי

אחת התופעת הנפוצות והשכיחות בדירות מגורים הינה, עיבוי, [בלועזית - קונדנסציה]. האוויר מסביבנו מכיל אדי מים שאינם גלויים. הלחות הקיימת באוויר היא תוצאה ישירה של אדי מים אלו. ככל שהטמפרטורה עולה מכיל האוויר סביבנו כמות גדולה יותר של אדי מים.

לחות יחסית הינה מידת הלחות המצויה באוויר. הלחות נמדדת על פי כמות אדי המים שבאוויר ביחס לכמות המרבית שהאוויר יכול לקלוט בטמפרטורה נתונה. אוויר לח הוא אוויר שלחותו היחסית גבוהה. אוויר יבש הוא אוויר שלחותו היחסית נמוכה.

האוויר הנמצא במצב רווי, פולט כל כמות של אדי מים ההופכים לטיפות. דבר דומה מתרחש כאשר אוויר רווי בטמפרטורה מסוימת מתקרר מתחת לאותה טמפרטורה.

כאשר האוויר מתקרר, יורדת יכולתו לקלוט את אדי המים ובכך פוחתת כמות האדים המרבית אותה מסוגל האוויר להכיל כך נוצר עודף הלחות באוויר המתעבה והופך למים. תופעה זו נקראת עיבוי.

העיבוי נוצר למעשה בדרך הבאה: האוויר הבלתי רווי, הבא במגע עם משטח שהטמפרטורה שלו נמוכה מזו של החדר מתקרר לרמה של מתחת לטמפרטורה הרוויה. האוויר פולט אדי מים וגורם לעיבוי על פני השטח עמו הוא בא במגע. המים המתהווים על פני השטח נספגים לתוך הקיר וגורמים להגברת הרטיבות שבו. הרטיבות יוצרת תנאים נוחים להתהוות פטריות, בקטריות, עובש וכתמי ריקבון על פני הקירות.


בידוד תרמי של גגות רעפים וקירות

הקירות וגג המבנה מפרידים בין החלל הפנימי לבין החלל החיצוני של הדירה. בעונת בחורף ההבדלים בטמפרטורה בין החוץ לבין הפנים מהותית ולכן קיימת חשיבות רבה לכושר הבידוד התרמי של הקירות והגג לגבי הפרשי הטמפרטורה, העיבוי הנוצר כתוצאה מהפרשים אלו ועוד. לא כושר הבידוד הממוצע של הקיר קובע אלא יכולת הבידוד בכל נקודה ונקודה על הקיר.

לדוגמא: כאשר בקיר או גג רעפים בעל יכולת בידוד סבירה נוצר מקום בו הבידוד נמוך יותר בכושרו, כגון: גשרי קור. העיבוי יופיע באותם המקומות בהם הבידוד חלש יותר. כנ"ל לגבי חלונות, [שטחי זכוכית] היות ולשטחים אלו כושר בידוד נמוך, הטמפרטורה שלהם נמוכה מאוויר החדר נגרמת תופעת עיבוי על פני שטחים אלו. קיימים כיום חלונות בידודית בעלי יכולת בידוד תרמי המשפרת באופן ניכר את תופעת העיבוי עקב העלאת כושר הבידוד שלהם.

המסקנות: קיימת חשיבות מיוחדת והתייחסות לביצוע מערכות בידוד תרמי של מעטפת המבנה, גג המבנה, חללי גגות רעפים, קומת מסד וכד'. על מנת להימנע ככל שניתן מתופעות אלו מומלץ להתייחס לגורמים הישירים לכך.

מומלץ: לבצע בידוד תרמי מתאים בקומות העליונות, גגות שטוחים באמצעות לוחות פוליסטירן ושכבת מדה, שכבת בט-קל, שיטת גג הפוך. בגגות רעפים באמצעות -תרמי ורפלקטיבי. ללא בידוד תרמי יכולה הטמפרטורה של התקרה הפנימית להיות קרובה לזו שבחוץ ואף מעבר לכך.

למרות הטכנולוגיות הקיימות בתחום והתקנים בנדון חלקם של הקבלנים העוסקים בענף אינם מוכשרים לביצוע עבודות אלו של קירוי גגות רעפים ובחלקם של גגות אלו מתגלים לאחר זמן מועט כשלים מהותיים הגורמים לעבירות מים, ליקויים במערכות בידוד תרמי הגורמים לאיבוד האפקט התרמי של גג המבנה, חשיפת מוצרי בידוד שונים לליקויים עקב מגבלות בתקנים המחייבים התייחסות שונה לאופן הביצוע וחיפוי מוצרי הבידוד במקרים חריגים ו/או ביצוע שלא עפ"י התקנים הרלוונטיים, עלולים מוצרים מסוימים לגרום להתלקחות מוצרי הבידוד בגג המבנה.

תמרורי אזהרה
: הדרישות בנושא מערכות בידוד תרמי למבנים ובעיקר גגות רעפים מעוגנות בחוקי התכנון והבנייה, בת"י [תקנים ישראליים] ותקנים בינלאומיים. הזמנת קבלני בידוד ו/או לחילופין גגנים לביצוע עבודות קירוי גג המבנה ויישום מערכות בידוד תרמי מחייבת התייחסות שונה מצד ציבור הצרכנים, הזמנת גגנים בעלי הסמכה בלבד, הצבת דרישות בנושאים מהותיים כגון סוגי הבידוד לגג, הצבת תנאים לשימוש במערכות בעלי תו תקן בלבד המעוגנים בתקנים ישראליים, בדיקת נתוני היצרן והשוואתם לתקנים, התייחסות לנושאי בטיחות, כגון: התלקחות [אש], רמת כושר הבידוד, שיטות ביצוע, יישום הבידוד כשכבה גלוייה, כלואה ועוד.

סביר להניח כי קבלני הביצוע יתייחסו לנושאים אלו בחומרה. בפועל הביצוע, רכישת מוצרי הבידוד השונים ויישומם אינו מהווה חלק מנושאי הבטיחות והתקנים המחמירים.

כמומחה ויועץ בתחום ולאור פניות רבות בנושא בדקתי מספר מוצרים בתחום של חברות שונות. לתדהמתי בחלקם של המקרים אין זיקה בין התקנים הרלוונטיים של מוצר זה או אחר לבין הפרסומים השונים.

סביר היה להניח כי במקרים בעלי היבט בטיחותי ממדרגה ראשונה, הרשויות והמוסדות השונים בהם אנו שמים את מבטחנו ישכילו להבחין בכך ולהוציא מוצרים בעלי דרגת בטיחות נמוכה ממעגל המוצרים המומלצים לציבור הצרכנים ו/או לחילופין עדכון ברשומות השונות ו/או במדיה הכתובה והאלקטרונית ואף להוציא הנחייה לקבלני הביצוע השונים על אופן הביצוע ובחירת מוצרי הבידוד האולטימטיביים תוך התייחסות ושימת דגש על המגבלות השונות של מוצרי הבידוד השונים.

במידה והחוק או התקנות היו מחייבים גגנים בהסמכה חוקית כפי שמחויבים במקצועות אחרים בענף הבנייה המצב היה נראה אחרת, למרות התקנים וחוקי התכנון והבנייה אין כל פיקוח בנושא ו/או אכיפה על מנת לבדוק כי גג הרעפים שנבנה עומד בסטנדרטים הדרושים.

בחלק מהמקרים הגגות הנבנים על ידי גגנים בתחום מסכנים את הציבור ואת דיירי הבתים. ראוי לציין כי חלקם של התקנים אינם רשמיים ואינם בעלי מעמד חוקי ויש מקום לשקול שינוי סטאטוס זה בהקדם ולחייב את בעלי המקצוע לבצע את עבודות הקירוי והבידוד כפוף לתקנים ולמגבלות של מוצרי הבידוד הקיימים בתחום.

חלקם של התקנים לביצוע עבודות גגות רעפים ובידוד

רעפי חרסית משתלבים: ת"י 215 חלק 1

רעפי בטון משתלבים: ת"י 512 חלק 2 .

לוחות פח דמויי רעפים לסיכוך גגות: ת"י 512 חלק 3.

סיכוך גגות קלים: ת"י 1556.

גגות אגדיים מעץ עם כיסוי קל - עץ מנוסר: מפרט 270 חלק 1.

גגות אגדים מעץ עם כסוי קל-תכן: מפרט 270 חלק 2.

גגות אגדים מעץ עם כיסוי קל - ייצור, הקמה ובדיקה: מפרט 270 חלק 3.

רעפי אסבסט-צמנט - רעפים שטוחים: מפרט 313 חלק 1.

רעפי אסבסט-צמנט - רעפים שאינם שטוחים: מפרט 313 חלק 2.


בידוד תרמי של בניינים- כללי: ת"י 1045.

בידוד תרמי של בניינים- בתי מגורים: ת"י 1045 חלק 1.

בידוד תרמי של בניינים- סיווג יישובים לפי אזורי אקלים: ת"י 1045 חלק 1.

ת"י 755: תגובות בשרפה של חומרי בנייה-שיטות בדיקה וסיווג.

ת"י 921חלק 1 וחלק 2: תגובות בשרפה של חומרי בניה: דרישות כלליות. תגובות בשרפה של חומרי בנייה: דרישות לבניני מגורים.

דוגמאות למוצרי בידוד בעלי תו תקן [ת"י]


פולינום - בידוד תרמי מושלם למבנים בעלי גגות רעפים, מבני תעשיה וקירות גבס. יריעות מצופות ברדידי אלומיניום וממוקמות מעל קורות הגג מתחת למרישים לטות. מוצרי בידוד אלו מתוכננים להחזיר את החום בקרינה. במחקרים רבים נמצא שמעבר חום דרך גג במבנה נתון מהווה בממוצע כ- 60 %.

מסך כל קליטת/ פליטת האנרגיה של מעטפת המבנה. התברר עוד שכ- 80% מכלל האנרגיה הנקלטת/ נפלטת במבנה נתון, מועברת באמצעות קרינה. נתונים אלו מצביעים על היתרון המשמעותי של בידוד בשיטת הפולינום.

לסיכום: ההשקעה בבניית דירת המגורים ו/או שיפוץ הבית אינה מסתכמת בבניית שלד הבניין, מעטפת, וקירות ומערכות גמר. קיימת חשיבות, כפי שצוין לעיל, בתכנון נכון של מערכות הבידוד התרמי על מנת שנוכל ליהנות מדירת מגורים איכותית, שתשפר את איכות חיינו, תעלה את ערכו של הנכס, תחסוך בעלויות של חימום וקירור דירת המגורים, עוד לפני שניגשים במרץ לעבודות הבנייה והשיפוצים ותוך התייחסות לביצוע עבודות הבידוד באמצעות קבלנים מורשים בלבד המודעים למגוון המוצרים הקיימים בתחום, המגבלות של המוצרים ביחס לתקנים הרלוונטיים על מנת להעלות את המודעות בנושאים אלו והעלאת איכות ענף הבנייה בארץ בנושאים אלו.



חלונות ודלתות בדירות מגורים
מאת: ס.דניאל - מומחה ויועץ איטום, בידוד ובנייה