זירה מקצועית לאדריכלים
מעצבים ואנשי מקצוע

מאגר חברות ואנשי מקצוע מובילים בעולם הבנייה

ובנוסף מאמרים ופורומים בנושאי הבנייה והעיצוב עם מיטב אנשי המקצוע בארץ

רוצים להעלות תוכן, חדשות, אירוע או כל דבר שיעניין את הגולשים? שלחו אלינו

בידוד אקוסטי למניעת רעש סביבתי

מאת: ס.דניאל - מומחה ויועץ איטום, בידוד ובנייה
פורום מקצועי - איטום נט - אקוסטיקה, מחיצות ותקרות

הרעש הוא קול לא רצוי והפרעה סביבתית. רגישות האוכלוסייה למפגעי רעש גדלה והולכת, וכך גם הדרישה לנקיטת אמצעים להפחתת הרעש. לרעש מגוון רחב של השפעות על הגוף והנפש של האדם. הרעש מעיק על העצבים, מגביר את צריכת האנרגיה של הגוף, מעייף ופוגע בכושר הריכוז.

הרעש הוא קול לא רצוי. אחת הבעיות הקשות, שהאזרח עלול להיתקל בהן באזור מגוריו, היא רעש סביבתי הנגרם ממקורות שונים הסמוכים לביתו.

בישראל, המושפעת מהאקלים הים-תיכוני, החלונות פתוחים במשך רוב חודשי השנה ובשעות רבות של היממה, ולכן , הרעש הסביבתי עלול להיות מטרד קשה וממושך. דירה באזור רועש שווה פחות באופן משמעותי מאשר דירה באזור שקט.

בעיית הרעש תלך ותחריף עם הזמן והפער הקיים היום בין ציפיות הציבור באשר למניעת רעש ומקומה של מניעת רעש בסדר העדיפויות של הרשויות, ילך ויעמיק. הסיבות לכך נעוצות באופי הרעש.

לרעש יש מספר רב מאד של מקורות מפוזרים וחלקם עם השפעה מקומית בלבד. לכן הטיפול ברעש נתפס לרוב כבלתי אפשרי.

לרעש יש גם פן סובייקטיבי והידיעה על הנזק האובייקטיבי שהוא גורם מגבירה את תחושת הסובייקטיביות של המטרד. לכן הרשויות אינן מפרסמות נתונים בדבר נזקים פיזיולוגיים שהרעש הסביבתי גורם.

הרעש הוא לרוב תופעה מקומית ולא גלובלית. לכן מניעת רעש היא לא נושא לאמנות והסכמים בין-לאומיים והדבר מרחיק את הנושא מעיני מקבלי ההחלטות.

על אף שהרעש הוא גורם ראשי לעצבנות, לאלימות (המגיעה עד רצח) ולתאונות הוא לא נתפס כגורם משמעותי לאסונות. כידוע הקידום של נושאים סביבתיים בא לרוב כתוצאה מאסונות.

הנזק שבחשיפה לרעש הוא נזק מצטבר, אך התוצאות אינן מיידיות - ולכן הרעש לא נתפס כגורם סיכון גבוה. קיימת הצטברות של הנזק שכל אירוע של רעש גורם, אך הדעה הרווחת היא שעם חלוף הרעש גם השפעותיו חולפות. הרעש הוא הפרעה סביבתית שלא מקבלים אותה בשקט.


מדיניות לטיפול במוקדי רעש

העקרונות שעליהן יתבססו הפעילויות למניעת רעש צפוי ולטיפול במוקדי רעש קיימים הם:

עדיפות למניעת רעש צפוי על טיפול במוקד קיים.
מקצועיות ואובייקטיביות
שיתוף הציבור (המורכב מגורמי רעש ומסובלים מראש).
בדיקת עלות -תועלת.


פעילויות למניעת רעש צפוי

קידום ושימוש במוצרים שקטים
שילוב במערך התכנון הסביבתי (השתתפות בעריכת תוכניות מתאר ארציות, כתיבת
ההנחיות להכנת תסקירי השפעה על הסביבה, כתיבת הוראות לתכניות וכד').
שילוב במערך רישוי עסקים
פיתוח או אימוץ של שיטות ומודלים לחיזוי מפגעי רעש.


פעילויות לטיפול במוקדי רעש קיימים

ביצוע מדידות רעש סביבתי.
קידום מערובות הציבור.
קביעת נוהלי טיפול במפגעי רעש
פיתוח או אימוץ של אמצעים לטיפול במפגעי רעש
דרישה להתקנתם של אמצעים פיזיים להפחת רעש
דרישה לנקיטת אמצעים מנהליים ותפעוליים למניעת רעש
החלפתם של מוצרים רועשים במוצרי שקטים יותר.


רעש באזורי מגורים

רעש הוא מטרד קשה באזורי מגורים. נמצא, כי שיעור האוכלוסייה החשופה לרעש עולה על השיעור החשוף למטרדים סביבתיים אחרים.

מבני הציבור כוללים: קניונים, בתי ספר, מרכזים קהילתיים, מועדונים חברתיים, מרכזים עירוניים, מגרשי משחקים, אולמות ספורט, גינות ציבוריות וכד'.

פעילות לילה במקומות אלה עלולה להיות מטרד ולכן קיימות, בדרך כלל, דרישות חמורות לבידוד אקוסטי.

פעולות מחוץ למבנים מכבידות על ההשקטה, לדוגמא משחקי ילדים בחצרות בתי-הספר, בגינות ציבוריות וכד'. נקישות בלתי פוסקות של כדורי-סל על המגרש והלוחות, צעקות וכיו"ב, עלולות להיות גורם מפריע במיוחד.


מערכות התרעה

מערכות ההתרעה (אזעקה) אמורות לפעול פרק זמן קצר ולהפסיק באופן אוטומטי. עם זאת, קיימות עדיין אזעקות רבות, אשר פועלות במשך זמן רב.

על מנת להתמודד עם בעיה זו, הרשויות המקומיות מתקינות חוקי עזר (בדומה לתקנות למניעת מפגעים (מניעת רעש2991) הקובעים:

מה משך הזמן המותר למערכת האזעקה לפעול מהי עוצמת הפעולה המותרת בדציבלים
מתי יש להפעיל את הצופר
מי האחראי לתקינות המערכת ולאחזקתה.


מערכות מכאניות ומכשירים קבועים בבית מגורים

צנרת סניטארית: אי אפשר למנוע את רעש הצנרת, אבל אפשר להחלישו במידה ניכרת. המתקנים חייבים להיות בנויים בצורה המקלה על הזרימה, בלא שייווצר מעבר חופשי של הרעש והרעידות מהם אל המבנה, מאחר שהרעש עלול להתקדם לאורך הקירות ולהיות מוקרן לחללים שונים בבניין.

מעליות: להפחתת הרעש יש לבנות קירות עבים וכבדים מסביב לחדר המכונות של המעלית, ורצוי לכסות את המשטחים של חדר המכונות בחומר הבולע רעש ורעידות.

שנאים (טרנספורמטורים) ומשאבות - מקרינים רעש, לעיתים במשך זמן רב ובעוצמה גבוהה. אפילו אם המכונות נמצאות בתאים מיוחדים, השארת פתחים כלשהם עלולה להביא ליציאת הרעש ולחדירתו לדירות הסמוכות.

מערכות הסקה מרכזית
- יש לבודד את חדר ההסקה והמתקנים שבו משאר חלקי הבניין. המכונות חייבות להיות מוצבות בצורה אלסטית על המבנה והצנרת חייבת להיות מבודדת מהקירות על ידי ציפוי רך ועמיד.

מזגנים ומערכות אוורור - מזגנים עלולים להוות מטרד חמור לשכנים. הבעיות העיקריות, רעשים ורעידות, נגרמות כתוצאה מהתקנה לא נכונה של המזגן.


מקורות רעש בדירות מגורים

מכשירים ביתיים - שונים יוצרים רעש בהפעלתם: מערבלי מזון, מכונות להדחת כלים, שואבי אבק, מכונות כביסה וכד'. בדרך כלל מנסים היצרנים לספק מכשירים מבודדים כנגד קרינת רעש (כך למשל למכונות הכביסה הצבות אלסטיות פנימיות למניעת רעידות). עם הזמן עלולה הפעולה של המכשיר להשתבש - למשל, עקב היווצרות חוסר איזון, ואז הרעשים עלולים לגבור. תחזוקה שוטפת של מכשירי הבית חשובה להפחתת רעשיהם.

מכשירים רוטטים ומכים - רצוי להרחיק את השולחנות עליהם מונחים מכשירים אלה עד כדי מטר מהקיר.

מכונות רועשות - אין להרכיב ישירות אל הקירות.

כלי נגינה - חלקם יוצרים רעש חזק הדורש התייחסות מיוחדת. ישנה מגבלה על שעות הנגינה במשך היום והלילה. ניתן למנוע בעיות על-ידי טיפול מוקדם. לדוגמא, מומלץ להציב פסנתר על רגליות גומי ולהרחיקו במידת האפשר מהקיר.
אם דייר מעוניין להכניס לביתו כלי נגינה רועש במיוחד, כגון מערכת תופים, דרוש חדר מבודד הכולל טיפולים אקוסטיים כגון הצבות אלסטיות, דלתות וחלונות בעלי איכות אקוסטית גבוהה.

מגבירי קול - אלה כוללים טלוויזיה, מערכות סטריאו, פעמונים למיניהם (טלפון, אינטרקום, דלת הכניסה) וכד'. רצוי להקטין את הרעש המוקרן מהם לסביבה ובכך למנוע מטרד מהשכנים.

רעש אנושי - כגון דיבור בקול רם, צעקה, ריצה, קפיצה, שימוש בנעלי עץ, משחקי ילדים, הקפצת כדור והזזת רהיטים בתוך הדירה, מהווה לא פעם עילה לתביעה משפטית.

רעש הוא מטרד קשה באזורי מגורים. נמצא, כי שיעור האוכלוסייה החשופה לרעש עולה על השיעור החשוף למטרדים סביבתיים אחרים.

מבני הציבור כוללים: קניונים, בתי ספר, מרכזים קהילתיים, מועדונים חברתיים, מרכזים עירוניים, מגרשי משחקים, אולמות ספורט, גינות ציבוריות וכד'.

פעילות לילה במקומות אלה עלולה להיות מטרד ולכן קיימות, בדרך כלל, דרישות חמורות לבידוד אקוסטי.
פעולות מחוץ למבנים מכבידות על ההשקטה, לדוגמא משחקי ילדים בחצרות בתי-הספר, בגינות ציבוריות וכד'. נקישות בלתי פוסקות של כדורי-סל על המגרש והלוחות, צעקות וכיו"ב, עלולות להיות גורם מפריע במיוחד.

המזגן, אשר נועד לשפר את איכות החיים ולקרר את הבית, עלול לגרום מטרד רעש לשכנים ובכך ל"התחממות האווירה", לאלימות ומעורבות המשטרה ובית המשפט. התקנה לא נכונה של המזגן או שימוש במזגן לא תקין עלולים לגרום לרעש חזק ומפריע השולל מהשכנים את היכולת להנאה סבירה מרכושם וגרימת נזק כלכלי של ממש.

קיימים שלושה סוגי מזגנים

מזגן חלון - מזגן זה ממוקם בקיר החלון החיצוני של חדר, והוא מכיל את כל הרכיבים ביחד (מדחס, מעבה, מסנן אוויר ומפזר האוויר).

מזגן מפוצל - במזגן זה יחידת העיבוי הכוללת מעבה, מדחס ומאוורר, נמצאת מחוץ לדירה. בתוך הדירה נמצאים: מסנן האוויר ומפזר האוויר, המעביר את האוויר הממוזג למקומות הרצויים על ידי תעלות/צינורות אספקה. מבנה זה מאפשר להרחיק את יחידת העיבוי למקום בו לא תפריע.

מזגן מיני מרכזי - המערכת מורכבת ממספר חלקים המצריכים התקנת צנרת וחשמל ביניהם לצורך הפעלת היחידה. בהגדרה, יחידה מיני מרכזית מתייחסת ליחידת מפוח אחת המפזרת אויר למספר נקודות, כאשר האוויר החוזר מתקבל באופן כללי מכולם.

יחידת העיבוי הנמצאת בדרך כלל מחוץ לדירה, היא הגורם העיקרי לרעש.יש להתקין את המזגן במקום שבו לא ייגרם מטרד לשכנים באותו בניין ו/או לשכנים בבניינים הסמוכים.
יש להקפיד שהמזגן לא יהיה קרוב לחלונות החדרים שבהם נדרש שקט, ובמיוחד יש להרחיקו מחדרי שינה ומגורים בדירות שכנות.

אפשר למקם את המזגן בקפל אנכי של המבנה, שבו אין חלונות, או ליד מרפסות שירות ושטח אחסון. ניתן גם להיעזר במקומות מוסתרים טבעיים הקיימים בבתים - כגון פינות שקועות. בבנייה חדשה רצוי להתקין מסתור עבור כל המעבים שיהיו בבניין, וצריך להתחשב בעובדה שגידול במספר המזגנים מעלה את רמת הרעש. יש להבטיח שהרמה הכוללת של הרעש לא תעבור את המותר.


מפלס הרעש

בדרך כלל רמת הרעש הצפויה ממזגנים במרחק של מטר מהמזגן היא בטווח שבין 05 ל- 57 דציבל. ההבדלים במפלסי הרעש המוקרנים מהמזגנים השונים הנם בהתאם לסוגי המזגנים והספקיהם ולרמת תחזוקתם. ההפרשים יכולים לעלות על 02 דציבל. לעובדה זו חשוב לשים לב בעת הרכישה.

על פי התקנות למניעת מפגעים (מניעת רעש), התשנ"ג-2991 (תקנה 12) יצרן או יבואן של מזגן חדש חייב לסמן על גבי המזגן פרטים אלו:

מזגני אוויר: שיטות מדידה אקוסטיות במעבדה". בתקן הוגדרו שיטת ותהליך המדידה, דרישות לחדר אקוסטי ולמכשור הנדרשים לביצוע המדידות.

המרחקים מהמזגן, מחוץ לבנין, שבהם מפלסי הרעש המרביים לא יעלו על 04, 54, 05, 55 06, 56, 07, 57, 08 דציבל כדי לאפשר בדיקת עמידה במפלסי הרעש הקבועים בתקנות למניעת מפגעים (רעש בלתי סביר), התש"ן-0991.

כאשר המזגנים מתיישנים ניתן להפחית את מפלס הרעש, למשל, על ידי החלפת מנוע ושימוש בכנף משופר. ההפחתה תתבטא בדרך כלל בירידה של עד 15 דציבל. מאחר שהתקנות מחמירות יותר בשעת לילה (בין השעות 22:10 לבין 50:95)הרי שאם קיימת חריגה במפלס הרעש של המזגן בשעות הלילה ואין אפשרות מתאימה להפחתת רעש המזגן, לא תותר הפעלתו בלילה.
רעש מכבישים

רעש הנגרם על ידי תחבורה הוא רצוף בזמן ופוגע בהיקף רחב של אוכלוסייה במרבית שעות היום, במיוחד בקרבת עורקי תחבורה ראשיים. מפלסי הרעש הנגרמים על ידי כלי הרכב מושפעים בעיקר מהגורמים הבאים:

נפח התנועה - ככל שגדל מספר כלי הרכב העוברים בכביש, גדל מפלס הרעש.

הרכב התנועה - מפלסי הרעש הגבוהים והמטרידים ביותר נגרמים על ידי כלי הרכב הכבדים - אוטובוסים, משאיות ואופנועים. ככל שגדל חלקם של אלו בתנועה, גדלים מפלסי הרעש והמטרד שהם גורמים.

מהירות התנועה, אופי הזרימה, פרופיל הדרך - כל אלו משפיעים על מפלסי הרעש. רכב הנע במהירות גבוהה יוצר מפלסי רעש גבוהים יותר מרכב הנע במהירות אטית באותו הילוך נסיעה. בצומת, שבו תנועת הרכב היא מסוג "עצור וסע", מפלסי הרעש גבוהים יותר וכך גם בכבישים בעלי שיפוע עולה.

גיל הרכב ותחזוקתו - ככל שגיל הרכב עולה ומצב התחזוקה שלו יורד, עולה מפלס הרעש שגורם כלי התחבורה.

רעש מרכב חירום נגרם בעיקר מהפעלת הצופרים. אלה הגרים ליד תחנת משטרה, תחנת כיבוי אש, תחנת מגן דוד אדום, בית חולים או בתוואי הנסיעה של רכבי החירום, יכולים להיות מושפעים, ברוב השעות היממה,מרעש זה.

הקריטריונים לרעש מכבישים

הקריטריונים לרעש מכבישים שנקבעו על ידי הוועדה ותואמו עם משרד האוצר, משרד הפנים, משרד התחבורה, משרד לאיכות הסביבה ומע"ץ הם:

כבישים חדשים:

46dBA - מפלסי הרעש שווה הערך השעתיים לשעת שיא הרעש באזור מגורים, מחוץ למבנה.
95dBA - מפלסי הרעש שווה הערך השעתיים לשעת שיא הרעש למוסד ציבורי רגיש לרעש, מחוץ למבנה.

דרך קיימת שנעשה בה שינוי מהותי:
dBA64 - 70dBA בהתאם למצב לפני השינויים.


רעש מרכבות

מפלסי הרעש הנגרמים ע"י תנועת רכבות מושפעים בעיקר מהגורמים הבאים:

נפח התנועה - מפלס הרעש עולה ככל שגדל מספר הרכבות העוברות במסילה.
הרכב התנועה - מפלסי הרעש הגבוהים והמטרידים ביותר נגרמים על-ידי רכבות משא, וקטרים וקרונות ישנים או שמצב התחזוקה שלהם ירוד.
מהירות התנועה, פרופיל המסילה - רכבת הנעה במהירות גבוהה יוצרת מפלסי רעש גבוהים יותר מרכבת הנעה במהירות איטית.

המלצת המשרד לאיכות הסביבה לקריטריונים עד לאישור התקנות

נכון לסוף 3002 עדיין אין תקנות לרעש ורעידות מתנועת רכבות.
טיוטה לתקנות נמצאת בשלבים מתקדמים של הכנה על ידי אגף רעש בשיתוף רשות הנמלים והרכבות.

עד לאישור התקנות ממליץ המשרד להשתמש בקריטריונים הבאים: עד לאישור התקנות ממליץ המשרד לאיכות הסביבה להשתמש בקריטריונים הבאים:

מפלס רעש שווה ערך לשעות היום, מחוץ למבנה - dB(A)65
מפלס רעש שווה ערך לשעות הלילה, מחוץ למבנה - dB(A)55
מבנים רגישים לרעש ביום -dB(A) 60
מבנים רגישים לרעש בלילה - dB(A) 50


מערכות קוליות בתוך אולמות שמחה, מועדונים, דיסקוטקים

בעיה שכיחה שגורמת לתלונות רבות היא הרעש הנגרם ממערכות קוליות באולמות השמחה לרעש זה יש שני אספקטים:

רעש המוקרן מאולם השמחה החוצה מטריד ומפריע במידה והאולם נמצא בתוך אזור מגורים או בסמוך לו (הדבר נכון גם לגבי מועדונים ודיסקוטקים).
רעש מחריש אוזניים של מוזיקה בתוך האולם, בעיקר ליד הרמקולים, יכול לגרום נזק בלתי הפיך לשמיעה. בעוד שהביקור במועדונים ובדיסקוטקים הוא מתוך בחירה אישית, הרי שהרעש באולמות השמחה נכפה על החוגגים.

ב- 22 לינואר 1002 אישרה וועדת הפנים ואיכות הסביבה פה אחד את הצעת חוק רישוי עסקים (תיקון מס' 81), התשס"ב -1002 .
החוק קובע שלא יינתן רישיון או היתר זמני לאולם שמחות או לגן אירועים, אלא אם כן הותקן בו התקן מד רעש שמטרתו:

מדידת עצמת הרעש במקום
התרעה על מפלס רעש העולה על מפלס הרעש שיקבע השר לאיכות הסביבה
ניתוק זרם החשמל למערכת ההגברה לאחר פרק זמן של התרעה.

רעש מאזורי תעשיה

חוקי התכנון אוסרים הקמת מפעלים בסמוך לאזורי מגורים.
דיירי בניין מגורים הנמצא בקרבת מפעל רועש, מחצבה וכד', סובלים משני סוגי מטרדים:

רעש המפעל עצמו, ורעש התחבורה המגיעה אליו והיוצאת ממנו.
בעיה מיוחדת קיימת לגבי מפעלים הפועלים גם בשעות הלילה. לעתים הרשויות מגבילות את שעות העבודה בלילה במפעל, בכדי להקל על הדיירים באזור.
רצוי, מבחינת השמירה על השקט בחדרי השינה, המגורים והעבודה, שחדרים אלה יהיו בחזית המוסתרת ממפעל המקרין רעש חזק.



מקורות המידע באדיבות המשרד לאיכות הסביבה
המחבר: ס. דניאל יועץ אקוסטי ובעל הכשרה למדידות רעש סביבתי מטעם המשרד לאיכות הסביבה.