זירה מקצועית לאדריכלים
מעצבים ואנשי מקצוע

מאגר חברות ואנשי מקצוע מובילים בעולם הבנייה

ובנוסף מאמרים ופורומים בנושאי הבנייה והעיצוב עם מיטב אנשי המקצוע בארץ

רוצים להעלות תוכן, חדשות, אירוע או כל דבר שיעניין את הגולשים? שלחו אלינו

בנייהירוקה - קווים מנחים בבניה ירוקה

מאת: ס.דניאל - מומחה ויועץ איטום, בידוד ובנייה
בחסות פורטל איטום נט.

בנייה ירוקה הינה למעשה בנייה חכמה אשר מטרתה להקנות לדיירי המבנה איכות חיים וסביבה בריאה יותר, תוך צמצום ההשפעות הסביבתיות הכוללות של תהליך הבנייה והשימוש במבנה המגורים לאחר אכלוסו.

בנייה הירוקה עוסקת כחלק בלתי נפרד בשילובם של ההיבטים הסביבתיים כחלק בלתי נפרד משיקולי התכנון והביצוע של פרויקטי הבנייה, בנייה רוויה, בנייה פרטית...

העיקרון המנחה בבנייה ירוקה הינו, חשיבה לטווח ארוך, לרבות, תכנון בשלבים המוקדמים של ההיבטים הסביבתיים בפרויקט, תוך התייחסות למיקומם הגיאוגראפי של המבנים, דירות מגורים.

בניה ירוקה מהווה גישה מערכתית כוללת לתכנון המוקדם, לבניה ולתפעולם לאחר אכלוסם של המבנים ודירות המגורים, המיושמת משלב התכנון המוקדם ועד למגורים בהם.

מטרתה של הבניה הירוקה הינה, יצירת סביבת מגורים בריאה ונוחה תוך הימנעות, ככל האפשר, מפגיעה במשאבים טבעיים מתכלים ובאיכות הסביבה.

בנייה ירוקה באה לידי ביטוי בשימוש בחומרים ידידותיים לסביבה וחומרים ממוחזרים ותכנון מוקדם המאפשר חיסכון מקסימאלי באנרגיה.

הגישה בבנייה ירוקה נועדה להשפיע על הדיירים ועל קבלני ואו חברות הבנייה, על ידי הקטנת הצריכה של משאבים, צריכת אנרגיה, לרבות, שיפור תנאי המגורים.

קיימת חשיבות בעת התכנון המוקדם להתייחס למספר פרמטרים, כגון:

· בידוד תרמי יעיל של הגג, הקירות והחלונות, (נעטפת המבנה).

· ניצול מסה תרמית ובידוד תרמי לחסכון באנרגיה לצורך חימום ומיזוג דירת המגורים.

· תכנון יעיל וחסכוני של מבנה ואו דירות המגורים.

· תכנון חלונות, גובהי תקרה, פתחי איוורור, מיקום החללים במבנה עצמו.

· תכנון השלד ובידוד תרמי ביסודות, במרתפים, מקלטים,בקירות,בידוד הגג.

· בידוד תרמי לחלונות ומפתחים, שימוש בחומרים בעלי בסיס מינראלי ובחומרים ירוקים לסביבה.

· בידוד מערכות הצנרת, מחזור מים, מערכות חימום, איוורור, בקרת אקלים, גופי תאורה חוסכי אנרגיה, הולכת אור טבעי.

· שימוש בצבעים ידידותיים לסביבה.

תכנון מוקדם מחייב התייחסות נוספת לנושאים אלו:

· תכנון נכון של מבנה המגורים, לרבות ניצול של אור טבעי, אוורור טבעי ואנרגית השמש.

· מיקומו הגיאוגרפי של המבנה, לרבות שילוב נושאי הפיתוח והנוף.

· שימוש באביזרים חוסכי אנרגיה.

· שימוש בחומרי בניה ירוקים שצריכתם מחייבת שימוש באנרגיה פחותה.

· חומרי בניה מתכלים וחמרי בניה בעלי תוחלת חיים ארוכה.

· ניצול יעיל של חומרי הבניה השונים להקטנת כמות הפסולת.

· הקטנת פגיעה סביבתית.

· פיתוח שטח מבנה המגורים שיאפשר חלחול מים למי התהום, אגירת מי נגר עיליים ועוד...


בבניה ירוקה קיימת חשיבות של שיתוף פעולה בין הגורמים העוסקים בתכנון הבית, הן מצד היזמים, האדריכל, והן מצד קבלני הבנייה ואו חברות הבנייה.
עקרונות בעלי חשיבות בעת התכנון המוקדם
מערכות מיזוג וחימום דירות המגורים ואו מבנים - עיקרון הבנייה הירוקה מתבסס על ניצול נכון של האנרגיה ושימורה לאורך זמן, על מנת להמעיט ככל הניתן שימוש באנרגיה לחימום ואו קירור מבנים ודירות מגורים.
היבט חשוב בתכנון מוקדם לשימור האנרגיה הינו - צמצום שטחי קירות החוץ ושטחי המפתחים, (חלונות ודלתות) ככל הניתן, תכנון מבנה מרובע, מהווה יחס היקף לשטח מגורים סביר ומאפשרת תכנון נוח לתכנון החללים הפנימיים בחלקם הפנימי של דירות המגורים.
חלונות ודלתות מהווים אובדן אנגריה באחוזים גבוהים, תכנון מוקדם של מבנים ודירות מגורים, מחייב התייחסות לנושאים אלו כחלק בלתי נפרד מכך.

לכל אזור על פני כדור הארץ יש טבלת שמש המתאימה לו. התחשבות בטבלה זו מהווה גורם מכריע לגבי כמות הקרינה הנכנסת למבנה.

בישראל השמש נמצאת לאורך כל היום בדרום ותכנון חזיתות דרומיות בבניינים מצריכות טיפול מיוחד בנושאים הקשורים לקרינה אולטרה סגולה.

עקרונות התקן - בנייה ירוקה

תקן 5281 לבנייה ירוקה - התקן מתייחס למבנים חדשים ולמבנים שעברו שיפוץ יסודי, המיועדים למגורים ו/או למשרדים כולל בניינים הכוללים גם שטחי מסחר, התקן עוסק בדרישות אשר ניתן לתת להן מענה ברמת בנייה המבנה / היזם / המתכנן - אדריכל ובהתאמה למיקום הפרטני של כל מבנה.

התקן עוסק בבנייני מגורים ומשרדים והוא מאפשר קבלת "תו ירוק" של מכון התקנים הישראלי למבנה אשר יעמוד בדרישות.

התקן מיועד לשימוש אדריכלים, מתכננים, יזמים וקבלנים.

כתיבת התקן היא פרי יוזמה של המשרד לאיכות הסביבה, אשר זכה לשיתוף פעולה הדוק מצד מכון התקנים הישראלי.

קווים מנחים בבניה ירוקה - בידוד תרמי בדירות מגורים

חובת בידוד תרמי - כל בניין מגורים חייב לעמוד בדרישות ת"י 1045.

מדינת ישראל מחולקת ל - 4 אזורים:

אזור א': מישור החוף והשפלה.

אזור ב':הנגב הצפוני ועמק יזרעאל.

אזור ג':הגולן,הרי הגליל, הרי יהודה,הר הנגב.

אזור ד':בקעת הכינרת, בקעת החולה, עמק הירדן, עמק בית שאן, בקעת ים המלח והערבה.

חובת בידוד תרמי
- כל בניין מגורים חייב לעמוד בדרישות ת"י 1045 כל בניין המשמש בית ספר או גן ילדים חייב לעמוד בדרישות ת"י 1045 כל בניין אחר חייב לעמוד ולהבטיח בידוד תרמי כמפורט בתקנות התכנון והבנייה.

בידוד של גגות ותקרות - הבטון אינו חומר בידוד טוב, ולכן כדי להגיע לתוצאות משביעות רצון צריך להוסיף חומרי בידוד. כדאי שיהיה מושג על אודות תכונות הבידוד התרמי של חומרי בנייה שונים, ולשם כך להלן טבלה עם נתוני מוליכות תרמית סגולית ביחידות של וט ל – מ' למעלת צלסיוס [חשוב להדגיש כי מדובר במוליכות חישובית , להבדיל ממוליכות מעבדתית.זכור! ככל שהמוליכות התרמית קטנה יותר, החומר המבודד יותר טוב.

בידוד קירות חיצוניים [בלוקים מבודדים] - יש לדעת כי אם הבלוק עצמו מבודד פי 3, אין פירוש הדבר שהדירה בכללותה עם בידוד פי 3, מפני שישנן נקודות תורפה שונות המהוות עקב אכילס של הבידוד בדירה, ובין היתר פתחי חלונות ודלתות. אף על פי כן, ישנה חשיבות לבלוק שממנו בנוי הקיר החיצוני, ואם אתם בשלבי תכנון או בנייה מוקדמים בידכם הבחירה בין בלוקי בטון + טיח תרמי, או בלוקים בעלי כושר בידוד מעולה, ובלוקי בידוד עם חמישה חורים ויותר. כדי להשוות את רמת הבידוד של הקיר החיצוני, דבר הנדרש על מנת למנוע קונדנסציה [עיבוי] בדירה, יוצקים את הקורה ואת העמודים בעובי קטן ב 2 ס"מ מעובי הקיר, ויוצרים השלמת בידוד על ידי "קל-קר" הצמוד לבטון מבחוץ, מתחת לפני הטיח.

פתחי חלונות ודלתות - הקיר החיצוני מכיל גם פתחי חלונות ודלתות, לרבות דלתות רחבות-ידיים אל מרפסות סלון פתוחות, כלומר, שטחים מזוגגים, הזכוכית היא מוליכת חום טובה, כך שאם רוצים לקבל תוצאה טובה מבחינת בידוד, יש לתת את הדעת על בעיית הזיגוג. ישנם חלונות עם זכוכית בידודית, שהיא זכוכית כפולת דופן כאשר בתווך יש אויר או גז שהם מבודדים תרמיים, הבידוד המושג בדרך זו הוא בידוד תרמי ובידוד אקוסטי.

בידוד תרמי בדירות מגורים

מערכות בידוד תרמי נועדו למנוע מעבר אנרגיה של חום וקור דרך מעטפת הבניין. שימוש בטכנולוגיות הקיימות בתחום, ישפרו את רמת הבידוד של דירת המגורים, מבנה מגורים, חללים שונים, מתחת לגג רעפים ועוד, נעים יותר לגור בדירת מגורים מבודדת יותר ללא השפעה של תנאי האקלים החיצוניים, בנוסף לחיסכון ניכר בעלויות חימום וקירור דירת המגורים בעונות השנה, קיץ, חורף.

מומלץ כבר בשלב התכנון הראשוני של ביתנו, מבחינת ממדיו, חומרי הבנייה השונים, מיקום המפתחים וגודלם, לשקול את נושא הבידוד התרמי על כל מרכיביו, כגון: בידוד חללים מתחת לגגות רעפים, בידוד גגות מבנה, מרפסות, קומת מסד, מעטפת חיצונית. בעזרת יישום מערכות בידוד נכונים ניתן לחסוך עד 70% מההוצאות של חימום ומיזוג דירת המגורים, ניתן להוסיף על כך אמצעי הצללה שונים וחלונות בידודית לשיפור רמת הבידוד התרמי.

בידוד חיצוני של מבנה ( בידוד מעטפת המבנה ) מספק את ההגנה הטובה ביותר, הן אקלימית, הן נגד רעש, והן להקטנת מאמצים תרמיים על המבנה. מסת הבית המבודד פועלת כקבוע תרמי המונע שינויי טמפרטורה קיצוניים, ועל כן מאריך את קיום המבנה.


בידוד תרמי לגגות רעפים

קיימת חשיבות מיוחדת בבידוד תרמי של החללים השונים בדירת המגורים, בעיקר, גגות רעפים, בהם רמת הטמפרטורה מגיעה בימים חמים במיוחד ל כ - 60 מעלות צלזיוס.

קיימת חשיבות מיוחדת בהתאמת מערכות הבידוד התרמי לתנאי הסביבה בה אנו בונים את ביתנו, עמידותו של חומר הבידוד בפני חום וקור, רטיבות, פגעי אקלים וכד'.

מערכות הבידוד הנפוצות הקיימות בארץ, הינם, לוחות פוליסטירן, [קל-קר], בט-קל, צמר סלעים, רדיד אלומיניום,מומלץ בשלב התכנון הראשוני לפני בניית דירת המגורים, או שיפוץ דירה קיימת, לשקול היטב ולתכנן את מערכות הבידוד התרמי של דירת המגורים/המבנה, כפוף לתנאי מזג האוויר.

ניתן להקטין באופן משמעותי את חשיפת המבנה לחום הקיץ באמצעות מערכת הלבנה לגג המבנה, צביעת המבנה בצבעים בהירים ככל שניתן, בניית קירות בעלות דופן כפול ו/או שימוש בבלוקים מבודדים בעלי כושר בידוד תרמי גבוה יותר, כגון, בלוקי איטונג, פומיס, חיפוי באמצעות בנייה מאבן ויישום מערכות בידוד תרמי לפני ביצוע החיפוי.

בידוד תרמי באמצעות בניית מעטפת מבודדת עם בלוקי איטונג

קיימים אלמנטים מתועשים לבידוד גשרי קור, גשר קור הינו אלמנט לא מבודד המחובר לאלמנט נוסף בבניין, לדוגמא, שימוש בבלוקי איטונג לקירות המבנה מחייב תוספת של ציפויים מבודדים לעמודי הבטון היצוקים, או לחלופין שימוש במערכת טיח תרמי בגמר בניית הקירות, מעטפת המבנה.

אחת התופעת הנפוצות והשכיחות בדירות מגורים הינה, עיבוי, [בלועזית - קונדנסציה]. האוויר מסביבנו מכיל אדי מים שאינם גלויים, הלחות הקיימת באוויר, היא תוצאה ישירה של אדי מים אלו, ככל שהטמפרטורה עולה, מכיל האוויר סביבנו כמות גדולה יותר של אדי מים. לחות יחסית הינה מידת הלחות המצויה באוויר, הלחות נמדדת על פי כמות אדי המים שבאוויר, ביחס לכמות המרבית שהאוויר יכול לקלוט בטמפרטורה נתונה. אוויר לח, הוא אוויר שלחותו היחסית גבוהה. אוויר יבש הוא אוויר שלחותו היחסית נמוכה.

האוויר הנמצא במצב רווי, פולט כל כמות של אדי מים, ההופכים לטיפות,דבר דומה מתרחש, כאשר אוויר רווי בטמפרטורה מסוימת, מתקרר מתחת לאותה טמפרטורה. כאשר האוויר מתקרר, יורדת יכולתו לקלוט את אדי המים ובכך פוחתת כמות האדים המרבית אותה מסוגל האוויר להכיל. כך נוצר עודף הלחות באוויר המתעבה והופך למים, תופעה זו נקראת עיבוי.

העיבוי נוצר למעשה בדרך זו, האוויר הבלתי רווי הבא במגע עם משטח שהטמפרטורה שלו נמוכה מזו של החדר, הוא מתקרר לרמה של מתחת לטמפרטורה הרוויה, האוויר פולט אדי מים וגורם לעיבוי על פני השטח עמו הוא בא במגע, המים המתהווים על פני השטח נספגים לתוך הקיר וגורמים להגברת הרטיבות שבו, הרטיבות יוצרת תנאים נוחים להתהוות פטריות, בקטריות, עובש וכתמי ריקבון על פני הקירות.


חלונות ודלתות


תכנון נכון וחלונות איכותיים הם בעלי השפעה מכרעת על דירת המגורים: אוורור, כמות האור החודרת לחלקי הדירה השונים, רמת הבידוד, אטימות למניעת חדירת מים, אטימות תרמית/אקוסטית וכד'.

במצב סגירה של החלונות והדלתות, רמת הבידוד המומלצת היא, להתאים את רמת הבידוד של החלונות והדלתות לרמת הבידוד של קירות המבנה.

הגורמים העיקריים לקביעת המיקום הנכון למבנה ולפתחי חלונות ודלתות, הינם, ניצול האנרגיה הסולארית, תאורה טבעית ואוורור של דירת המגורים.

כשבוחרים חלון, חשוב לבדוק את יכולתו לאטום ולבודד מפני חום וקור. בשוק הישראלי ניתן למצוא מגוון רחב של אמצעי אטימה, שיכולים להקטין את עלויות החימום או הקירור של הבית, וכמו כן, למנוע ולהפחית חדירת רעשים מבחוץ. רצוי להתקין חלון אשר ימנע חדירת מים ורוח לתוך המבנה, על ידי תכנון נכון של פרופילי המסגרת, הסדרת תעלות ניקוז ושימוש בחומרי אטימה מתאימים.

מערכות הצללה צריכות להתאים לאופייה של דירת המגורים, לצרכים של הדיירים ולכיוון המבנה. המערכות אמורות לווסת בהתאם את כמות האור והחום הנכנסים לדירה, להעניק ולספק את הפרטיות הדרושה לגבי כל חדר בדירת המגורים ולהתאים את עצמן מבחינת העיצוב.

החלון הוא בראש ובראשונה מנשא לזכוכית. הזכוכית היא שמאפשרת את מגע העין עם החוץ והיא שמחדירה אור. מאידך, לוח הזכוכית מהווה משטח למעבר אנרגיה, אם בהולכה ואם בקרינה. חשוב ביותר להתאים את הזכוכית למעבר אור ואנרגיה בהתאם לגודל הפתח וכוונו.

תכנון נכון של הפתחים אינו מייקר באופן משמעותי את העלויות ומשפר באופן ניכר את איכות החיים וחיסכון באנרגיה.


מוצרי בנייה ירוקה וחידושים טכנולוגיים


כחלק מתנופת העשייה, מרכזת ביטום את מירב מאמציה בפיתוח פתרונות אפקטיביים לתעשיית הבניה וממשיכה להציג בפני השוק והתעשייה, עידן חדש של מוצרים מתקדמים, חסכוניים בעלויות השימוש וידידותיים לסביבה.

במסגרת פיתוח מוצרים חדשים הרחיבה בשנים האחרונות חברת ביטום את סל המוצרים שלה לתחומי הבידוד התרמי והאקוסטי, עם דגש על סדרת מוצרים חדשה ומובילת שוק - בידוד BTI- הבידוד החכם, אשר מהווה פתרון חדשני בתחום הבידוד התרמי וכן מפיצה את קו מוצרי הבידוד התרמי/אקוסטי "SNOWHITE". ע"י כך, מציגה ביטום דור חדש של מוצרים איכותיים וידידותיים למשתמש ולסביבה גם בתחום חדש זה של פעילותה.

הולכת אור טבעי - סולטיוב

טכנולוגיות אופטיות מתקדמות האוספות ומגרירות את אור היום ומעבירות אותו דרך שרוולים אופטיים מיוחדים אל תוך חלל החדר.


יגר פתרונות לאוורור וצינון

יונק הגג" הוא הפתרון שלך לעומס החום בבית ולהוצאות החשמל הכבדות על המזגן

מפוח גג חשמלי המותקן על גג הבית ומופעל ע"י תרמוסטט
בקיץ, כשהטמפרטורה בחלל הגג מגיעה ל 30 מעלות המפוח נפתח ע"י תרמוסטט ומתחיל לשאוב את האוויר החם מחלל הגג. בעת שאיבת האוויר החם החוצה , נכנס אוויר טרי מבחוץ לחלל הגג, עד שהטמפרטורה מגיעה ל 30 מעלות ואז, התרמוסטט מכבה את עבודת המפוח. בערב תקרת הבית קרירה ולכן הבית לא מתחמם.


לסיכום:

ההשקעה בבניית דירת המגורים ו/או שיפוץ הבית אינה מסתכמת בבניית שלד הבניין, מעטפת, וקירות, קיימת חשיבות כפי שצוין לעיל בתכנון נכון של מערכות הבידוד התרמי, על מנת שנוכל ליהנות מדירת מגורים איכותית, שתשפר את איכות חיינו, תעלה את ערכו של הנכס, תחסוך בעלויות של חימום וקירור דירת המגורים, עוד לפני שנגשים במרץ לעבודות הבנייה והשיפוצים.



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

כתבות - בנייה | איטום ושיקום מבנים | בידוד תרמי | בידוד אקוסטי | חידושים טכנולוגיים

מאת: ס.דניאל - מומחה ויועץ איטום, בידוד ובנייה