זירה מקצועית לאדריכלים
מעצבים ואנשי מקצוע

מאגר חברות ואנשי מקצוע מובילים בעולם הבנייה

ובנוסף מאמרים ופורומים בנושאי הבנייה והעיצוב עם מיטב אנשי המקצוע בארץ

רוצים להעלות תוכן, חדשות, אירוע או כל דבר שיעניין את הגולשים? שלחו אלינו

בידוד תרמי בדירות מגורים

מאת: ס.דניאל - מומחה ויועץ איטום, בידוד ובנייה
בחסות פורטל איטום נט
מערכות בידוד תרמי נועדו למנוע מעבר אנרגיה של חום וקור דרך מעטפת הבניין. שימוש בטכנולוגיות הקיימות בתחום, ישפרו את רמת הבידוד של דירת המגורים, מבנה מגורים, חללים שונים, מתחת לגג רעפים ועוד, נעים יותר לגור בדירת מגורים מבודדת יותר ללא השפעה של תנאי האקלים החיצוניים, בנוסף לחיסכון ניכר בעלויות חימום וקירור דירת המגורים בעונות השנה, קיץ, חורף.

מומלץ כבר בשלב התכנון הראשוני של ביתנו, מבחינת ממדיו, חומרי הבנייה השונים, מיקום המפתחים וגודלם, לשקול את נושא הבידוד התרמי על כל מרכיביו, כגון: בידוד חללים מתחת לגגות רעפים, בידוד גגות מבנה, מרפסות, קומת מסד, מעטפת חיצונית. בעזרת יישום מערכות בידוד נכונים ניתן לחסוך עד 70% מההוצאות של חימום ומיזוג דירת המגורים, ניתן להוסיף על כך אמצעי הצללה שונים וחלונות בידודית לשיפור רמת הבידוד התרמי.

בידוד חיצוני של מבנה ( בידוד מעטפת המבנה ) מספק את ההגנה הטובה ביותר, הן אקלימית, הן נגד רעש, והן להקטנת מאמצים תרמיים על המבנה. מסת הבית המבודד פועלת כקבוע תרמי המונע שינויי טמפרטורה קיצוניים, ועל כן מאריך את קיום המבנה.


בידוד תרמי לגגות רעפים

קיימת חשיבות מיוחדת בבידוד תרמי של החללים השונים בדירת המגורים, בעיקר, גגות רעפים, בהם רמת הטמפרטורה מגיעה בימים חמים במיוחד ל כ - 60 מעלות צלזיוס.

קיימת חשיבות מיוחדת בהתאמת מערכות הבידוד התרמי לתנאי הסביבה בה אנו בונים את ביתנו, עמידותו של חומר הבידוד בפני חום וקור, רטיבות, פגעי אקלים וכד'.

מערכות הבידוד הנפוצות הקיימות בארץ, הינם, לוחות פוליסטירן, [קל-קר], בט-קל, צמר סלעים, רדיד אלומיניום, [, BTI, ]מומלץ בשלב התכנון הראשוני לפני בניית דירת המגורים, או שיפוץ דירה קיימת, לשקול היטב ולתכנן את מערכות הבידוד התרמי של דירת המגורים/המבנה, כפוף לתנאי מזג האוויר.

ניתן להקטין באופן משמעותי את חשיפת המבנה לחום הקיץ באמצעות מערכת הלבנה לגג המבנה, צביעת המבנה בצבעים בהירים ככל שניתן, בניית קירות בעלות דופן כפול ו/או שימוש בבלוקים מבודדים בעלי כושר בידוד תרמי גבוה יותר, כגון, בלוקי איטונג, פומיס, חיפוי באמצעות בנייה מאבן ויישום מערכות בידוד תרמי לפני ביצוע החיפוי.


חיפוי קירות באמצעות אבן עם מערכת בידוד תרמי

קיימים אלמנטים נוספים בעלי השפעה גבוהה על הבידוד התרמי של המבנה, גשרי קור, חלונות, דלתות, פתחים בגגות רעפים ובגגות שטוחים למטרה של הכנסת אור לחללים שונים בדירת המגורים ועוד.

התייחסות נכונה לאלמנטים אלו, עוד בשלב התכנון ובניית דירת המגורים ו/או לחלופין שיפוץ דירת המגורים חשובה במיוחד ונועדה ליצור שלמות של מעטפת הבידוד התרמי על גבי המעטפת החיצונית של דירת המגורים, גג וקירות.


בידוד תרמי באמצעות בניית מעטפת מבודדת עם בלוקי איטונג

קיימים אלמנטים מתועשים לבידוד גשרי קור, גשר קור הינו אלמנט לא מבודד המחובר לאלמנט נוסף בבניין, לדוגמא, שימוש בבלוקי איטונג לקירות המבנה מחייב תוספת של ציפויים מבודדים לעמודי הבטון היצוקים, או לחלופין שימוש במערכת טיח תרמי בגמר בניית הקירות, מעטפת המבנה.

אחת התופעת הנפוצות והשכיחות בדירות מגורים הינה, עיבוי, [בלועזית - קונדנסציה]. האוויר מסביבנו מכיל אדי מים שאינם גלויים, הלחות הקיימת באוויר, היא תוצאה ישירה של אדי מים אלו, ככל שהטמפרטורה עולה, מכיל האוויר סביבנו כמות גדולה יותר של אדי מים. לחות יחסית הינה מידת הלחות המצויה באוויר, הלחות נמדדת על פי כמות אדי המים שבאוויר, ביחס לכמות המרבית שהאוויר יכול לקלוט בטמפרטורה נתונה. אוויר לח, הוא אוויר שלחותו היחסית גבוהה. אוויר יבש הוא אוויר שלחותו היחסית נמוכה.

האוויר הנמצא במצב רווי, פולט כל כמות של אדי מים, ההופכים לטיפות,דבר דומה מתרחש, כאשר אוויר רווי בטמפרטורה מסוימת, מתקרר מתחת לאותה טמפרטורה. כאשר האוויר מתקרר, יורדת יכולתו לקלוט את אדי המים ובכך פוחתת כמות האדים המרבית אותה מסוגל האוויר להכיל. כך נוצר עודף הלחות באוויר המתעבה והופך למים, תופעה זו נקראת עיבוי.

העיבוי נוצר למעשה בדרך זו, האוויר הבלתי רווי הבא במגע עם משטח שהטמפרטורה שלו נמוכה מזו של החדר, הוא מתקרר לרמה של מתחת לטמפרטורה הרוויה, האוויר פולט אדי מים וגורם לעיבוי על פני השטח עמו הוא בא במגע, המים המתהווים על פני השטח נספגים לתוך הקיר וגורמים להגברת הרטיבות שבו, הרטיבות יוצרת תנאים נוחים להתהוות פטריות, בקטריות, עובש וכתמי ריקבון על פני הקירות.


תופעת של עובש ופטריות כתוצאה מעיבוי/חדירת רטיבות

התגובות במקרים אלו שונות ותלויות במידת יכולתם של הקירות לספוג ולאייד מים. לדוגמא: קיר אוטם הינו קיר שאינו סופג רטיבות, אך לא מאפשר גם לסלק החוצה את הרטיבות שהצליחה לחדור לתוכו, היות ופני הקיר מצופים בשכבה אטומה למים, השכבה האטומה אומנם חוסמת את חדירת הרטיבות אבל אינה מאפשרת את התנדפות המים מחוץ לקירות. קיר סופג הינו קיר המסוגל לספוג את מי העיבוי, אך מאפשר למעשה את התנדפותם מחוץ למבנה/קיר, מבעד לאותו משטח שדרכו חדרו המים. קיר סופג בנוי במרב המקרים מחומרים נקבוביים כגון, לבנים, בלוקים מבטון, או בלוקים עשויים איטונג ומצופה בשכבה הסופגת מים, כגון:טיח פנים רגיל, קיר כזה יכול לספוג את הרטיבות הנגרמת על ידי העיבוי בשטחו הפנימי.

קיר סופג מאפשר לרטיבות לנוע ממקום למקום, עקב כך לא רצוי שהקיר יספוג רטיבות לכל רוחב החתך שלו. הקירות הנבנים בארץ, אטומים על פי חוץ עם ציפוי אקרילי על גבי קיר עשוי מבלוקים, התוצאה, התייבשות הקיר אפשרית רק כלפי פנים, בתנאי שפני הקיר הפונים פנימה אינם אטומים. כאשר השכבה החיצונית אטומה ואילו הפנימית חדירה למים והקיר בנוי מחומר נקבובי, הקיר יספוג את מי העיבוי המתהווים בחלקו הפנימי.

בחלקם של המקרים, האדים שנוצרים בגלל הפרשי לחצים, חודרים לקיר וכשהם מגיעים למקום בו הטמפרטורה נמוכה, הם מתעבים והרטיבות נוצרת בתוך גרעין הקיר. כאשר הלחות תרד או הטמפרטורה בחדר תעלה במידה מספקת ולמשך זמן סביר תשתחרר הרטיבות מהקיר, על ידי התאדות האוויר לחלל החדר.כאשר ההתעבות ממושכת, יכול להיווצר מצב בו כל הקיר ספוג במים וישמש קרקע להתפתחות עובש ופטריות, ריקבון ועוד.
כאשר השכבה הפנימית גם אטומה, מי העיבוי אינם נספגים בקיר והם נוזלים על פני הקירות, כששכבת האיטום נמצאת מתחת לשכבה עליונה סופגת, כגון:טיח, הרטיבות נספגת רק בשכבה העליונה, מבלי להרטיב את פנים הקיר.

המקומות הדומיננטיים בהם קיימת תופעה של עיבוי, מטבח, חדרי אמבטיה… ניתן באמצעות אוורור נכון ושימוש בצבעים ייחודיים להימנע מתופעות אלו. האדים המתפשטים לחדרי מגורים נוספים, יוצרים את תופעת העיבוי, בעיקר כאשר בחדרים אלו הטמפרטורה נמוכה יותר, כגון: חדרים המחוממים באמצעות תנורי גז או נפט ללא ארובת אוורור, כמות אדי המים בחדרים אלו גבוהה יותר כתוצאה מתהליך שריפת חומרי הבעירה, האדים הנוצרים עוברים לחללים נוספים בדירת המגורים ומתעבים על הקירות, מכאן ועד להופעת כתמי העובש הדרך קצרה ביותר.

בדירות רבות נוהגים לחמם את חדר המגורים בלבד ללא חדרי השינה, כתוצאה מכך, יופיע העיבוי בחדרים הקרים, בעיקר מאחורי מיטות, ארונות, תמונות, היות ולמקומות אלו אינו מגיע החום של מערכות החימום השונות.

הגורמים המשפיעים על תופעת העיבוי, הינם, אוורור הדירה, כמות אדי המים בתוך הדירה גבוהה תמיד מזו שמחוצה לדירה. האוורור מפחית את כמות האדים, מומלץ בעקבות כך לבצע את האוורור בבקרים החמים ובכך לשחרר את אדי המים שנוצרו בלילה. בחורף קשה יותר לאוורר את דירת המגורים, האוויר החיצוני קר יותר מאשר בתוך הדירה וחדירתו לחדר תוריד את הטמפרטורה בדירה כולה.

בידוד תרמי של הקירות, הקירות מפרידים בין החלל הפנימי לבין החלל החיצוני של הדירה, בחורף כאשר ההבדלים בטמפרטורה בין החוץ לבין הפנים, קיימת חשיבות רבה לכושר הבידוד התרמי של הקירות. מבחינת העיבוי, לא כושר הבידוד הממוצע של הקיר קובע, אלא יכולת הבידוד בכל נקודה ונקודה על הקיר. לדוגמא: כאשר בקיר בעל יכולת בידוד סביר נוצר מקום בו הבידוד נמוך יותר בכושרו, כגון:גשרי קור. העיבוי יופיע באותם המקומות בהם הבידוד חלש יותר, כנ"ל לגבי חלונות, [שטחי זכוכית], היות ולשטחים אלו כושר בידוד נמוך, הטמפרטורה שלהם נמוכה מאוויר החדר, נגרמת תופעת עיבוי על פני שטחים אלו, קיימים כיום חלונות בידודית בעלי יכולת בידוד תרמי המשפרת באופן ניכר את תופעת העיבוי, עקב העלאת כושר הבידוד שלהם.

סוג הגימור של הקירות הפנימיים אינו משפיע על היווצרות העיבוי, כגון:חומרי טיח,סיד,צבע וכד'. במידה וחומרי הגימור בעלי כושר ספיגה, כגון:טיח מצופה, יספגו האדים ומי העיבוי אל תוך הקיר. אוורור החדר יגרום לאדים להעלם, והרטיבות תצא לחלל החדר, ולא יישארו סימנים עיבוי על פני הקיר. קיר העשוי מחומר בלתי סופג, כגון:צבע שמן, פלסטי, אינו סופג לתוכו אדים או מי עיבוי, אם פני הקיר קרים, תופיע מיד הרטיבות על פני הקירות עד כדי נזילה.

לאור האמור לעיל, קיימת חשיבות מיוחדת והתייחסות לביצוע מערכות בידוד תרמי במעטפת המבנה, גג המבנה, חללי גגות רעפים, קומת מסד וכד'. על מנת להימנע ככל שניתן מתופעות אלו מומלץ להתייחס לגורמים הישירים הגורמים לתופעות אלו, ההמלצות הינם:

* לדאוג שהטמפרטורה של הקיר הפנימי לא תהיה נמוכה בהרבה מטמפרטורת האוויר בדירת המגורים.
* לוודא ביצוע משלים בקירות המעטפת ע"י כיסוי גשרי קור באמצעים תרמיים, לאוורר את דירת המגורים, ע"י אוורור מתאים, אפשר למנוע את הצטברות האדים בדירה, העלולים להפר את נקודת הרוויה של האוויר.
* במידה וקצב חילוף האוויר בדירה קטן, ניתן להשתמש באמצעים מכאניים לאוורור דירת המגורים, כגון:במטבח, חדרי אמבטיה, חדרי ארונות.
* מומלץ לבצע בידוד תרמי מתאים בקומות העליונות, גגות שטוחים באמצעות, לוחות פוליסטירן ושכבת מדה, שכבת בט-קל, שיטת גג הפוך, בגגות רעפים באמצעות, רדיד אלומיניום, צמר סלעים, גגות ללא בידוד תרמי נאות, יכולה הטמפרטורה של התקרה הפנימית להיות קרובה לזו שבחוץ.

קיימת חשיבות רבה למניעת חדירת הרטיבות לתוך הקיר ושהייתה שם במשך זמן רב. מדובר למעשה במים שהתהוו כתוצאה מהעיבוי או מאדים שחדרו לקיר פנימה. הנזק נגרם בעיקר כאשר האדים נתקלים בשכבת קיר קרה. במקרה זה האדים הופכים למים נוזלים. למניעת התופעה מומלץ להתקין, מחסום אדים משכבת חומר בלתי חדירה לאדי מים, כגון:פוליטילן, המונע בעד האדים מלהגיע לנקודה הקרה שבקיר.

את מחסום האדים מומלץ למקם בין הטיח הפנימי לבין שכבת הבידוד התרמי, בדרך זו תימנע הרטבת הבידוד התרמי. האפקטיביות של מערכות בידוד תרמי רטובות יורד פלאים ולכן עניין זה חשוב במיוחד.
מערכות הסקה באמצעות חשמל עדיפים במקרים אלו, עקב תופעה מוגברת של אדי מים ולחות באוויר, בעת שימוש במערכות הסקה באמצעות נפט/גז.

הרטיבות שנוצרת כתוצאה מהעיבוי, מתרכזת בעיקר בחלקים הקרים של הקירות, בפינות בקירות ובקיר עשוי מבלוקים, בשטחי העיבוי אפשר להבחין בקלות, כאשר על הקיר מופיעים כתמי עובש ורטיבות.

למרות שאין קשר ישיר בין ירידת גשם לבין תופעת העיבוי, בזמן גשם עולה הרטיבות בקיר וכתוצאה מכך יורד כושר הבידוד התרמי שלו. עם זאת לחות האוויר בחוץ גבוהה יותר מאשר בחדרים הלא מאווררים. כתוצאה מכך גוברת סכנת העיבוי.

הפתרון במרב המקרים מתבטא בפעולות מנע מקדימות, כגון:אוורור ושיפור הבידוד התרמי של דירת המגורים. קיימים כיום בענף הבנייה חומרי צביעה שונים המשפרים ו/או מונעים את תופעת העובש והפטריות על קטעי קירות, פעולות מנע אלו הינם הכרחיות לשמירה על דירת המגורים ממפגעים אלו.

צביעה בלבד של מקומות בהם הופיעו כתמי עובש ופטריות אינם מספקות, חובה !!! להיוועץ במומחה/יועץ בתחום, על מנת לאתר ולאבחן את הבעיות הקשורות להופעת כתמי העובש והפטריות, תופעה כתוצאה מחדירת רטיבות דרך קירות לא אטומים, סדקי עבודה חיצוניים, חדירת מים דרך גג המבנה, מרפסת לא מקורה,כשלים תרמיים, שיפור מערכות קיימות ועוד.

לסיכום:

ההשקעה בבניית דירת המגורים ו/או שיפוץ הבית אינה מסתכמת בבניית שלד הבניין, מעטפת, וקירות, קיימת חשיבות כפי שצוין לעיל בתכנון נכון של מערכות הבידוד התרמי, על מנת שנוכל ליהנות מדירת מגורים איכותית, שתשפר את איכות חיינו, תעלה את ערכו של הנכס, תחסוך בעלויות של חימום וקירור דירת המגורים, עוד לפני שנגשים במרץ לעבודות הבנייה והשיפוצים.



בידוד תרמי בדירות מגורים
מאת: ס.דניאל - מומחה ויועץ איטום, בידוד ובנייה