זירה מקצועית לאדריכלים
מעצבים ואנשי מקצוע

מאגר חברות ואנשי מקצוע מובילים בעולם הבנייה

ובנוסף מאמרים ופורומים בנושאי הבנייה והעיצוב עם מיטב אנשי המקצוע בארץ

רוצים להעלות תוכן, חדשות, אירוע או כל דבר שיעניין את הגולשים? שלחו אלינו

בידוד אקוסטי בדירות מגורים

מאת: ס.דניאל - מומחה ויועץ איטום, בידוד ובנייה
בחסות פורטל איטום נט

פורום מקצועי - איטום נט - אקוסטיקה, מחיצות ותקרות

הטבע שמסביבנו עשיר בקולות וצלילים שונים, כביש סואן, בית ספר, אולם שמחות, בתי קפה, תעשייה, במבנה מגורים משותף, מעבר קול בין יחידות המגורים ועוד.

רעש הנובע ממעבר קול לדירות מגורים מהווה את אחד הבעיות האקולוגיות המהותיות שאנו חווים אותם בחיי היום יום.

עוצמת הרעש נמדדת ביחידות הנקראות, דציבלים, מעבר הקול מתחיל מנקודת האפס ועד ל 130דציבלים רמה בה הקול גורם לכאב לחווים את עוצמת הרעש הנובע מהסביבה. הקולות אותם אנו שומעים מחולקים למספר קטגוריות, מעבר קול בטונים נמוכים ועד למעבר קול ברמה גבוה מעבר 110דציבלים ויותר. התפקוד בסביבה רועשת אצל מריבתנו גורם לעליית מתח, פגיעה ברמת התפקוד של קליטה, לימוד ועוד. בשעת השינה מעבר הקול הופך להיות מהותי יותר, מעבר קול ברמה של מעל כ - 35דציבלים תקשה עלינו לישון שינה שקטה.

הקול מהווה למעשה אמצעי תקשורת מרכזי ומשמש להעברת מידע. הקול הינו תופעה פיסיקלית, עוצמת הקול תלויה במשרעת של גל הקול, במספר גלי הקול הנשלחים ממקור הקול ביחידות זמן ובמרחק של מקור הקול מהקולט, ככל שהמרחק גדול יותר, העוצמה המתקבלת קטנה יותר. טווח גלי הקול שאוזנינו מסוגלת לשמוע קרוי מצלול.

ההתפתחויות הטכנולוגיות בעשור האחרון יוצרות מטרדי רעש רבים ומגוונים, ממקורות מחוץ לבית, וממקורות שבתוך דירת ו/או מבנה המגורים, הרעש למעשה הינו מפגע סביבתי, תוצר לוואי של ההתפתחות הטכנולוגית שלנו, ההתפתחויות במרכזי אוכלוסין, מרכזים סואנים, כבישים, בתי קפה, אולמי שמחות, ואף רעש המעליות במבנה המגורים, יחידות מיזוג חיצוניות, גורמים לחשיפה מתמדת של רעש ולמפגע סביבתי קשה ועיתים קרובות אף בלתי נסבל, המאלץ אותנו לחפש פתרונות וטכנולוגיות בתחום על מנת לעמעמם ולהקטין ככל שניתן את הרעש/מעברי הקול לסביבה בה אנו חיים.

רעש למעשה הוא קול שאינו רצוי לאוזנינו, מדובר בתחושה אישית התלויה במצבים נפשיים וגופניים ועוד. הגורמים המשפיעים על חוש השמיעה כתוצאה מחשיפה לרעש/מעבר קול הינם, חוזקת הרעש והתדירות בה הוא נשמע, סוגי הרעש, האווירה של המקום בית, מקום מגורים וכד'.

לרעש קיימת השפעה נוספת של תקשורת והרגשת הנוחות ואיכות החיים בדירות מגורים, שיחה והאזנה מותנית ברמתו של הרעש החיצוני מהסביבה בה אנו חיים, במידת הפחתת הרעש המועבר אלינו ע"י מעטפת המבנה, הדלתות, סוגי החלונות, רמת הבידוד של גג המבנה, בתכונות האקוסטיות של דירתנו וברמת הקול בה מתנהלת שיחה ו/או האזנה למכשיר הטלוויזיה, רדיו.

מטרד הרעש הוא סובייקטיבי והשפעותיו על האדם יכולות להיות זמניות או מתמשכות. השפעתו של הרעש כמטרד נמצאת ביחס ישר לעוצמתו, להמשכו, לאופי הרעש - רעש משתנה מטריד יותר מרעש קבוע, השעה ביום - רעש בשעות מנוחה מטריד יותר מרעש בשעות הפעילות.



בידוד אקוסטי לקירות, תקרות, תקרות מתיחה

דיירים בבתים משותפים בעיר חשופים לרעשים ממקורות פנימיים בתוך הדירה כמו מכשירי חשמל ביתיים וממקורות חיצוניים לדירה. תושבים של אזורים עירוניים חשופים גם לרעש שמקורו באזורים פתוחים, מגרשי משחקים ואתרי בנייה, ומכל מפגעי הרעש המאפיינים ערים מודרניות.

תכנון עירוני המביא בחשבון את הבעיה שיוצרים מפגעי רעש, יכול ליצור סביבת מגורים נעימה יותר לאדם. בתהליך התכנון העירוני יש לערוך גם את תכנון האקוסטי - הפרדתם של כבישים עורקיים מאזור מגורים.

תכנון נכון של בנייני המגורים יכול להפחית במידה ניכרת רעשים הנובעים ממקורות שבתוך הבניינים וממקורות שמחוץ להם,ניתן לבנות מפתחים וחלונות בעלי איטום אקוסטי, להשתמש בציפויים אקוסטיים ובאלמנטים של סיכוך בחזיתות פנימיות ולבנות קירות מבודדים בין דירות ובין הקומות השונות בבניין, לבנות קירות אקוסטיים כהפרדה מכביש סואן ועוד.


מערכת בדים במתיחה לתקרות וקירות אקוסטיים, תקרות אקוסטיות

ניתן להקטין את עוצמת הרעש הנכנס לדירת המגורים על ידי תכנון מתאים לבית כגון: הקטנת שטחי החלונות, התקנת זכוכית מיוחדת, איטום נכון של חיבורי החלונות לקיר, גורם חשוב בעל משמעות הינו, שינוי תכנוני של דירת המגורים, הפניית החלקים הרגישים לרעש בדירה לכיוונים שאינם כיווני מעבר רעש.

יש להבדיל בין טיפול בבעיות רעש לבין טיפול בהד. רמת רעש גבוהה פוגעת בשמיעה ומהווה מטרד, הדהוד מתמשך גורם לפגיעה באיכות הצליל ובמובנות הדיבור, ומעלה את מפלס הרעש. כאשר אנו רוצים למנוע מעברי רעש או דיבור מחדר לחדר, צריך לקחת בחשבון שגלי הקול עוברים גם דרך גופים מוליכים כמו קירות או אלמנטים קשיחים אחרים.

על מנת למנוע מעברי קול, הקירות צריכים להיות כבדים (בעלי מאסה) ככל האפשר. אלטרנטיבה נוספת הינה, קירות כפולים מנותקי מגע. במידה ויש חלונות בחדר הם צריכים להיות מזכוכית מבודדת כפולה, יש צורך באטימה מרבית של דירת המגורים, שימוש באלמנטים סופגי רעש בעלי מקדם בליעה אקוסטי גבוה בתחום רחב של תדרים, את סופגי הרעש יש להדביק לתקרה ו/או לקירות. לפי הצורך ניתן גם לתלות אותם מהתקרה בצורה אנכית או אופקית. תפקידים של הסופגים הינו לבטל ולשכך החזרי קול בחתך האזור המרעיש ובכך לתרום להורדת הרעש.

כאשר החלל גדול, הקירות והתקרה קשים (רפלקטיביים) נוצר הדהוד מתמשך. גל קול שנזרק לחלל החדר מתרוצץ בין הקירות. החזרי הקול שמגיעים מזוויות שונות פוגעים האחד בשני ומעוותים את הצליל המקורי. מובנות הדיבור ואיכות הצליל נפגמים ורמת הרעש עולה.

החוק הישראלי למניעת מפגעי רעש בבתי מגורים

בשעות הלילה:
הרעש המותר למשך זמן הגדול מ-30דקות:
40db(A) ולפרק זמן עד 30דקות 45DBׂA

בשעות היום:
הרעש המקסימאלי המותר עד 2 דקות:
ב 80db (A) ולמשך של עד 3 שעות 60db (A)

איכות החיים בבניין מגורים מושפעת במידה רבה מרמת הרעש שקיימת בו, לאפיונים האקוסטיים של קירות המבנה השלכה ישירה על כך. אפיונים אלו מבטאים את יעילותם של הקירות למנוע מעבר רעש מצידם האחד לצידם השני, וכן את יכולתם למנוע החזר רעש בתוך החלל שבו הוא נוצר. יכולתו של גוף לחסום מעבר קול מתייחסת ישירות אל המסה שלו, ככל שהמסה גדולה, עוצמת הרעש שעוברת נמוכה יותר. גם למבנה החומר יכולה להיות השפעה על הפחתה של עוצמת הרעש העוברת דרך הגוף.

ע"פ ת"י 1004 , תקן ישראלי לבידוד אקוסטי, התנגדות האקוסטית של קיר בנוי מבלוקים מבודדים עולה על קיר הבנוי מבלוקי בטון חלולים, שמשקלם המרחבי גבוה יותר.

בקניית דירת מגורים חדשה, מומלץ לרכוש דירת מגורים מחברה אמינה ובעלת מוניטין. בקניית דירה חדשה יש לצרף לחוזה על פי חוק המכר, מפרט טכני מלא, למרות שחלקם של הנתונים הינם מקצועיים והנדסיים, חשוב ! להתייחס לפרטים שישפיעו על איכות החיים בדירת המגורים, בפרק הדן בתיאור המבנה, המפרט את חומרי הבנייה, לוודא כי המערכות השונות וחומרי הבנייה נושאים תו תקן, לדירות בסמוך למרכזים סואנים, כבישים עורקיים, נמל תעופה, דרושים חומרי בנייה ובידוד אקוסטי, זיגוג אקוסטי מתאים וחומרי איטום מבודדים.

ראוי לציין שאמצעי הבידוד מושפעים, מהאקלים ומרמות הגימור, בטון, סוגי בלוקים, חומרי איטום ובידוד, ציפוי קירות חיצוניים ופנימיים, חלונות, דלתות וכד'.

חלונות וזכוכית אקוסטית

זכוכית מטבעה אינה מהווה מחסום טוב כאלמנט להעברת קול, למרות זאת, שילוב של סוגי זכוכית שונים ומסגרות חלון אקוסטיות, ניתן לשפר את הביצועים האקוסטיים של הזכוכית באופן ניכר. העברת קול דרך קירות בניין וזכוכית נשלטת למעשה על ידי התלות במסה ובגמישות, ככל שהחומר כבד יותר וגמיש יותר, התפקוד בהפחתת העברת קול יהיה טוב יותר, מכיוון שהזכוכית הינה חומר קל ונוקשה, העברת הקול דרכה גבוה יותר מחומרי בנייה אחרים.

על מנת לקבוע את הביצוע האקוסטי של הזכוכית, חשוב לשקול את השימושים השונים, במקביל לסוג החומר של מסגרת החלונות התומכת בזכוכית. עבור כל תדר קול, הנחתת הקול העובר דרך מחסום נקראת אובדן הקול בהעברה [STL], בתדר בו מדובר. כאשר משתמשים בזכוכית בקירות חיצוניים, משתמשים בערך [STL], שלה בתדרים שונים כדי לקבוע את יעילות הזיגוג.

השיטות למסגור החלונות חשובה כאשר עוסקים בהנחתת קול, במרב המקרים מעריכים שיטות מסגור שונות בחלונות בהקשר של מאפיינים תרמיים ובהקשר של חדירת אוויר ומים. אחת התכונות החשובות שיש לקחת בחשבון הינה האטימות, שיטות מסגור חלונות המאפשרים חדירת כמויות גדולות יותר של אויר, מאפשרים מעבר רב יותר של קול, חלונות הזזה , [חלונות כיס], טובים פחות מבחינת אקוסטית עקב הקושי בסגירה ואטימות מלאה, חלונות פתיחה , כגון, דריי קיפ, ייתנו תוצאות טובות יותר. שיטת זיגוג יבש, שימוש באטמי גומי עלולות להיות בלתי יעילות כמחסום להעברת קול בהשוואה של שימוש באטמים מוזרקים הנקרשים לאחר מכן.

שימוש בחומרי איטום מוזרקים המכילים בוטיל או קצף היוצר תאים פתוחים מפחית באופן מהותי את חדירות האוויר וחוסם גם את מעבר הקול. לחץ קול הפועל על מסגרת החלון, יגרום לרעידות ותנודות, במקרה זה תעביר מסגרת החלון את הקול לפנים דירת המגורים. המסקנה היא, הזיגוג בלבד אינו מספק בהפחתת העברת קול לפנים דירת המגורים, העברת הקול ממסגרת החלון תוביל לרמות גבוהות יותר של העברת קול דרך הזכוכית והקירות.

העברת קול לתוך בניין מתרחשת גם בדרכים נוספות בנוסף על זכוכית, חלונות. גל קול מועבר בנוסף גם דרך רכיבים של קיר הבניין, קול זה יכול להיבלע בדרגות שונות על ידי רכיבים אחרים הקיימים בתוך הקיר ובאמצעות מבנה המגורים.

כאשר גלי קול פוגעים בקיר, חלק מאנרגיה זו מוחזר, חלק מועבר וחלקו נבלע בקיר. חלוקה זו של אנרגית קול משתנה כפונקציה של מבנה הקיר והמרכיבים השונים, חומרים נקבוביים בתוך הקירות, מערכות בידוד, פיברגלס, צמר סלעים, קירות גבס , קולטים יותר ממעברי קול, בליעה זו נובעת מהתנגדות לתנועתן של מולקולות אוויר רועדות כאשר הם מנסים לעבור דרך סיבים וחומרים מבודדים.

זכוכית אינה מחסום טוב להעברת קול. כל חומר מנחית את הקול המועבר דרכו במידה התלויה במסה שלו, קשיחותו ובמאפייני הריסון. כאשר מדובר בזכוכית בעלת שכבה אחת, הדרך להעלות את הביצועים האקוסטיים הינה באמצעות הגדלת העובי.זכוכית עבה יותר תנחית את עוצמת הקול ברמה טובה יותר. ניתן להשיג הנחתת קול משופרת באמצעות עובי הזכוכית במבנה של זכוכית רב שכבתית. זכוכית רב שכבתית עשויה לספק ביצועים אקוסטיים גבוהים יותר בהשוואה לזכוכית מונוליתית, בשל ריסון הקול של שכבת הביניים העשויה פוליוויניל בוטריאל, שיטה בה מודבקות שכבות הזכוכית זו לזו. זכוכית בידודית נוטה להעניק את פוטנציאל SLT הגבוהה יותר ממוצרים אחרים, עקב הרב התכליתיות ש ויכולתה לשלב זכוכית מונוליתית ורב שכבתית.

שיטות הזיגוג בעלות מגבלה לגבי העובי והמשקל של הזכוכית בה משתמשים, המגבלה נובעת אילוצים של סוג המסגרות של החלונות, זכוכית בעובי של 25מ"מ אינה מעשית במרב המקרים בשיטות מסגור חלונות סטנדרטיים, קיימים מספר סוגי חלונות מיוחדים, שעובי הזכוכית יכול להגיע ל 23מ"מ, ניתן גם להגיע לזיגוג עבה יותר באמצעות שינוי האטמים של החלונות, המגבלה של עובי הזכוכית יוצרת למעשה מגבלה של הבידוד האקוסטי לחלונות.

יחידות מבודדות המורכבות משמשות זהות הן בעלות תדר תהודה טיפוסי, בתדר זה הנחתת העברת הקול נמוכה באופן משמעותי. מרווחי אוויר גדולים משפרים את הנחתת הקול, עקב ההפרדה האקוסטית של שמשות הזכוכית, עובי המרווח האופטימאלי ליישום הינו 19מ"מ, אם קיים צורך למרווח אוויר גדול יותר, מומלץ לשקול זיגוג כפול, קרי, שמשות הזכוכית מזוגגות במסגרות נפרדות, במקרים אלו קיימת לעיתים התעבות בתנאי קור. באופן תיאורטי יש לגז בעל צפיפות גבוהה בממולא במרווח שבין השמשות השפעה חיובית על הביצוע האקוסטי.

טכנולוגיות לשיפור הבידוד האקוסטי בדירות מגורים

בידוד אקוסטי לדירות מגורים מחייב תכנון מראש, כפי שצוין לעיל קיימים מספר רב של פרמטרים הגורמים למעבר קול לדירות המגורים, דרך מעטפת הבניין, מפתחים, חלונות, מכשירים שונים בדירת המגורים שהפעלתם גורמת לרעש ועוד.

ניתן כיום באמצעות טכנולוגיות חדשות להפחית באופן ניכר את מעבר הקול לדירת המגורים, יישום הטכנולוגיות מחייב התייעצות עם יועצים אקוסטיים על מנת לבחון את דירת המגורים, שינוי מבני של חדרי הבית, הרכבת אלמנטים אקוסטיים, שיפור מעברי קול, דרך מפתחים וחלונות וכד', ניתן באמצעות מכשור אלקטרוני מתוחכם, ולאמוד את רמות הרעש, מעברי קול, [דציבלים], בדירת המגורים, בסביבה הקרובה לדירה, על מנת להתאים את הטכנולוגיות הקיימות בתחום האקוסטיקה לדירת המגורים מרמות רעש שונות בדירת המגורים, חדר צפייה בקולנוע ביתי, חדר ילדים עם מערכת תופים, חדר עבודה שקט יותר, חדרי שינה ועוד. מהסביבה הקרובה, רמות רעש ממגרשי משחקים, כבישים עורקיים, בתי ספר, אלומות שמחות, בתי קפה, תעשייה וכד'.

לסיכום:

קיימת חשיבות בתכנון מוקדם של בידוד אקוסטי בדירות מגורים, משרדים, מרכזי קניות, בסביבת מבנים למגורים, תעשייה, ועוד.

חובת בידוד אקוסטי - כל בניין מגורים חייב לעמוד בדרישות ת"י 1004 ,לגבי חללים של דירות סמוכות,חדרי מדרגות וחדרי מכונות דלת כניסה לדירת מגורים חייבת לעמוד בדרישות ת"י 1004עובי מינימאלי של קיר מסיבי בין דירות [קיר מחומר מוצק, לבנים/בלוקים – [15ס"מ]. עובי מינימאלי של קיר עם דופן כפולה בין דירות, קיר הבנוי משתי דפנות שבניהן חלל אויר [20ס"מ]. עובי מינימאלי של קיר בין דירות בבית בבנייה קלה , כפוף להנחיות ת"י 1004.

הטכנולוגיות הקיימות בתחום מאפשרות לנו כיום לשפר את הבידוד האקוסטי ולהעלות את איכות החיים, בדירות המגורים, בסביבה בה אנו חיים וכד' באופן ניכר, מעבר לכך, המערכות הקיימות בתחום מהוות פן עיצובי לכל דבר, היבט המשפר לבלי היכר את מראה הדירה, משרד, בתי עסק ומרכזי קניות.

חשוב ! התייעצות עם יועצים אקוסטיים על מנת להתאים את המערכות השונות והטכנולוגיות הקיימות בתחום האקוסטיקה, כפי שצוין לעיל, קימות כיום טכנולוגיות למדידת רמות רעש, [מעברי קול, דציבלים], טכנולוגיות אלו מאפשרות לנו להתאים את מערכות הבידוד הקיימות, קירות אקוסטיים, תקרות אקוסטיות, חלונות, דלתות ועוד, לדירות המגורים, התאמת המערכות השונות תביא לחיסכון ניכר הן בעלויות והן בשיפור רמות הבידוד הנדרשות.

מאמר זה נועד להעלות את המודעות בתחום ענף הבנייה בארץ. קיימים בארץ פערים מהותיים של מאות אחוזים בתעריפים השונים של קבלני הביצוע בתחום, פערים אלו גורמים לנו במרב המקרים בבחירת בעלי מקצוע לא מקצועיים ולא מורשים, מעבר לכך, ביצוע מערכות בידוד אקוסטי לא תואמות את הנדרש, אינן בעלות תו תקן, ביצוע עם מערכות בידוד זולות ולא אפקטיביות ועוד.


המחבר הינו יועץ אקוסטי ומערכות גמר בבנייה.

לפורום מקצועי - איטום ושיקום מבנים, בידוד תרמי ואקוסטי, ייעוץ בבנייה.

למאמרים מקצועיים - מערכות בידוד תרמי, בידוד אקוסטי

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

כתבות - בנייה | איטום ושיקום מבנים | בידוד תרמי | בידוד אקוסטי | חידושים טכנולוגיים