זירה מקצועית לאדריכלים
מעצבים ואנשי מקצוע

מאגר חברות ואנשי מקצוע מובילים בעולם הבנייה

ובנוסף מאמרים ופורומים בנושאי הבנייה והעיצוב עם מיטב אנשי המקצוע בארץ

רוצים להעלות תוכן, חדשות, אירוע או כל דבר שיעניין את הגולשים? שלחו אלינו

רוצים לגור בבית אקולוגי? –אינכם חייבים לגור במערה

מאת: דורית סלע - אדריכלים
אתם ירוקים בנשמה, הטרנד האקולוגי מדבר אליכם? את האוטו כבר שדרגתם לרכב הממונע לגז, קניתם רהיטים אקולוגיים, ביליתם בצימר אקולוגי , כעת יש באפשרותכם ליצור לעצמכם סביבת מגורים בריאה ואקולוגית . או במלים אחרות בית אקולוגי.

מה זה בדיוק בית אקולוגי?

בית אקולוגי הוא סביבת מגורים המשתלבת עם הסביבה ואשר אינה גורמת נזקים לסביבה.בית אקולוגי שואף להפחית למינימום את הנזק האקולוגי שנגרם עקב בניית בית מגורים, משמעות הדבר היא נסיון להימנע מפגיעה במשאבי הטבע בחי ובצומח הנמצאים באזור בית המגורים.

מגורים בבית אקולוגי זה סוג של אורח חיים, כל אחד יכול לבחור עד כמה רחוק הוא מוכן ללכת עם ההגדרה של בית אקולוגי. יש כאלה שירצו בית אקולוגי שבו מותקנים פאנלים סולריים לשם ייצור חשמל ויש כאלה שירצו בית אקולוגי שבו ממחזרים מים אפורים. חשוב לציין שאורח חיים אקולוגי מביא בסופו של דבר לחסכון כלכלי משתלם .אז הנה לכם כמה טיפים והמלצות שיעזרו לכם להפוך אתכם לאקולוגיים מבלי שתצטרכו לגור במערה ,לשאוב מים מהבאר, ומבלי שתצטרכו להיפרד לשלום מהרכב האהוב שלכם.

טיפים שיעזרו לכם להפוך את הבית לבית אקולוגי:


התקינו בביתכם מתקן קומפוסטר- מתקן הקומפוסטר הוא מתקן המשמש למיחזור פסולת אורגנית (המהווה 40% מכלל הפסולת הביתית) והפיכתה לדשן משובח לגינה. כיום ניתן למצוא מתקני קומפוסט בעיקר בבתים פרטיים אבל ניתן לעשות את הדבר גם בבתים משותפים, פשוט צריך אחריות משותפת של כל דיירי הבניין. באמצעות מתקן הקומפוסט ניתן למחזר פסולת אורגנית כמו צמחים וגזם מן הגינה, שאריות של פירות וירקות , קפה ותה כולל השקיקים , שאריות תבשילים (צמחיים/ חלביים), קליפות ביצים וכו'.

ניהול ממשק מים אקולוגי – בית אקולוגי הוא בית המקיים ממשק מים אקולוגי המתחשב בסביבה ונמנע מלגרום נזק לסביבה, כיום ניתן להתקין בכל בית פרטי או משותף מערכת איסוף וטיפול מרכזית למים שבעזרתה ממחזרים את המים אפורים (אלו מים המגיעים מהכיורים,המקלחות, מדיח הכלים, ומכונת הכביסה שבבית) לצורך הדחת אסלות, חשוב לציין שהדחת אסלות במים ממוחזרים תפחית בכ- 30% את הצריכה הביתית.בנוסף ישמשו המים האפורים הממוחזרים להשקיית הגינון הציבורי או הפרטי.
גידול ירקות בחצר הבית או במרפסת השמש שבבנין המשותף- אחרי שהכנתם קומפוסט משובח מפסולת אורגנית, הגיע הזמן להפוך את האדמה לאדמה משובחת המביאה יבולים. לשם כך פשוט התחילו לגדל ירקות בחצר הבית או במרפסת השמש שלכם. רובנו גרים בבניינים משותפים אך הדבר אינו צריך למנוע מאתנו לגדל ירקות אורגניים במרפסת השמש. ישנם כיום עשרות אתרים העוסקים בנושאים אקולוגיים ובין השאר ניתן למצוא בהם הוראות בכל הקשור לגידול ירקות אורגניים במרפסת השמש או בגג.
מיחזור ועוד מיחזור ועוד מיחזור – רשימת המוצרים והחומרים הנמצאים כיום בכל בית ואשר ניתן למחזר אותם היא ארוכה והיא כוללת בין השאר את החומרים והמוצרים הבאים: גומי, זכוכית, פלסטיק, ניילון, נייר, מתכות, עץ , ושמנים למינהם. מי שרואה את עצמו ירוק בנשמה ותומך נלהב של הגרינפיס יכול למחזר בביתו את כל החומרים הללו ולעשות בהם שימוש חוזר. כך למשל בגדים ישנים לא זורקים אלא מעבירים לחנויות יד שניה או לעמותות צדקה שונות. צעצועים של התינוקות והילדים שכבר גדלו לא זורקים לפח האשפה אלא מעבירים לגן הילדים הקרוב שישמח לקבל בברכה את הצעצועים. שקיות הניילון של המרכול והירקן לא זורקים אלא אוספים אותם לשם שימוש חוזר. את העיתונים שנשארו מסוף השבוע מעבירים למיכל המחזור של העיתונים.
לגבי חומרים כמו פלסטיק לסוגיו, זכוכית, עץ, ומתכות כאן יש עדיין צורך באקטיביזם אקולוגי שיארגן לובי ציבורי חזק שידרוש ממוסדות המדינה להקים מערכת מיחזור מקיפה וכוללת שתכלול בתוכה גם את החומרים הללו.
שימוש באנרגיה ירוקה- אפשר לגור בבית בעיר או במושב ועדיין להשתמש באנרגיה ירוקה מבלי לגרום נזק למשאבי הטבע המתדלדלים של כדור הארץ כך לדוגמא אפשר לנסוע לעבודה באופניים רגילות או בכלי תחבורה הממונע על חשמל או על סוללות., ואפשר להציב פאנלים סולאריים על גג הבית שיייצרו אנרגיה סולרית מהשמש והם יספקו את צרכי החשמל של הבית.

אלו הם רק דוגמאות לבחירות האקולוגיות שאתם יכולים לעשות ואשר יהפכו את ביתכם לבית אקולוגי במידה שמתאימה לכם. כעת מה שנותר לכם הוא לבצע את אותן בחירות שבעזרתן תגלו אחריות כלפי סביבת כדור הארץ שבה אנו גרים ושאין לה תחליף בשום מקום אחר.


המאמר מטעם zmr צימרים בצפון ודורית סלע אדריכלים

קבוצת פלאנט בלידינג - פלאנט בילדינג - הפורטל לאדריכלות, עיצוב ובנייה בישראל

פלאנט בילדינג | עיצוב פנים | אדריכלות | עיצוב הבית | כנסים ותערוכות | בנייה ירוקה | לימודים והשתלמויות | בניין ואדריכלות | אדריכלות - אוטוקאד | שיפוצים | מגזין גינון | איטום-בידוד | אינפרארד | פורום עיצוב פנים, אדריכלות | פורום איטום, בידוד