זירה מקצועית לאדריכלים
מעצבים ואנשי מקצוע

מאגר חברות ואנשי מקצוע מובילים בעולם הבנייה

ובנוסף מאמרים ופורומים בנושאי הבנייה והעיצוב עם מיטב אנשי המקצוע בארץ

רוצים להעלות תוכן, חדשות, אירוע או כל דבר שיעניין את הגולשים? שלחו אלינו

אדריכלים ובניה ירוקה

מאת: דורית סלע - אדריכלים
אדריכלות בעולם המערבי המודרני היא אדריכלות מגוונת שמחולקת לתחומי התמחות שונים, יש אדריכלות אורבאנית ואדריכלות המתמחה בבניה כפרית, יש אדריכלות המתמחה בתכנון של מבני תעשיה ומסחר ויש אדריכלות המתמחה בתכנון של מבני מגורים.

בשנים האחרונות הצטרף לעולם האדריכלות מושג חדש הנקרא אדריכלות ירוקה, אדריכלות ירוקה היא אדריכלות שמטרתה לצמצם למינימום את הנזק שנגרם עקב בניה ,למנוע כמה שיותר פגיעה באיזון האקולוגי הסביבתי, ולהביא לכך שלא תהיה פגיעה במשאבי הטבע במהלך תהליך הבניה ובמשך קיומו של המבנה שנבנה.

אדריכלות ירוקה מתייחסת לנושאים כמו תנאי האקלים, משאבי הטבע הנמצאים בסביבת הבניה, חסכון במים, שימוש חכם באנרגיה לסוגיה , מחזור פסולת ומים , שמירה על איכות אוויר סבירה ועוד ועוד.העקרונות שעליהם מושתת האדריכלות הירוקה הם אלו:

מניעת זיהום אוויר ומים.
צמצום כמות הפסולת הבלתי מתכלה .
התייחסות לטופוגרפיה ושמירה על הטופוגרפיה הקיימת.
מאמץ למנוע פגיעה באקלים הסביבתי ע"י גורמים כמו תעשיה ותחבורה.
הקטנת צריכת האנרגיה.

האדריכלים הירוקים מציעים כיום פתרונות אקולוגיים לבניה הירוקה. בניהם: שימוש במערכות לאגירת מי גשמים ולמחזור מים אפורים, הקמת מערכות אנרגיה סולרית לייצור חשמל, שימוש באמצעי הצללה שונים שיביאו לקירור טבעי של המבנה , הקמת גינות ירוקות על מרפסות שמש וגגות בתים , שימוש באור השמש לשם חימום הבית ועוד.

אדריכלים ירוקים הם אדריכלים שצברו ידע מעמיק ונרחב בכל הנושא של תכנון בניה ירוקה , אדריכלים ירוקים יודעים לתת מענה לשאלות כמו כיצד ניתן לבנות בתים שישתמשו באנרגיה סולרית, או מהם הטכניקות לבניה ירוקה שתגדיל את השימוש בתאורה טבעית באותו מבנה. או מהן הטכניקות לקירור הבית שלא באמצעות מזגנים שפוגעים באיכות הסביבה ובאיזון האקולוגי אלא באמצעות הצללה וטכניקות אקולוגיות נוספות הקשורות בכיוון הרוח.

אדריכלים ירוקים גם יודעים כיצד יש לתכנן מערכת למיחזור מים אפורים ומערכת לאגירת מי גשמים. אלו הם רק חלק מתחומי הידע החדשים שיש לכל אדריכל ירוק בימינו.

כיום יש לא מעט מבני ציבור, מבנים מסחריים ובתי מגורים שנבנו כאשר מראש המטרה הייתה בניה ירוקה ע"פ עקרונות של אדריכלות ירוקה, כל מי שמעוניין באמת למצוא דוגמאות למבנים ירוקים בישראל יכול לחפש באינטרנט ולמצוא בקלות יחסית דוגמאות לא מעטות של מבנים ירוקים בישראל.

שיטוט קצר ברשת האינטרנט מאפשר לנו למצוא מידע רב על אדריכלות ירוקה שמתחילה לבצבץ בישראל ולתת את אותותיה בתרבות האדריכלות והבניה בישראל, בנוסף לכך ניתן למצוא מספר לא קטן של משרדי אדריכלים ששמו להם למטרה להיות אדריכלים ירוקים שיהיו החלוצים בראש המחנה שיצעיד את עולם האדריכלות לעבר היעד של אדריכלות ירוקה ואקולוגית.

בישראל יש כבר כמה פרויקטים חלוציים של בניה ירוקה המתבססת על אדריכלות אקולוגית בינהם :

תכנון אדריכלי אקולוגי של בנייה ירוקה של שכונות קהילתיות ירוקות בקיבוצים אפיק, חוקוק, יראון , להבות הבשן ועוד

תכנית לבניה ירוקה של מספר שכונות חדשות בירושלים.

תכנון אדריכלי של בנית שכונה ירוקה בפ"ת שתהיה במקום מפעל אוליבקס שנמצא בעיר.

תכנון אדריכלי של קניון אקולוגי שייבנה בבניה ירוקה בישוב כפר ורדים .

תכנון של הקמת שכונה אקולוגית ירוקה בישוב אשלים שבנגב .


אלו הם רק הניצנים והפירות הראשונים שמניבים אותם אדריכלים ירוקים, לנו נשאר לקוות שהאדריכלות הירוקה והבניה הירוקה יהפכו לעניין שגרתי ונפוץ ברחבי ישראל.



המאמר מטעם אתר אדריכלים דורית סלע ואתר כלל סיעוד – יוקרה יבנאל

קבוצת פלאנט בלידינג - פלאנט בילדינג - הפורטל לאדריכלות, עיצוב ובנייה בישראל

פלאנט בילדינג | עיצוב פנים | אדריכלות | עיצוב הבית | כנסים ותערוכות | בנייה ירוקה | לימודים והשתלמויות | בניין ואדריכלות | אדריכלות - אוטוקאד | שיפוצים | מגזין גינון | איטום-בידוד | אינפרארד | פורום עיצוב פנים, אדריכלות | פורום איטום, בידוד