זירה מקצועית לאדריכלים
מעצבים ואנשי מקצוע

מאגר חברות ואנשי מקצוע מובילים בעולם הבנייה

ובנוסף מאמרים ופורומים בנושאי הבנייה והעיצוב עם מיטב אנשי המקצוע בארץ

רוצים להעלות תוכן, חדשות, אירוע או כל דבר שיעניין את הגולשים? שלחו אלינו

פריחה מאוחרת

מאת: גלית אהרונסון | מגזין נישה - צילום: גלית
פריחה מאוחרת בני זוג שגוזליהם עזבו את הקן, החליטו לשפץ את ביתם הנוכחי, רווי הזיכרונות, להתאימו לצרכים החדשים ולהפכו לבית חלומותיהם, בית של אמצע החיים.

בני זוג מחולון הוא עדיין מנהל את עסקיו, היא כבר פרשה, הם בעליו הגאים של בית פרטי בשיכון ותיקים בעיר, שכונה שהתפתחה בשנות החמישים. יודעי דבר יוכלו לספר, שעד לפני שלוש-ארבע שנים היה אפשר למצוא בה מציאות נדלניות, אך בשנים האחרונות מחירי הבתים בה נמצאים בעלייה.

במהלך השיפוץ עבר הסלון לחזית הדרומית של הבית, כיוון שאור ושמש אהובים על בני הזוגהבית המדובר נבנה בשנות החמישים, נקנה בשנות השמונים על ידי דייריו הנוכחיים ועבר שיפוץ קל. בני הזוג אוהבים מאד את השכונה הרגועה ואת הבית שבו צברו זיכרונות רבים במהלך חייהם. במקום לעבור לבית אחר, הם החליטו להתאים אותו לסגנון חייהם החדש.

לפני השיפוץ הכיל הבית ארבעה חדרי שינה, מקלחת ושירותים, סלון, מטבח, חצר ומחסן. גודל הבית היה 108 מטרים רבועים + 82 מטרים רבועים שטח החצר. בהתחלה חשבו בני הזוג להוסיף קומה (יש אישורי בנייה), אך הגיעו למסקנה שהם אינם זקוקים לבית גדול בהרבה מהקיים.

תחת זאת החליטו להפוך את הבית לבית החלומות שלהם שיעניק להם תחושה נעימה ומפנקת. לצורך כך החליטו להפוך את חדר השינה שלהם למרווח ונוח יותר ולחבר אליו אמבטיה אישית צמודה, לצמצם את מספר חדרי השינה מארבעה לשלושה ולהגדיל את החללים הציבוריים, כלומר את הסלון, המטבח, חדר האוכל והגינה.

בסופו של התהליך, לאחר השיפוץ ותוספת בנייה של 12 מטרים נוספים, התקבל בית של 120 מטרים רבועים, ובו שלושה חדרי שינה (במקום ארבעה) ושני חדרי אמבטיה במקום אחד, חניה ומחסן אחורי. כיווני אוויר הם מערב, דרום ומזרח, כשהחזית הצפונית משותפת לשכן.

הגדלת החללים הציבוריים על חשבון חדר שינה אחד.

במהלך השיפוץ עבר הסלון לחזית הדרומית של הבית, כיוון שאור ושמש אהובים על בני הזוג. הקירות החיצוניים נשארו כשהיו, למעט שינוי מהותי באחת החזיתות. בתכנית המקורית של הבית המבנה מאופיין בצורה סגורה ומלבנית ולא ניתן היה לראות את הגינה מרוב האזורים בבית. ההחלטה הייתה לבצע שינוי באחת החזיתות ובניית קיר שיפועי אלכסוני שקוף הפונה לכיוון הגינה ומאפשר לצפות עליה כמעט מכל פינה בחללים הציבוריים.

מי שנכנס לבית מדלת הכניסה, מבחין מיד בקיר המשופע בגינה. כאשר יושבים בפינת האוכל, ניתן להשקיף עליה וגם פינת הישיבה בסלון נמצאת מולו, כך שנוצר מוקד תשומת לב - ציר מרכזי המכוון את התנועה והמבט בחלל הציבורי הרחב.

בהתאם לתוספת זו שונתה גם צורת הגג, שנבנה מחדש ונאטם באמצעות חומרים מובחרים. בתכנית המקורית היה הגג שטוח (השלג לא נערם על גגות הבתים ברוב אזורי הארץ, ולמעט ההיבט האסתטי אין הצדקה לגגות רעפים), וכך גם נשאר בתכנית החדשה ברוב חלקי הבית.

מעל הסלון יש גלריה עליונה המשמשת מקום אחסון, אך בחדר השינה הוחלט על תקרה גבוהה ובעלת מראה של פירמידה הדומה לגג רעפים - מבנה המגדיל ומרחיב את החלל. בהתאם לגובה ולמרחב החדש שונתה גם צורת החלונות המקוריים, ובמקומם נבנו חלונות ארוכים וצרים שהותאמו להם וילונות העשויים מכותנה לבנה בעלי מראה אוורירי וקל. וילונות אלו מגיעים עד רצפת החדר, אלמנט המדגיש את אורך החלל.

בהתחלה חשבו בני הזוג להוסיף קומה, אך הגיעו למסקנה שהם אינם זקוקים לבית גדול בהרבה מהקיים. מעל המיטה נתלתה נברשת העשויה קריסטלים יוקרתיים של סברובסקי והקירות נצבעו בגוני אוף ווייט עדינים. הקירות נשארו חלקים בלי כל תוספת של קישוטים או תמונות, למעט גופי תאורה. כל אלו מביאים ליצירת מראה מסודר ונקי המדמה סוויטה מלכותית.

הריצוף בכל חדרי הבית הוחלף במרצפות העשויות מפורצלן טהור בצבע חול. הפורצלן הטהור הוא חומר פרקטי קל לתחזוק ולניקוי היוצר מראה מואר לבית. הגוון הטבעי שנבחר מספק רקע רגוע ונייטרלי, ומשתלב בקלות עם שאר האלמנטים ומהווה רקע טוב לצבעים שנבחרו.

הסלון מאופיין בצבעוניות עדינה: קיר בצבע תכלת שעליו תלוי מסך הטלוויזיה, וקיר כתום של פינת האוכל. הרעיון שמאחורי בחירת גוונים אלו הוא שימוש בתכלת ליצירת עומק ופרספקטיבה ובכתום ליצירת תחושה שהקיר קרוב יותר, כך שהשילוב בין השניים שובר את המבנה המלבני. חלל קיר מטבח וקיר פינת האוכל נצבעו באפור, כך שהחזית הריבועית שנוצרה מאחדת בין שני החללים והופכת אותם לחלל אחד. בהתאם לכך ומתוך החלטה להימנע מלבן, נצבעו שני חדרי השינה הנוספים בגוני אפור, ובאופן זה הם ממשיכים את הצבעוניות של החלל המרכזי.

במהלך תקופת השיפוץ, שנמשכה כחצי שנה, החליטו בני הזוג להיפטר מחפצים רבים שהצטברו אצלם לאורך השנים. היה זה תהליך רגשי מורכב, "מעין טיפול פסיכולוגי שרבים עוברים במהלך שיפוץ בית", אומר אשר אלבז. במהלך תקופה זו נפטרו בני הזוג מכ-30 אחוז מהחפצים שלהם שנמכרו, נמסרו ונזרקו. כדי "לפצות את עצמם" על מהלך זה, החליטו בני הזוג להחליף את כל הרהיטים בבית, למעט שתי כורסאות פרחוניות.

ולמרות החפצים הרבים שנזרקו, עדיין נזקקו בני הזוג לחללי אחסון רבים המופיעים באופן שקט ולא בולט כחלק מהעיצוב הכולל של הבית. ארונית תוכננה מתחת לכיור באמבטיה, ובהתאם לעיקרון זה תוכנן גם המטבח לגובה עם מגוון חללי אחסון.

למעלה נמצאים דברים פחות שימושיים לשגרת היומיום ותוכננה נישה לסולם מתקפל. בעלת הבית מרבה לבשל ולארח ויש לה הרבה מכשירים חשמליים. היא רצתה משטח עבודה רחב ומואר שיאפשר לה לבשל בנוחות. במטבח נבחרו צבעי עץ ושמנת המשתלבים עם גוני הסלון ופינת האוכל.

מאחר שהוחלט להזמין מערכות ריהוט חדשות, עלה צורך ברהיטים שישרתו את בני הזוג תקופה ארוכה וישתלבו במראה החדש של הבית. בהתאם לכך נבחרו רהיטי עץ תיק ואגוז אפריקאי המאופיינים במראה שמרני - חום טבעי כבד, כאשר קו הרהיטים הוא נקי ומודרני.

הגינה כמעט ואינה דורשת תחזוקה

לבסוף תוכננה הגינה ובה פינת זן עשויה מלבני צפחה, ובה מאמן בעל הבית תלמידים בטאי צ'י. בגינה גם בריכת דגים ברוח הזן היפנית. לנוחותם של בני הזוג, הגינה כמעט ואינה דורשת תחזוקה. אין בה דשא, הקרקע מכוסה בצמחים הנמצאים בעציצים גדולים, כך שהיא מותאמת לאקלים הישראלי ומשלבת בין מראה נזירי לצורך בחיסכון במים.

נראה שבני הזוג מצאו את שביל הביניים בין אסתטיקה לנוחות. קבלת החלטות זהירה ומדויקת, הגדרה מסודרת של צרכים, רצונות וסדרי עדיפויות, הנחתה אותם בדרך אל ביתם המחודש והם מרוצים ממנו. תוך פרק זמן ייכנסו ודאי הביתה חפצים חדשים, מזכרות ומתנות שישנו במידת מה את אופיו, אך ההחלטות העקרוניות המתייחסות למה לקחת מן העבר ומה להשאיר מאחור, הן אלו שמעצבות את ההווה של בני הזוג, כמו גם את אופיו של הבית.


כתבה : גלית אהרונסון | מגזין נישה - צילום: גלית

אשר אלבז - עיצוב באדריכלות