זירה מקצועית לאדריכלים
מעצבים ואנשי מקצוע

מאגר חברות ואנשי מקצוע מובילים בעולם הבנייה

ובנוסף מאמרים ופורומים בנושאי הבנייה והעיצוב עם מיטב אנשי המקצוע בארץ

רוצים להעלות תוכן, חדשות, אירוע או כל דבר שיעניין את הגולשים? שלחו אלינו

שדרוג חזיתות בתי מגורים בישראל

מאת: אילין סלקטר כהן, אדריכלות - סיגל ארז, מעצבת פנים
רבים מאיתנו דואגים לעצב את פנים הבית, משקיעים את מיטב כספינו וזמננו שוכרים מעצבי פנים, אדריכלים, זאת בכדי לשוות לחלל הבית שבו אנו חיים את מלוא הנוחות, הפונקציונאליות והאווירה התואמת לנו.

המודעות לעיצוב הבית הולכת וגדלה ואנו נעשים יותר ויותר מודעים לאסטטיקה של החלל בו אנו מבלים את חיינו, לעומת המודעות לשדרוג פנים הבית קיימת אי מודעות צורמת בנוגע לשיפור ושימור חזיתות הבתים.

מי מאתנו אשר התהלך ברחובות ערים באירופה לא עצר לרגע להתבונן בחזיתות הבתים השמורות להפליא והמטופחות כל-כך ?

אמסטרדם

לא בכדי אנו מתפעלים, ברבות ממדינות אירופה חוקקו חוקים מפורטים ודרקוניים המחייבים את בעלי הבתים אחת לכמה שנים לשפץ את חזית הבית , מעבר לכך יש עיריות מסוימות למשל עיריית ברצלונה בספרד אשר מחייבת בעלי נכסים לבנות אותם עם חזית התואמת את פני העיר,בכדי לשמור על המרקם הייחודי, נראה לכל עיין, כי האכיפה והמודעות של התושבים לפני עירם קיימת ומיושמת.

רחוב בברצלונה

בישראל למרבה הצער נראה כי המודעות לאסטטיקה של הנכס מגיעה מהפנים ונעצרת בסף הדלת.כמה מאיתנו עצרו להתבונן בחזית הבניין שבה הטיח מתפורר, בשטח הציבורי המוזנח שלפני הבניין? נראה שלרבים מאיתנו לא אכפת כהוא זה מה קורה מחוץ למפתנם.

הבעיה היא כלל ארצית היא קיימת הערים הגדולות בעיקר בשכונות הותיקות כמו שכונת התקווה בת"א, רחוב בעצמאות בחיפה, רחובות הילל ושלום ציון בירושלים וכ"ו וכמובן בערים ובישובים הקטנים יותר בפריפריה.

נשאלת השאלה כיצד מאפשרות הרשויות למצב זה להמשך ופגוע לפגיעה קשה במרקם העירוני.

המצב הקיים בישראל הוא שהחקיקה לשיפוץ חזיתות הבתים מוגבלת ואינה מפותחת.

בשנים האחרונות נעשה ניסיון מצד העיריות לשנות את המצב ע"י הענקת הלוואות וסבסוד לבעלי בתים המעוניינים לשפץ את חזית ביתם, שפוץ חזית המבנה, החלפת חלונות, תריסים וכיוצ"ב, אך מכוון שאין חקיקה מוסדרת בנושא הרי שהרשויות יכולות רק להמליץ או להמריץ לעשייה ולא יכולות לכפות על התושבים לרענן ולשמר פני העיר שבה הם חיים. התוצאה היא הידרדרות מצב פני העיר.

הגברת המודעות מצד הן הממשלה והן העיריות והקצאת משאבים נוספים ובתוכם הסברה והקניית ההבנה לתושבים שחזיתות הבתים הם חלק בלתי נפרד מהבית וכן חקיקה ואכיפתה,תביא איתה לצמיחת המודעות של כל אחד ואחת מאיתנו וכך נוכל כולנו לשמור ו טפח את חזות פני הערים והישובים בישראל.

כיצד בכל זאת ניתן לחדש חזות ביתנו במצב הקיים?

מודעות- לעצור לרגע ביציאה מן הבית , להתבונן סביב ולבדוק מה מצב הכניסה, חדר המדרגות, האזור הציבורי לפני הבית/ הבניין ,חזית המבנה.ולערוך רשימה מסודרת של כל המקומות הדורשים שיפוץ.

כינוס אסיפת ועד- באסיפה יועלו כל המפגעים והפגמים ותוכל להתקבל החלטה משותפת לשיפור החזית. כן יוחלט לאילו גופים פונים גם לבחירת החומרים לפרויקט וגם לקבלת סיוע כספי.

בחירת אופי וחומרים לשיפוץ- יש לבחור את החומרים בקפידה, ע"פ טעמכם אבל בצורה פונקציונאלית. אם מחליטים לבחור טיח לוודא שבחרתם טיח חוץ העמיד בלחות וברטיבות וכך לגבי שאר חומרי השיפוץ.

ניתן להיוועץ באנשי מקצוע, באדריכל או במעצב פנים בבחירת והתאמת החומרים, ולנסות להתאים את החומר והצבע גם לסביבה הקרובה לבניין, זאת כדי ליצור אחידות והרמוניה לאזור.

פנייה לגורמים המתאימים- ניתן לברר בכל עיר או ישוב לאיזה גורם ניתן לפנות בבקשה לסיוע, עזרה וסבסוד השיפוץ, בין אם זה האגודה לתרבות הדיור, עיריות, מועצות מקומיות וכ"ו.

הוצאת הפרויקט למכרז קבלנים- לאחר קבלת העזרה הפיננסית , הוצאת פרויקט השיפוץלמס' קבלנים לצורך השוואת הצעות המחיר של העבודה השתדלו לקבל לפחות 4-5הצעות מקבלנים שונים בכדי שיהיה בידכם בסיס להשוואה! לאחר הבחירה בקבלן תוכלו לצאת לדרך ולהתחיל בחידוש חזות ביתכם.

דרך צלחה ,שיפוץ נעים !!!