זירה מקצועית לאדריכלים
מעצבים ואנשי מקצוע

מאגר חברות ואנשי מקצוע מובילים בעולם הבנייה

ובנוסף מאמרים ופורומים בנושאי הבנייה והעיצוב עם מיטב אנשי המקצוע בארץ

רוצים להעלות תוכן, חדשות, אירוע או כל דבר שיעניין את הגולשים? שלחו אלינו

התאורה לגווניה וסוגיה

מאת: דורון טרייביש

התאורה,סוגיה וגווניה הוא נושא מורכב.

למעט האור הטבעי - אור השמש. ישנם סוגים שונים של נורות המתבססות על טכנולוגיות שונות .לכל סוג של טכנולוגיה תכונות ומאפיינים, אותם רצוי להכיר בבואנו לתכנן תאורה. זאת על מנת לנצל נכונה את התכונות של כל נורה. ניצול מיטבי של התכונות יסייע להשיג את מטרותינו, תוך הפקת המיטב מכל נורה וחיסכון בעלויות הקמת מערכת תאורה, אחזקתה והוצאות תפעולה .

במאמר זה ננסה לסקור את סוגי הנורות הקיימים ומאפייני האור אותן הן מפיצות. תוך כדי סווג הנורות הקיימות בשוק לקבוצות והצגת מאפייניהן.

נורות הליבון

איתן נמנות כל הנורות המתאפיינות בתהליך הארה הנוצר מליבונו של תיל להט (שכתוצאה מהתלהטותו מופץ אור בוהק) מכאן מקור המלה ליבון. מחולקות לשני סוגים עיקריים נורות רגילות ונורות טונגסטן + הלוגן + קוורץ לסוגיהן המוכרות לנו כנורות ההלוגן. כולן מפיצות אור, שהספקטרום בהן שלם! תאימות הצבע שלהן (Color Rendering) הוא 100%. טמפרטורת הצבע שלהן היא 2700-3200 מעלות קלווין. נורות אילו נחלקות לסוגים וצורות שונות:

  • נורות פשוטות (אגס) - A
  • נורות בלון או כדור - B
  • נור נר Candle - C
  • נורות מבחנה/שפרפרת Tube - T
  • נורות כיווניות.
  • נורות בעלות חלק רפלקטיבי.
  • נורות R ונורות PAR לאור ישיר ומחזר.
  • נורות כיפת כסף Silver- Cup מיועדות בדרך כלל למקד את האור לכיוון כלשהו.

יש לזכור כי אורך חייהן של נורות הליבון הרגילות אינו עולה על 1000 שעת עבודה(ש"ע) והן מפיצות חום, כל אחת לפי סוגה. לעומתן נורות ההלוגן אורך חייהן ארוך יותר מגיע עד 4000 ש"ע תלוי בסוג וביצרן ובמספר ההדלקות. והן מפיצות החום הגדולות ביותר והמסנוורות ביותר .

הנורות גם נבדלות בסוג ההברגה והתחברות למקור המתח שלהן ולפי גודלן:

  • 14-E הברגה הקטנה.
  • 27-E הברגה הרגילה והמוכרת יותר.
  • 40-E הברגה הגדולה או בלשון המקצוע "גוליית".
  • ביונט סוג הברגה על שני זיזים בחצי סיבוב בלחיצה.

קיים גם בית נורה TDE (Tube Doubel Entrence ) הנפוץ בנורות ליבון Tube בעל שני מגעים בלחיצת קפיץ המשמש בדרך כלל לנורות הלוגן ול- Metal Halide.בהספקים נמוכים יחסית.

נורות הליבון הרגילות לשימושים ביתיים מיוצרות בהספקים מ-W5 ועד W500 . ישנן גם נורות PAR לשימושים מיוחדים כמו תיאטרון בהספקים של W 1000 ומעלה.

נורות טונגסטן + הלוגן + קוורץ

בעבר היו נורות בעלות זכוכית קוורץ ששרדו זמן קצר. ומיד הוחלפו בדור הבא של הנורות אלה הקימות היום טונגסטן + הלוגן + קוורץ או טונגסטן + קסנון + קוורץ, נורות אילו הופיעו בתחילה כנורות למתח V220 בצורת נורות הצפה TDE. ועד מהרה עם פיתוח מתקדם הפכו לנורות מתח נמוך עם שנאי V12 בהן נכללות. נורות 2 הפינים ה-MR ונורות (Decoreica Lamp ) בעלות 2 פינים ורפלקטור דקרואי מובנה בתוך הנורה ונורות ה-QR השונות.

נורות ההלוגן מיוצרות בהספקים מ-W20 ,W35 ו-W50 למתח של V12 מ-W25 ועד W2000 למתח של V220 כל דוגמת נורה לפי בית הנורה המתאים לה.

נורות שאינן ליבון : מחולקות גם הן לשני סוגים נורות פלאוריניות ונורות פריקה.

נורות פלאוריניות: עם הנורות הפלואוריניות נמנות כל אותן נורות פלורוסנטיות למינן שאנו מכירים.

הפלורוסנט הרגיל, ה- EL, ה-PL, ה-SL, ה- D2 . הישרות, המסולסלות והעגולות. בהספקים החל מ-W5 ועד W150 . חלקן חייבות משנק (choke ) וסטרטר חיצוני, ובחלקן זה מובנה. שאינן נותנות אור רציף אלא אור מהבהב בתדר המהיר יותר מתפיסת הראיה האנושית. עלות תפעולן נחשב לזול ביותר בשוק עקב תפוקת האור ל-W הנורות מופיעות במספר גווני אור DL ( Day Light ), CW ( Cool White ), WW( Warm White ), INT (Interna ), UV (Ultra Violet ). ובנורות צבעוניות, אדום ,ירוק, כחול, צהוב, כתום וסגול בצורות חיבור שונות למקור המתח שלהן. כל אחת לפי גודלה ותכונותיה.

נורות פריקה

אותן נורות המכרות כנורות תאורת הרחוב, ולתאורת ההצפה למשטחים גדולים, מגרשי המשחקים והספורט . מקור שמן של נורות אילו נובע משמו של הגז או תרכובת הגזים אותם מכילות הנורות.

LPS - נתרן (Sodium ) בלחץ נמוך. ידוע כנורת הנתרן הראשונה שפותחה ובגלל איכות אור מוגבלת היא נשארה בשימוש מועט. אורן נחשב ללבן ביותר בין האדומים קימת בהספקים מ-W18 עד W185. אורך חיי הנורה כ 7000 ש"ע. בשימוש בדרך כלל לתאורת סימון מסלולי נחיתה וצמתים ניראה למרחוק בזמן ערפילים ואורה אינו מסנוור במצבי ערפל.

HPS - נתרן (Sodium ) בלחץ גבוה אורן נחשב ללבן ביותר בין הכתומים משמש בעיקר לתאורת רחובות, כבישים, משטחי חניה ושטחים ציבוריים גדולים. קיים בהספקים של W50 עד W1000 . אורך חיי הנורה כ-22000 ש"ע

HQL - Mercury נורות כספית שאורן נחשב ללבן ביותר בין הסגולים.קימות בהספקים של W50 עד W500 .אורך חיי הנורה כ- 4000 ש"ע שימשה בעבר כתאורת רחובות משמשת היום לתאורת הצפה במגרשי משחקים פרטיים וציבוריים השימוש בנורות הכספית לתאורת הרחובות הופסק עקב אורך החיים קצר יחסית של נורות הכספית ותפוקת האור הנמוכה יחסית ל-W לעומת נורות הנתרן והמטל-הלייד (Metal Hlaide ) .

השימוש בנורות כספית נישאר בעקר בשימושן המיוחד לתאורת צמחים. הנקראת Floraset, פיתוח מיוחד של הנורה תוך ההדגשים להבלטת הקרינה של אותן קרני אור החסרות לצמחיה הנמצאת במקומות חסרי אור שמש. כמו משרדים, אולמות ודירות מגורים.

MHL – נורותMetal Hlaide מטל-הלייד. אורן נחשב ללבן ביותר בין הכחולים. קימות בהספקים של W70 עד W2000 אורך חיי הנורה כ- 25000 ש"ע משמשת לתאורת הצפה למגרשי ספורט, משטחי עבודה גדולים ואולמות מכירה גדולים.

קימות גם נורות בהספקים נמוכים יותר. מ-W38 עד W245 כנורות שני פינים ונורות ספוט מיוחדות. המשמשות להארת מוצגים מיוחדים ולמנגנוני הארה של סיבים אופטיים. אורך חיי הנורה כ 8000 ש"ע. רובן של נורות הפריקה חייבות נטל (צו'ק) ומצת לצורך הפעלתן.

תאורות מיוחדות

עם הנורות לתאורה מיוחדת נמנות:

  • ניאון בקתודה קרה, המשמש בעיקר לשילוט ופרסום מופיע בגוונים שונים של צבע.
  • הנורות הצבעוניות בהספקים שונים, בעיקר נמוכים לתיחום, פרסום וקישוט.
  • תאורה ע"י סיבים אופטיים המשמשת העיקר לתאורה תת מימית פועלת בשיטת הולכת האור בסיב אופטי ממקור אור אחד חזק והתפצלותו ע"י הסיב האופטי לכיוונים שונים.
  • תאורת לד LEDS תאורה זו פותחה בשנים האחרונות בעזרת טכנולוגית המזעור פועלת בשיטה של נוריות קטנות בצריכה מינימאלית של אנרגיה בתפוקת אור גדולה. אך עדין מאוד יקרה לשימוש הפרטי.

טרייביש דורון - יועץ חשמל, תאורה ותקשורת