זירה מקצועית לאדריכלים
מעצבים ואנשי מקצוע

מאגר חברות ואנשי מקצוע מובילים בעולם הבנייה

ובנוסף מאמרים ופורומים בנושאי הבנייה והעיצוב עם מיטב אנשי המקצוע בארץ

רוצים להעלות תוכן, חדשות, אירוע או כל דבר שיעניין את הגולשים? שלחו אלינו

ריצוף וחיפוי דירת המגורים

מאת: ס.דניאל - מומחה ויועץ בנייה

בחסות פרטל איטום נט...

אחת התופעות השכיחות בנושא ליקויי בנייה, קשורים במישרין, לסוג האריחים, פגמים באריחים, ביצוע כושל ועוד.

ריצוף וחיפוי דירתנו לאחר גמר עבודות שלד, טיח, מערכות מיזוג, הסקה וחימום וכד', אינו עניין של מה בכך, קיימים גורמים שונים ומגוונים שקשה לאמוד אותם מראש, היבט המסרבל את ההכרעה, עלול לייקר את הביצוע ודיי קשה להחליט לגבי סוגי הריצוף, והחיפוי. ידיעה ולו חלקית של נושאים חשובים אלו, מהווים יתרון בנוחות, חיסכון בעלויות וזמן.

על מנת לעשות סדר מובאים בפני הדיירים הקונים דירה ו/או דיירים הבונים את ביתם, גורמים שונים, ופרמטרים שונים בעלי משקל לא מבוטל , כגון:כדאיות העסקה ברכישת מוצר א' או ב', בבחירת קבלן הביצוע, שיטת הביצוע ועוד, סקירות של מוצרים שונים, תווי תקן, שיטות ביצוע, בחירת המוצרים התואמים לדירתנו, שיטות חימום ובידוד, איטום חדרים רטובים [מקלחות], ועוד.


אחת התופעות השכיחות בנושא ליקויי בנייה, קשורים במישרין, לסוג האריחים, פגמים באריחים, ביצוע כושל ועוד. עדיף לא לסמוך על קבלני הביצוע ו/או בקניית דירה חדשה, ולדרוש במפורש בהסכם הביצוע ו/או חוזה המכר, כי הריצוף יהיה מסוג א'. קיימים תקנים המוזכרים כולם ו/או בחלקם בהוראות החוק השונות כתקנים מחייבים, כל תקן כזה, גם במידה ולא הוכרז כרשמי, חובה ליישמו בתחום הספציפי. בכל מקרה שלגביו חל חוק המכר [דירות], מחייבים כל התקנים הישראלים, גם אם אינם רשמיים או מחייבים לפי הוראות חוק אחרות, בכל הנוגע למלאכות או מוצרים.


ריצוף וחיפוי - קיים תקן ישראלי ביחס למרצפות, והוא מפרט שלושה סוגים:א' ב' על פי טיבן ועמידותן של המרצפות. בסוגים א' ו - ב' אסור שיראו לעין חומרי סתימה או בטון על פני האריח. המרצפות גם צריכות להיות נקיות מתפרחת, שהן כתמים של מלחים ממסים, וחומרים אחרים כמו פיסות עץ או חלקי רסיסי אבן [אגרגטים] בולטים וחריגים. מהסברים אלה ניתן להבין מדוע אין להסתפק בתו התקן ויש לדרוש סוג א' או ב', ולא להכניס מרצפות מסוג ג' לסלון, לחדרי שינה או למטבח. קיימים גם תקנים לאריחי קרמיקה לחיפוי קירות ותקנים לאריחי קרמיקה לריצוף. אין להשתמש באריחי קרמיקה המיועדים לקיר למטרות ריצוף – הם ישברו במהירות רבה יותר.


בארץ קיים תקן מצוין לריצוף, ולהלן כמה מעיקריו: להכנת שכבת הטיט שמתחת לאריחים אין להשתמש בסיד, חיוני להשגיח על קיום הדרישה הלכה למעשה באתר. בתחום החיפוי חיוני למלא את המרווחים [המשקים] שבין המרצפות ברובע למניעת שקיעות. בזמן אחסון האריחים לפני עבודת החיפוי יש להגן עליהם מפני גשם, אבק ונזקים אפשריים של פעולות הבנייה , לאחר הריצוף יש לכסות את המשטח להגנה מחומרי בניין ומזיהום. שבוע לפחות לאחר הריצוף יש לבצע ליטוש ראשוני באבן ליטוש במטרה להסיר שאריות מלט. לאחר מכן מבצעים ליטוש סופי, ממלאים את המשקים שנותרו פתוחים ברובע ולאחר ייבוש מלטשים באבני ליטוש עדינות , שוטפים ומייבשים. רצוי לבצע עם סיום העבודות בבניין וכשהאריחים יבשים, טיפול נגד ספיגה והכתמה [ווקס] והברקה. כדאי להשגיח שאריחים פגומים לא יוצבו במרכז החדר אלא יוסתרו במקומות סמויים. לוודא שהפנלים הם מאותו הסוג והגוון של האריחים.


מצ"ב רשימת תקנים [ת"י], רשמיים ומחייבים בנושא, ריצוף, חיפוי, קרמיקה, ופסיפס


ת"י 1861 חלק 4:כללים למדידה של עבודות בנייה : עבודות גמר-טיוח, ריצוף וחיפוי, צביעה ועבודות אבן.

ת"י 8:מוצרי בטון טרומיים לריצוף.

ת"י 6:אריחי רצפה מטראצו.

ת"י 1555 חלק 1:מערכת פסיפס ואריחי קרמיקה לריצוף ולחיפוי בבניינים: חיפוי חוץ.

ת"י 1629:מערכות חיפוי רצפה באריחי רצפה מטראצו.

ת"י 314:אריחי קרמיקה לחיפוי קירות ולריצוף.

ת"י 4004 חלק 7:דבקים לאריחים: קביעת עובי רוחבי של דבקים צמנטיים ושל חומרי מילוי למשקים.

ת"י 1353:פסיפס מקרמיקה או זכוכית.


לקראת תחילת ביצוע העבודות מומלץ להתייחס לנושאים אלו:

  • לדרוש דוגמאות מכל סוגי המרצפות והאלמנטים האחרים אשר יהוו בסיס להשוואה עם המשלוחים השונים שיגיעו לאתר במשך העבודה. הדוגמאות תהיינה מלוות בתעודות מתאימות של מעבדה מוכרת או תו תקן.
  • יש לשמור את הדוגמאות במקום סגור ושמור, ולסמן אותן בסימן זיהוי שלא ניתן למחיקה או לזיוף.
  • לוודא שהדוגמאות מתאימות לסיכומים עם האדריכל ולהוראות המפרט המיוחד או לכתב הכמויות.
  • החומרים ישאו תו תקן או שישלחו לבדיקה במעבדה מתאימה אשר תתייחס לסוג החומר (א' או ב'), לשחיקה, למשקל הסגולי של האגרגט ושיעור גריסתו, למשקל של מ"ר מרצפות בהתאם למידותיהן, לעומס השבר, לתכולת הצמנט בשכבת המדרך. בדיקה כזו חיונית במקרה של ריצוף או חיפוי בשיש,עבורו אין תקן.
  • לבדוק שפני האריחים השונים חלקים, מלוטשים עם מקצועות ישרים, נקיים, ללא פגמים ולדרוש את סילוקם של אלמנטים פגומים. לוודא עם האדריכל אם השיש (לציפוי קירות) חייב ליטוש והברקה או שהוא יכול להיות מנוסר בלבד, ותכנון מפורט של הריצוף. לוודא שחומרים המגיעים לאתר, ימוינו ויסודרו קרוב למקום יישומם, כדי להבטיח את אחידות המרקם והגוון של שטחים מוגדרים.

ריצוף פנים וחוץ אריחי שיש - אריח מאבן טבעית, שעברה ליטוש, בעובי כ-1 ס"מ. מידות סטנדרט 30-60 ס"מ. שם האבן בא ממקור החציבה. לדוגמא: קררה, חברון, ג'מעין, קבטיה וכו'. לאריח מראה לא אחיד בגלל מבנה העורקים של השיש. רגיש לחומצות וכימיקלים, ספיגות גבוהה.

אריח טראצו - מרצפת מעובדת, המורכבת מאגרגט בגודלי גריסה שונים ובדרגות שחיקה שונות, עם חומר מלכד של מלט לבן או שחור ואפשר עם פיגמנט צבע. עובי המרצפת כ-3 ס"מ במידות סטנדרט של 25-30 ס"מ. לאריח מראה לא אחיד ואינו עמיד בפני חומצות וכימיקלים. ספיגות בינונית.

אריחי קרמיקה לריצוף - אריח מעובד בכבישה בלחץ גבוה, בעובי 0.5-0.7 ס"מ, למבני ציבור אפשרי גם בעובי 1.5 ס"מ במידות שונות, ניתן לייצר בכל צורה וצבע כולל עיטורים. חוזק האריח לפחות פאי 4, עמידות גבוהה בפני כימיקלים ושחיקה. רמת ספיגות נמוכה.


אריח גרניט פורצלן - אריח קראמי, ללא גלזורה בעל חוזק רב. בעובי כ-0.8 ס"מ, (אפשרי גם 1.2 ס"מ) בהיותו אריח הומוגני, גורמת השחיקה עם הזמן לחידושו, בעוד שכל אריח נשרט עם הזמן והשחיקה מקצרת את הקיים שלו, אריחי גרניט פורצלן ניתנים לזיגוג, אלא שאריחים אלו יהיו זהים לכל אריחי קרמיקה מזוגגת אחרים.


ספיגות אפסית כ 0.05% המאפשרת עמידות גבוהה מאוד בהלם תרמי ובקיפאון, מקדם התפשטות נמוך ואורך חיים גבוהה יותר מכל סוג של קרמיקה אחרת.עמידות גבוהה מאוד בכימיקלים וחומרים מאכלים, גווני הגרניט פורצלן יהיו תמיד גוונים פסטליים, שקטים, בעלי אופי טבעי [א-סיננטי] וגמר המאט משווה לו אופי מאופק ויוקרתי בניגוד לאופי המבריק רטוב של האריחים המזוגגים. קיימים מספר רב של דגמים , כגון: מונטנה מרון, סילבדו רוג'ו, קוסטה דה סול, קוטסטה דורדו ועוד.

אבן ציפחה - אבן הציפחה עמידה בפני השפעות אקלים ארוכות טווח, ומתאימה במיוחד לריצוף וחיפוי של משטחים חיצוניים, כולל משטחים רטובים, דירות גן, ריצוף חצרות, רחבות ועוד [כפוף לפרסום של הספקים בארץ], אבן החול קיימת במגוון רחב של צבעים ומתאימה לחיפוי חיצוני של מבנים ובתים, משקלה הקל של האבן המחוזקת בסיבים ושיטת חיפוי בהדבקה מאפשרת כיסוי שטחים נרחבים ביעילות ותוך זמן קצר, קיימים חסרונות לסוגים מסוימים של אבן צפחה, נטייה להתפוררות משחיקה, צבירת אבק ולכלוך.

מומלץ לבדוק היטב את מקור האבן, עמידותה, והתאמתה לביצוע החיפוי והריצוף בדירתנו, מומלץ בכל אופן לגבי אבן צפחה ואבני חיפוי חיצוניים, התזת סילר או תמיסה סיליקונית מקצועית על בסיס פוליסילקסן, למניעת ספיגת מים ואבק, ושמירת המרקם הטבעי של האבן לאורך שנים. [הסילר מעניק לאבן מראה רטוב, פוליסילוקסן, אינו מכתים ואינו נראה לאחר התייבשותו].


פסיפס - הפסיפס הינו מוצר איכותי ואסטתי לחיפוי חזיתות , מבנים ובתים, קיימים בשוק מבחר דגמים, כגון:פסיפס קרמי, פסיפס זכוכיתי, במספר גדלים, צבעים ובצורות שונות.


אבני חיפוי, פנים וחוץ - קיים מבחר רחב ומגוון של אבני חיפוי לקירות חיצוניים, פנימיים, המשלבות מראה ייחודי עם מרקמים שונים, כגון: אבני אלדורדו, אבני חיפוי עם שילוב מראה טבעי, מיוצרות מפומיס קל משקל, אבנים ירושלמיות, כורכר, אבן מצפה ועוד. אבני החיפוי מותאמות לחיפוי על גבי כל סוגי הבלוקים, בטון, גבס ועץ, באבני חיפוי מפומיס קל משקל, אין צורך בביצוע תשתיות מיוחדות, פרט לשכבת הרבצה, ועיגון על גבי רשת מגולוונת.

אבני אלדורדו- אבני אלדורדו הינם אבני חיפוי לקירות פנים וחוץ, בעלות מראה טבעי, קיימים מספר דגמים וגוונים, כגון:נגב, שומרון, גליל, גולן, כנרת ועוד.

אבנים ירושלמיות-קיימים מספר סוגים ותצורות שונות, כגון: קיסריה, מוסמסם, מוטבה, טפזה לבן ומגוון ועוד.אבנים ירושלמיות מאבני פומיס, הינם בעלי משקל קטן יותר מאבנים ירושלמיות טבעיות.


אבן מצפה - אבן מצפה קיימת במספר גוונים, אבן מצפה אפור, צהוב, [אבן מקומית], אבן מיובאת ועוד.

פרקט, סוגים נפוצים , תחזוקה. רצפות עץ עשויות מסוגי עץ רבים- בוק, דובדבן, מייפל, מרבאו, אורן, אלון ועוד, בגוונים בהירים וכהים של חום, צהוב אדמדם, ורדרד. מיון עץ נעשה בשתי רמות: מיון מפורט-העץ אחיד יותר, ובעל פחות "עיניים"- נקרא עץ בהיר. מיון גס- [פחות מיון]- העץ בעל יותר "עיניים" נקרא עץ כפרי, לעץ טקסטורות שונות, דרגות התכווצות, דרגות יציבות ועמידות בהתאם לרמת הקשיות. כל סוגי העץ עוברים טיפול משמר נגד ריקבון ומזיקים וגימור לכה. רצפת עץ מלא- קורות עץ בעובי 10-28 מ"מ ברוחב 7-9 מ"מ ובאורכים משתנים, הרוכבות על קורות עץ תחתונות.



רצפת פרקט שכבתי - 2-3,שכבות מודבקות זו לזו שתי וערב בעובי 10-15מ"מ.



רצפת פרקט פורניר -
שכבה עליונה בעובי 1 מ"מ מפורניר, מתחתיו שכבה סינטטית של 7 מ"מ MDFאו HDFהעובי הכולל של הרצפה הוא 8 מ"מ.

רצפת פרקט סינטטי - כמו רצפת פרקט פורניר, רק ששכבה עליונה פרקט סינטטי.


הרכבה בהדבקה- על משטח מיושר ומפולס תבוצע הדבקה ישירה של רצפת פרקט שכבתית. ברצפת עץ מלא מניחים תחילה תשתית של פלטות O .S.Bפלטות דמוי סנדוויץ' בעלות עמידות גבוהה למים ואש, ואח"כ מדביקים את קורות העץ. הרכבה צפה- מתאימה לרצפת פרקט סינטטי ורצפת פרקט פורניר- על משטח ישר ומפולס מדביקים ספוג בעובי 1-3 מ"מ ועליו מדביקים את לוחות הפרקט.

הרכבה ע"י מסמור- על משטח מפולס וקשיח מניחים קורות עץ, ממסמרים אותן לרצפה ועליהן מניחים פלטות עץ גושני בעובי 10-28 מ"מ אותן ממסמרים. בכל השיטות של הנחת הפרקט שומרים על מרווחים מיוחדים בין הלוחות עבור שינויי נפח בחום וקור.


תחזוקה, שמירה וניקוי. אחזקה שוטפת של רצפות עץ היא פשוטה ביותר. היצרנים ממליצים להשתמש בסמרטוט סחוט היטב, מטאטא ושואב אבק. ניתן להוסיף לדלי המים קצת חומר ניקוי רגיל, יש גם חומרי ניקוי המיוחדים לרצפות עץ ורצוי [בכל מקרה מומלץ להיוועץ ביצרן].


להשתמש בהם מידי פעם. כשרצפה בגימור לכה נראית קצת יבשה ושרוטה , ניתן ליישם את חומר הניקוי המיוחד לרצפות עץ חומר ניקוי זה מחדש את שכבת הלכה ושומר עליה.


VELUREX POLISH WTb - חומר ניקוי על בסיס מים. נועד לניקוי רצפות עץ בציפוי לכה ושמן טבעי לפרקט, אך גם לרצפות שיש, קרמיקה, P.V.C.נותן מראה ביתי ומגן נגד החלקה.


VELUREX METAL LACE- חומר ניקוי על בסיס מים, נועד לרצפות עץ בציפוי לכה המיועדות לעמוד בשחיקה גבוהה. נותן מראה מכובד ומגן נגד החלקה.


bOIL LASUR PETALO - לחידוש ורענון של רצפות שמן.כדאי להתקין רגליות גומי לרהיטים העומדים על הפרקט. בכל מקרה לא כדאי לגרור ריהוט כבד על הפרקט. גלגלי פלסטיק (כמו של כיסא משרדי) שורטים מאד את הפרקט, כדאי להחליפם בגלגלי גומי או לשים מתחתם שטיחון. חומרי ניקוי חריפים וחומצות מזיקים לפרקט - יש להיזהר בהם.


כאשר שכבת הגימור שרוטה מאוד והעץ נחשף לרטיבות ולכלוך כדאי לחדש את רצפת העץ. בתהליך החידוש מלטשים את שכבת הלכה והעץ הפגוע ומורחים לכה חדשה. ניתן לחדש כך גם רצפת עץ בגימור שמן.


חימום תת-רצפתי מתחת לרצפת עץ


בחימום תת-רצפתי תחת רצפות פרקט ועץ מומלץ לוודא כללים אלו למניעת פגיעה ברצפת הפרקט. מומלץ להפעיל את החימום התת-רצפתי לפחות 3 שבועות לפני התקנת רצפת העץ, ולכבות אותו יומיים לפני תחילת ההתקנה לאחר כיבוי החימום.יש לבדוק את יובש הרצפה. ההתקנה תחל רק אם רצפת היסוד יבשה.


מומלץ לוודא כי קיים תרמוסטאט המגביל את טמפרטורת רצפת היסוד ל -29 מעלות צלזיוס מומלץ להפעיל את מערכת החימום בהדרגתיות בעונת החורף על מנת לגרום להתאדות העיבוי שהצטברה במהלך עונת הקיץ, התאדות הדרגתית לא תפגע בפרקט.


חימום תת-רצפתי ביריעות מעל רצפת היסוד, מתחת לפרקט, מתאים למוצר תלת-שכבתי, המותקן בהתקנה צפה בלבד, את ההתקנה מבצעים ללא הספוג, השכבה המפרידה בין רצפת העץ לבין החימום, הינה, יריעת אלומיניום דקה. מומלץ בכל מקרה להיוועץ עם היצרן, ועם יועצים המתמחים בנושא החימום התת-רצפתי, למניעת פגיעה ברצפת הפרק, והתאמת מערכת החימום לכל סוג של פרקט.

ריצוף וחיפוי דירת המגורים
מאת: ס.דניאל - מומחה ויועץ בנייה

לפניות ותגובות באמצעות טופס משוב