זירה מקצועית לאדריכלים
מעצבים ואנשי מקצוע

מאגר חברות ואנשי מקצוע מובילים בעולם הבנייה

ובנוסף מאמרים ופורומים בנושאי הבנייה והעיצוב עם מיטב אנשי המקצוע בארץ

רוצים להעלות תוכן, חדשות, אירוע או כל דבר שיעניין את הגולשים? שלחו אלינו

צבעים ושליכט צבעוני

מאת: ס.דניאל - מומחה ויועץ בנייה
ההרמוניה של הצבעים יכולה להיות עשירה ומורכבת אם נשתמש בצירופים של צבעים בדרגות שונות של בהירות וכהות.

לצבעים חשיבות רבה בעולם בו אנו חיים. צבע יכול לשנות דרכי חשיבה, להשפיע על הדרך בה אנו פועלים, אנו משתמשים בצבעים כדי לסמן תנועה בכבישים, להבליט מוצרים ובכלל, צבע נמצא בכל מקום בו מביטות עינינו.


התיאור והנתונים הפיזיקאליים המאפיינים צבעים שונים, הצבע כביטוי לאינטראקציה של גלים [אור], עם חומר, אור לבן ואור -חד צבעי [מונו כרומטי].

חומרי צבע טבעיים - [פיגמנטים] ותפקידיהם [לדוגמא:כלורופיל, מלנין].

חומרי צבע סינתטיים - הגדרת הצורך, ייצור ושימושים, צבע כאמצעי תקשורת, הצבע ככלי ביטוי אומנותי ועוד.

ההרמוניה של הצבעים יכולה להיות עשירה ומורכבת אם נשתמש בצירופים של צבעים בדרגות שונות של בהירות וכהות. בצירוף עם שחור, זוכה הצד האקטיבי שבצבעים בתוספת אנרגיה, בעוד שהצד הפסיבי מפסיד אנרגיה. בצירוף עם לבן, או בהיר, מאבד הצד האקטיבי את כוחו, ואילו הצד הפסיבי נעשה עליז יותר. צבעוניות בעלת אופי, היא כזאת שיש בה עוצמה מתיקות וזוהר.

בניגוד לצבעים הפיסיולוגיים (שהם תופעה פנימית השייכת בשלמותה לעין) הצבעים הפיסיקליים הם תופעה חיצונית. הם משתקפים בעינינו בהשפעת תנאים חיצוניים מוגדרים, וקיימים כל עוד מתקיימים התנאים שיצרו אותם. מאחר שתנאים אלה אינם בד"כ יציבים וקבועים גם הצבעים הפיסיקליים לא תמיד יציבים ואינם לגמרי אובייקטיביים. כדי שייוולדו צבעים, צריך שהאור יבוא במגע עם ניגודו, הצל או האפלה. לכל הצבעים הפיסיקליים משותפת עובדת היווצרותם בסביבה המפגישה אור ואפלה.

שליכט וטיח צבעוני


קיימים מספר סוגים של שליכט וטיח צבעוני: שליכט צבעוני טבעי כורכרי, שליכט צבעוני אקרילי גמיש משוריין, שליכט צבעוני אקרילי, טיח צבעוני ועוד. הגוונים המרקם וההרכבים שונים בין סוג אחד למשנהו, באפשרותנו לבחור, סוג, מרקם וגוון על פי שיקול דעתנו, בהיר כהה, מחוספס, עם טקסטורה וכד'.

שיטות הביצוע בשטח שונות ולכל מערכת ציפוי, קיימות הוראות ייחודיות ליישום נכון כפוף להוראות היצרן, חשוב ! לא להתייחס רק לסוג הנבחר על ידינו, אלא גם למיקום הגיאוגרפי של המבנה, עמידותו של הציפוי, באזורי אקלים שונים.


גרגמיש, שליכט צבעוני אקרילי גמיש


ציפוי אקרילי צבעוני מגשר על פני סדקים עד 1.4 מ"מ, מתאים לתקן ישראלי 1731, משווק בשלושה סוגי מרקם: עדין, בינוני וגס.


גרגמיש סילקוני, שליכט צבעוני גמיש על בסיס שרף סילקוני

שליכט צבעוני גמיש על בסיס שרף סילקוני אטום למים ובעל כושר נשימה גבוה במיוחד, מסופק בשלושה סוגי מרקם, מגשר על פני סדקים של עד 1.5 מ"מ, מתאים לשימוש פנימי וחיצוני.


גפן - טיח חד שכבתי לציפוי דקורטיבי


ציפוי גמר דקורטיבי צבעוני מינראלי.


גפן כורכרי


טיח על בסיס אבן כורכר טבעית.


סטוקו בר, ציפוי מינראלי דקורטיבי


ציפוי חלק במיוחד בעל מראה זגוגי וברק טבעי, לשימוש פנימי, מאופיין בכושר כיסוי גבוה.

אנטיקו, שליכט צבעוני דקורטיבי מינראלי


אנטיקו הינו שליכט צבעוני, לשימוש פנימי וחיצוני, לאנטיקו מרקם ייחודי הדומה לאבן טבעית המשווק במגוון רב של גוונים, החומר מאפשר ליצור מרקמים דקורטיביים שונים, מרקם חול עדין, מרקם חצי מוחלק, מוחלק ועתיק ולהגיע לרמות ברק שונות.כושר הנשימה הגבוה של החומר ועמידותו בפני רטיבות, עושים אותו ציפוי מושלם בחדרי אמבטיה.


גל 2000 - צבע אקרילי לשימוש פנימי וחיצוני-מט


צבע אקרילי [100%], מעולה, בעל תו תקן ישראלי , ת"י 1945 בעל עמידות גבוהה לשחיקה, מתאים לצביעת משטחים פנימיים וחיצוניים [טיח, טיח גבס, בטון, שפריץ, בלוקים, ולוחות גבס].


הכי גמיש, ציפוי גמיש על בסיס אקרילי


ציפוי גמיש מגשר על פני סדקים, על בסיס אקרילי טהור, המעניק פתרון מושלם לבעיות סדיקה עד 2 מ"מ.


צח, צבע חול


צבע חול לשימוש פנימי וחיצוני, מרקם חול עדין, אוורירי ונטול ברק.


יסוד מקשר


צבע יסוד [פריימר] אקרילי טהור על בסיס מים לחיזוק תשתית וקישור בין תשתיות שונות.


יסוד לחיזוק תשתית


צבע יסוד [פריימר] אקרילי טהור על בסיס מים, לחיזוק תשתית סופגת ולשיפור ספיגה נימית, לשימוש פנימי וחיצוני.

שכבת גמר [שליכט וטיח צבעוני]


שכבת גמר בטיח חוץ בעובי 1-2 מ"מ, מומלץ לבצע על ידי תערובת מוכנה או תערובת לפי דרישת המתכנן עם מוספים אקריליים המתאימים ליישור והחלקה, השכבת תבוצע לפחות כשבוע ימים לאחר השכבה המיישרת.


השליכט יבוצע במריחה על ידי כף טייחים בשכבת אחת או 2 שכבות, חשוב! יש לבצע אשפרה במשך כ- 3 ימים.


שפריץ צמנט אקרילי


השפריץ מיושם על שכבת טיח מיישר, השכבה תבוצע בהתזה ומורכבת משכבת פריימר ושתי שכבות שפריץ, מומלץ להשתמש בתערובות מוכנות בתוספת מים בלבד. היישום כולל, מריחת שכבת פריימר לאחר הייבוש מיישמים את השפריץ בשכבה אחת, לאחר המתנה כשעה, תלוי בתנאי מזג האוויר מיישמים שכבה שנייה.

בגמר ביצוע חובה ! לבצע אשפרה במשך 3 ימים מספר פעמים ביום, תלוי בתנאי מזג האוויר [האשפרה חשובה למניעת סדיקה בשכבות השפריץ].

שליכט צבעוני


שליכט צבעוני מיושם על שכבת טיח מיישר במריחה, מומלץ על תערובות מוכנות בתוספת מים בלבד, על קיר לח שהורטב מראש מורחים שכבה בעובי של 2-3 מ"מ, כשהשכבה עדיין רטובה משפשפים את השכבה עד שהמרקם המתקבל אחיד, אשפרה תבוצע תוך 24 שעות , תלוי בתנאי מזג האוויר [בימים חמים במיוחד , מומלץ לבדוק את ההתייבשות של שכבת השפריץ ולבצע אשפרה בהתאם].


שליכט צבעוני לטיח תרמי


שכבה ראשונה היא שכבת מגן בעובי 6 מ"מ לפחות [כפוף להוראות היצרן], שכבה שנייה, שליכט צבעוני, תערובת מוכנה בעובי 2-3 מ"מ, ביצוע אשפרה כנ"ל.


מערכות הגנה


מומלץ בכל מערכות טיח ושליכט צבעוני, לאחר התייבשות כשבוע מגמר ביצוע האשפרה, לרסס את הקירות עם תמיסה סיליקונית מקצועית על בסיס סילוקסאן, להגנה ושמירה על המרקם הייחודי והעדין של הטיח, למניעת ספיגת מים ופיגמנטים שונים העלולים לשנות את הגוון הטבעי של הטיח, קיימות מערכות איטום ייעודיות למטרה זו.


המלצות לביצוע


לבדוק היטב את אריזות החומרים/הצבעים, היצרן, הוראות שימוש, לוודא אם סוגי הצבע תואמים לסוגי הצבע שהוזמנו, לאחסן היטב את אריזות הצבע [פחים] במקום יבש, מאוורר ונקי, לבדוק היטב את ניקיון השטח המיועד לצביעה, קירות פנים, קירות חוץ, עץ, מתכת וכד'.

חשוב ! לדאוג לכיסוי מלא של שטחים העלולים לבוא במגע עם הצבעים, שליכט, טיח, לוודא את פירוקם של אביזרי הפרזול, ברזים, רוזטות, שקעים ומפסקים, מומלץ לכסות בנייר דבק את הפנלים, לפני הצביעה. מומלץ לדרוש כיסוי מלא של הרצפות עם יריעות פוליאתילן.


חשוב ! מומלץ לבדוק שלא מערבבים צבעים מסוגים שונים ו/או מיצרנים שונים, מומלץ בתערובות שליכט להזמין תערובות מוכנות, והכנתם בשטח, כפוף להוראות היצרן, בנושא צבעים, מומלץ על ביצוע צבעים מגוונים מראש על ידי היצרן/הספק, על מנת להימנע מגוונים שונים, עקב הוספת פיגמנטים בשטח.


חשוב ! לבדוק את אחידות שכבות הצבע, שכבות הצבע אמורות להיות חלקות ללא בועות או סימני נזילות.


הכנת שטח חוץ לצביעה חשובה באופן מיוחד, ככל שהשטח המיועד לצביעה יהיה נקי, מכתמי שומן, אבק ולכלוך, תתקבל שכבת צבע אחידה עם מרקם אחיד, מומלץ לשטוף את הקירות במים [קירות חוץ] ולהמתין כ -24 שעות לפני הצביעה, מילוי חורים, וסדקים מומלץ לבצע עם מרק אקרילי חיצוני, ו/או שכבות מילוי ושפכטל, כפוף להוראות היצרן, קיימות מספר שיטות לצביעה, כגון:הברשה, גלילה, התזה רגילה, והתזה ללא אויר.

מומלץ לצבוע כחודש ימים לאחר סיום האשפרה של הבטונים, הצביעה מבוצעת במרב המקרים במספר שכבות, כמות שכבות הצביעה וכמות חומר הדילול , כפוף להוראות היצרן.

בצביעה על טיח מסויד חיצוני, חשוב! להסיר שכבות סיד עבות ומתקלפות ולשפשף את הסיד הקיים, להסיר, שאריות ולכלוך, כשכבת יסוד מומלץ לצבוע בשכבת יסוד מקשר ,היסוד מחזק את שיירי הסיד, מדביק אותם ויוצר שכבה המאפשרת צביעה עם צבע פלסטי, טמבורטקס וכד'.


בצביעת קירות פנים, אנו צריכים להתייחס באותה מידה להכנות מקדימות לפני ביצוע הצביעה, הסרת כתמים, אבק ולכלוך, ביצוע שכבת שפכטל לסתימת חורים ופגמים, וביצוע שיוף הקירות לקבלת משטח צביעה חלק.

בצביעת קירות עם טיח חדש , מומלץ להשתמש בצבעי יסוד, צבע מילוי לנקבוביות השליכט ליצירת שכבה חלקה, שכבות הצבע כ - 2 עד 3 שכבות בהתאם לסוג הצבע והוראות היצרן, כגון:אמולזין, סופרקריל וכד', צבע רחיץ.


בצביעת תקרה מטויחת חדשה, מומלץ להשתמש בצבי יסוד כנ"ל, ביצוע שכבת צבע , סיד סינטטי, פוליסיד סופר כ 1 עד 2 שכבות, צבע לא רחיץ, כפוף להוראות היצרן.


בצביעת קירות ישנים ומסוידים, מומלץ לבצע שיוף של שכבות הסיד הישנות, צביעת הקיר ב 2 שכבות בונדרול סופר לחיזוק תשתית הקיר, שכבת סופרבונד, שכבה אחת להחלקת הקיר, שכבת בונדרול סופר נוספת [שכבה אחת],שכבת צבע כ 1 עד 2 שכבות כפוף להוראות היצרן, כגון:סופרקריל 2000, אמולזין, אמולקיר וכד'.


בצביעת קירות גבס, מומלץ להסיר כתמי שומן, אבק ולכלוך, ביצוע שכבת צבע עליון למחיצות גבס, 2 עד 3 שכבות, שכבת צבע, כגון:סופרקריל 2000, אמולקיר, אמולזין, כפוף להוראות היצרן.

בצביעת קירות במקלחות [חדרים רטובים, מומלץ לבצע ניקיון מכתמי שומן, אבק ולכלוך, מילוי וסתימת חורים במרק , במידה וקיימים כתמי עובש, רצוי , לשטוף את הכתמים בתמיסת , פונגיצ'יק ולשטוף במים, צביעת המקלחות ב 2 עד 3 שכבות אקרינול, כפוף להוראות היצרן.


צביעת נגרות ועץ, ניקוי ושיוף קל של העץ, להוציא סיקוסים רופפים, מילוי החורים במרק, צביעת שכבת מגן [שכבת שמן לאיטום העץ], שכבה אחת מספיקה, לשייף מעט לאחר ההתייבשות במברשת בלבד, מריחת שכבת דבק שפכטל, לקבלת משטח אחיד וחלק, צביעת שכבת צבע ראשון, סינטטי [שכבה אחת], שכבת צבע כגמר, 1 עד 3 שכבות בהתאם לסוגי הצבע, כגון:ורנית , פוליאור, סופרלק וכד', גימור בלכה שקופה בלבד, ניקוי וליטוש העץ, הורדת סיקוסים ומילוי חורים במרק בגוון תואם לגוון העץ, צביעה בלכה כ – 3 עד 4 שכבות, מומלץ לבצע ליטוש עדין בין שכבה לשכבה.


צביעת מתכות,פרזולים, חשוב! לוודא את סוג המתכת הפרזול, כל סוג דורש הכנה שונה, לוודא ששכבת היסוד הראשונה תיושם לא יאוחר מ 4 שעות לאחר הניקוי ושהשכבה השנייה לא תיושם לפני ייבוש השכבה הראשונה, לוודא, בין צבעי פנים, לצבעי חוץ רגילים, ולצבעי חוץ בתנאי אקלים קשים, צבעי פנים, צבי יסוד סינטטי בשתי שכבות של כרום אבץ, בהברשה או בהתזה, צבע עליון סינטטי, ב 2 שכבות בגוון וברק, כפוף לבחירה, בצבעי חוץ בתנאי אקלים קשים, שכבת צבע יסוד כנ"ל, צבע עליון מצבע סינטטי, מבריק מותז, מערכת הצביעה תהיה בעובי מינימאלי של 180 מיקרון.

מצ"ב רשימה חלקית של תקנים רשמיים ומחייבים בנושא צבעים:

ת"י 809 -צבעי תחליב מימי רחיצים לשימוש פנימי

ת"י 785 חלק 10- צבעים ולכות:קביעת עובי השכבה.

ת"י539 -צבע ראשון וצבע ביניים, סינתטי לבן.

ת"י756 -צבעים סינתטיים [אלקידיים], צבעי גימור מבריקים.

ת"י 1945 -צבעי תחליב מימי לשימוש חוץ.

ת"י 1637 -צבע תחליב מימי לא רחיץ לשימוש פנימי.

ת"י 1267 -צבעים תופחים מעכבי התפשטות אש.

ת"י 1922 חלק 1 -עבודות צביעה בבניינים:דרישות כלליות מערכות צבע בבניינים.