זירה מקצועית לאדריכלים
מעצבים ואנשי מקצוע

מאגר חברות ואנשי מקצוע מובילים בעולם הבנייה

ובנוסף מאמרים ופורומים בנושאי הבנייה והעיצוב עם מיטב אנשי המקצוע בארץ

רוצים להעלות תוכן, חדשות, אירוע או כל דבר שיעניין את הגולשים? שלחו אלינו

D. I. Y פוליאוריאה חלק א.

מאת: ס.דניאל - מומחה ויועץ איטום, בידוד ובנייה

ציפויי פוליאוריאה פוליאספרטית

כוכב חדש עולה בתעשיית האיטום והציפוי בארץ – פוליאוריאה. נראה שהמהפכה העולמית בתחום זה חודרת אט אט גם לשוק הישראלי השמרן. מומחים רבים בשוק כבר מכירים ביתרונות של טכנולוגיית איטום וציפוי זו המוכרת היטב ברחבי העולם ובפרויקטים בינלאומיים, וכיום במפרטים רבים ניתן למצוא מוצרי פוליאוריאה. אחד הגורמים המרכזיים בתפנית זו הוא ללא ספק כניסתה של טמבור לתחום. לקראת סוף שנת 2005 החלה טמבור בשיווק מוצרי פוליאוריאה והקימה לשם כך מחלקה העוסקת בשיווק המוצרים ומתמחה במתן תמיכה טכנית לשימוש בהם.

היתרונות הרבים של מוצרי פוליאוריאה ידועים: אי רגישות ללחות, התקשות במהירות הבזק, גמישות ועמידות בשחיקה. אלא שחלק גדול ממוצרי הפוליאוריאה מיועדים ליישום במיכון מיוחד, בחום של °70 צ' ובלחץ קבוע של כ-170 בר. התזת המוצרים מצריכה מיומנות גבוהה וציוד מתאים. ומה לגבי המגזר הפרטי וכל הקבלנים שמעוניינים גם הם ליהנות ממוצר איכותי, מבלי להיכנס להשקעה של רכישת מכונה וציוד והכשרת עובדים? רבים אינם יודעים שקיים מגוון רחב של מוצרי פוליאוריאה המיושמים ברולר, במברשת, במגב ובאיירלס. ישנם גם מוצרים למילוי תפרים וסדקים המיושמים משפופרות. מוצרים אלה אינם מצריכים ציוד והכשרה מיוחדים ומיועדים בעצם לכל בעל מקצוע.

משפחה אחת של מוצרים כאלה נקראת "פוליאוריאה פוליאספרטית". מדובר במוצרי פוליאוריאה אליפטית – שצבעם יציב ואינו דוהה בחשיפה לאור ולקרני UV, המיושמים בשכבות דקות של 100-200 מיקרון ומכילים 90%-100% מוצקים. זמן הייבוש של המוצרים נע בין 5 דקות לשעתיים (תלוי במוצר הספציפי) והם מתאימים למגוון רחב מאוד של משטחים: בטון, פלדה, עץ, אריחי קרמיקה, טראצו ועוד משטחים רבים הדורשים חידוש, איטום או ציפוי הגנה.

DTM – התזה ישירה על מתכת

אחד השימושים הנפוצים של המשפחה הפוליאספרטית מכונה DTM – Direct To Metal , המשמש בעיקר להגנה מפני קורוזיה. מדובר ביישום קל, מהיר וזול המקנה לקונסטרוקציות, מיכלים, מיכליות, גגות איסכורית וחלקי מתכת שונים ציפוי הגנה עמיד בשחיקה וב-UV, המתאים לאווירה ימית ולאווירה קורוזיבית קשה. ישנם גם מוצרים המיועדים לציפוי פנימי של מכלי דלק.

לאחר הכנת שטח טובה, עדיף ניקוי חול לרמת Sa 2.5, ניתן ליישם ישירות על הפלדה, ללא פריימר. באווירה קורוזיבית קלה ניתן להסתפק ב-Sa 2, ריסוס אגרגטים מסחרי. אם אין אפשרות ליישם מייד לאחר ניקוי החול, יש להשתמש בפריימר מתאים. בדרך כלל אין צורך בכמה שכבות, מאחר שמדובר בציפוי רב-עובי, הניתן ליישום בשכבות עבות. למרות שלמעשה אין הגבלה לעובי שכבה מקסימאלית, ביישום על מתכת מומלץ לעבוד בשכבות של 150-200 מיקרון לכל היותר. רוב המוצרים הפוליאספרטיים מכילים מעל ל-90% מוצקים, דבר המקנה להם יתרונות רבים:

  • ייבוש מהיר.
  • בטיחות לעובדים, במיוחד במקומות סגורים.
  • אין בעיה של ריחות לא נעימים, כך שאין צורך להשבית את העבודה באזור הביצוע ואין בעיה של תקנות V.O.C
  • עובי השכבה היבשה קרוב מאד לעובי השכבה הרטובה. אין צורך ליישם 200 מיקרון כדי לקבל בסופו של דבר פחות מ-100 מיקרון יבש.

יחס עלות-תועלת

המהנדסים של חברת Millerbernd המייצרת בין היתר עמודים של תאורת רחוב, חיפשו במשך שנים מערכת עמידה ויעילה יותר מציפויי האמייל והאבקות למיניהן. כיום הם חוסכים זמן וכסף רב על-ידי שימוש בפוליאוריאה, מבלי להתפשר על איכות הציפוי – יציבות הצבע, ההגנה מקורוזיה והעמידות בבליה. המערכות הקודמות חייבו חימום בתנור וזמן צינון ארוך. השימוש בפוליאוריאה יאפשר לחברה לסגור את תנורי הגז שלה וצריכת האנרגיה הופחתה ב-75%. זמן הייצור של עמודי התאורה קוצר ב-70%.

העמודים, שאורכם מגיע ל-27 מטר ומשקלם מגיע ל-450 ק"ג, עוברים הכנת שטח על-ידי הקשת כדוריות פלדה ומייד לאחר מכן מיושם עליהם פריימר פוליאוריטני בעובי 90 מיקרון. כעבור 15 עד 30 דקות מתיזים את הפוליאוריאה בעובי פילם יבש של 50-75 מיקרון. הציפוי יבש למגע תך 5 דקות. הלקוח יכול לבחור את הגוון ואת מידת הברק של הציפוי.

ההתקשות המהירה של הציפוי מקנה לו תוך זמן קצר עמידות בפני נגיפה (אימפקט), כך שניתן לשנע את העמודים חצי שעה לאחר ציפויים. יתרון נוסף הוא שניתן לכופף את המוטות לאחר ציפויים מבלי לסדוק את הציפוי. יתרון חשוב נוסף הוא שניתן ליישם פוליאוריאה בריסוס אלקטרוסטאטי, המצמצם את התזת היתר ביותר מ-75%.


חשוב לציין שקיימת אפשרות לבצע תיקונים קלים בשטח על-ידי מברשת. אומנם תודות לעמידות הגבוהה בנגיפה העמודים בדרך כלל מגיעים לשטח במצב מצוין, אך בכל זאת חשוב שניתן יהיה לבצע בהם תיקונים בקלות בשטח. בנוסף לכך,אפשר לנקות גרפיטי בקלות על-ידי חומר משחתי מיוחד.

המערכת הפוליאספרטית של Millerbernd נועדה לספק הגנה מעולה מקרני UV. זאת ועוד, לעמידות בשחיקה של המערכת יש חשיבות מכרעת באזורים שבהם העמודים נחשפים לתנאים של רוחות, חולות, לחות ומליחות, אשר בשילוב עם התנועה המהירה של הרכבים, יוצרים אפקט של "ריסוס חול".

היכן שזמן הייבוש הקצר הוא קריטי

כאשר מדובר בעבודות המתבצעות בדרכים ובעורקי תנועה ראשיים, זמן הייבוש של המערכת הוא קריטי. חלקי הפלדה בגשרים המופיעים בתמונות למטה צופו בפוליאוריאה פוליאספרטית. כל נתיב נסגר לפרק זמן מינימאלי שבו בוצעה הכנת השטח ויישום הציפוי. ההפרעה לתנועה הייתה מינימאלית.


גם על גבי בטון

כחלק מפרויקט ההרחבה של גשר סן מתיאו, פרויקט בהיקף של 113 מיליון דולר, הוחלט לצפות את חלקי הבטון של הגשר בפוליאוריאה, שלדברי המומחים תאריך את חיי הגשר ב-25 אחוז. הגשר, שעוברים בו מדי שנה 29 מיליון כלי רכב, הורחב מ-3 נתיבים ל-6 נתיבים. זהו חלק מתוכנית כוללת להקים בגשרים בכל רחבי קליפורניה מערכת הגנה מפני רעידות אדמה. מלבד הרחבת הגשר, הוקמה בפרויקט גם מערכת כזו.


המטרה העיקרית של הציפוי הייתה למנוע חדירה של לחות ומי מלח דרך הבטון אל זיוני הפלדה של הבטון. מערכת הציפוי בפרויקט מורכבת משלושה חלקים: יסוד אפוקסי, שכבת ביניים של פוליאוריאה וציפוי עליון פוליאספרטי. לציפוי הפוליאספרטי יש שני תפקידים במקרה זה. ראשית, הוא מעניק לגשר שכבת הגנה נוספת מפני ההשפעה ההרסנית של מי הים המלוחים. שנית, הוא מונע דהייה של שכבת הביניים, הרגישה לקרני U.V.

לאחר אשפרת הבטון במשך 30 יום, בוצעה הכנת שטח על-ידי סילון מים בלחץ של 400 אטמוספרות. לאחר מכן רוסס פריימר אפוקסי בעובי 250 מיקרון ולאחריו פוליאוריאה בעובי 1,250 מיקרון. לבסוף יושמה פוליאוריאה פוליאספרטית בעובי 250 מיקרון. משרד התחבורה של קליפורניה אמד את אורך חיי הגשר ב-125 שנה.

גם במנהרת Beau Catcher בדרך מהירה בצפון קרוליינה נעשה שימוש בפוליאוריאה פוליאספרטית. מטרת הציפוי במקרה זה הייתה לעצור את דליפת המים במנהרה ובכך לצמצם את הסכנה של אבנים מידרדרות. סיבה נוספת הייתה ליצור מראה אסתטי ונעים לעין על-ידי ציפוי מבריק וקל לתחזוקה, שיישמר נקי מגרפיטי ומסימנים של פליטת מזהמים מכלי רכב. במקרה הזה הפוליאוריאה הפוליאספרטית יושמה ברולרים, בעובי פילם יבש של 400 מיקרון. יתרון נוסף של פוליאוריאה במקרה זה הוא האפשרות ליישמה בטמפרטורה נמוכה ובתנאי לחות.

אחת הבעיות הידועות במבנים מעין אלה היא התפשטות והתכווצות הבטון כשהטמפרטורה עולה או יורדת. תפרי ההתפשטות סופגים תזוזה של עד 30%. גמישות מערכת הציפוי עומדת בתנאים אלה. ישנם מוצרים פוליאספרטיים עם כושר התארכות של 400%.

אינסוף אפשרויות

פוליאוריאה פוליאספרטית מתאימה לשימושים רבים ומגוונים, כיד הדמיון הטובה. ניתן ליישם אותם במגב על רצפות מטבחים, אולמות ייצור ותצוגה, מרפסות, מעטפות בניינים ועוד ועוד. להלן כמה דוגמאות.

הפרויקט: איטום מעטפת מזמין העבודה: Hobby Lobby, אלסקה, ארה"ב.

המערכת: פוליפרו 2062 השטח: 1,300 מ"ר, השלמת הפרויקט: 1997.

סילרים אחרים היו מחייבים חידוש מדי שנה. משאבת הבנזין שבתמונה ריססה את הפוליפרו בתצרוכת של 8.5 מ"ר לליטר. הכנת השטח: שטיפה בלחץ מים של 200 אטמ'. יישום הפוליפרו בכל השטח ארך 4 שעות.

עיטורים בבריכות שחייה בפוליאוריאה פוליאספרטית איטום מקלחות על גבי אריחים

ציפוי מגן שקוף לעבודות אמנות

ציפוי עליון על גבי פתיתים ברצפות דקורטיביות.


פוליאוריאה פוליאספרטית – מאפיינים עיקריים

  • התקשות מהירה -דקות עד שעות אחדות, תלוי במוצר.
  • עמידות גבוהה בשחיקה.
  • יציבות צבע גבוהה.
  • כושר התארכות עד 400%.
  • 90-100% מוצקים.
  • קשיות: עד Shore D 78
  • הגנה מעולה מקורוזיה גם באווירה קורוזיבית קשה.