זירה מקצועית לאדריכלים
מעצבים ואנשי מקצוע

מאגר חברות ואנשי מקצוע מובילים בעולם הבנייה

ובנוסף מאמרים ופורומים בנושאי הבנייה והעיצוב עם מיטב אנשי המקצוע בארץ

רוצים להעלות תוכן, חדשות, אירוע או כל דבר שיעניין את הגולשים? שלחו אלינו

תרמוגרפיה אינפרה אדומה INFRARED THERMOGRAPHY

מאת: ס.דניאל - מומחה ויועץ איטום, בידוד ובנייה

טכנולוגיה זו מאפשרת גילוי מוקדם של כשלים במערכות בנייה, מכונאות וחשמל ללא מגע פיזי עם נקודות הכשל. זוהי הטכנולוגיה המתקדמת ביותר הקיימת בתחום לאיתור כשלים ופגמים נסתרים שאינם נראים ויזואלית .


באמצעות מצלמה תרמית, הפועלת בטכנולוגיית אינפרא-אדום, ניתן לגלות כשלי בנייה וכשלים טכניים שעין בלתי מזוינת אינה מבחינה בהם, כגון: איתור מוקדי נזילות וכשלים סמויים במערכות איטום, מערכות ניקוז, צנרת ומרזבים, גגות וקירות, מרפסות, חניונים, מרתפים, מקלחות,צנרת של מערכות ניקוזועוד.

איתור כשלים סמויים במערכות איטום ובידוד תרמי.

The thermogram (left) clearly shows a leaking bedroom ceiling (visible, right). The leak was assumed by the owner to originate in an upstairs marble-paneled bathroom in the $3 million home. The estimated cost to rip out and replace the marble to access the plumbing was estimated at $80,000! Further IR investigation absolved the bathroom and traced the source of the leak to a clogged weep hole under the threshold of a door leading to an upstairs porch. - non-thermal photoThe thermogram (left) clearly shows a leaking bedroom ceiling (visible, right). The leak was assumed by the owner to originate in an upstairs marble-paneled bathroom in the $3 million home. The estimated cost to rip out and replace the marble to access the plumbing was estimated at $80,000! Further IR investigation absolved the bathroom and traced the source of the leak to a clogged weep hole under the threshold of a door leading to an upstairs porch. - a thermal image generated by a FLIR Infrared Camera

The thermogram of this vinyl-sided 3-floor apartment house clearly shows the path of a serious leak from a washing machine on the third floor, which is completely hidden within the wall. The thermographer used FLIR’s Image Builder software to automatically The thermogram of this vinyl-sided 3-floor apartment house clearly shows the path of a serious leak from a washing machine on the third floor, which is completely hidden within the wall. The thermographer used FLIR’s Image Builder software to automatically


המצלמה התרמית מבצעת את הסריקה ללא מגע ו/או חדירה פולשנית. המצלמה מבחינה בעצם באנרגיה אינפרא אדומה המוקרנת מעצם ומתרגמת אותה לתמונה צבעונית על גבי מסך. הגוונים השונים בתמונה מייצגים דרגות טמפרטורה שונות וכך ניתן לגלות את הבעיה ולהעריך את מידת חומרתה. תוצאות הסריקה מלוות בתמונות צבעוניות ובדו"ח מומחה לכל מטרה, כגון:

1. הכנת מפרטים טכניים, כתבי כמויות ואומדנים, תכנון, פיקוח וליווי קבלני ביצוע לפתרון הכשלים.
2.הכנת חוות דעת מומחה לפנייה לחברות ביטוח כתוצאה מכשל במערכות שונות בדירת המגורים, [במידה וקיים כיסוי ביטוחי בנדון].

2. הפניית חוות דעת מומחה לחברות קבלניות בשנת הבדק בצירוף התיעוד של הכשלים הקיימים.

3. הכנת חוות דעת מומחה קבילות בבתי משפט.

4. הפנייה לעו"ד המתמחים בליקויי בנייה בצירוף חוות דעת מומחה ותיעוד הליקויים.



מהי בדיקה תרמוגרפית ?


איך מוצאים בעזרת בדיקה תרמוגרפית את נקודת התורפה בבריחת אוויר ממבנה (בדרך כלל מעוניינים לגלות בריחת אוויר חם או קר כשיש מיזוג) או בכניסה אליו (מה שפוגם ביעילות המיזוג) כמו גם נקודות תורפה של לחות בגגות או בקירות?

תרמוגרפיה של קרניים אינפרה אדומות היא צורה של בדיקה ללא מגע וללא הרס שמשתמשים בה כדי לאבחן ולתעד דגמים תרמיים ואת הטמפרטורות הקשורות אליהם בשטח נתון. כשמשתמשים בו באופן רגיל אבחון באינפרה אדום יכול לעזור לזהות כשלים נסתרים.


תרמוגרפיה של קרניים אינפרה אדומות היא צורה של בדיקה ללא מגע וללא הרס.

כשלים תרמיים בחלונות וקירות מסך.

Double pane window versus single pane windows. - non-thermal photo Double pane window versus single pane windows. - a thermal image generated by a FLIR Infrared Camera


שני סוגי אנרגיה הולכים לאיבוד במעטפת של מבנה.

  • הסוג הראשון הוא אבדן של מוליכות. אובדן מוליכות נגרמת לעיתים קרובות בשל העדר בידוד או פגיעה בו בקירות של בניין או של גג.
  • הסוג השני של אבדן חום הוא חדירה או בריחה של אויר. חדירה או בריחה של אוויר, כמו גם רטיבות בקירות או בגגות, יכולות להיגרם במקומות רבים במעטפת של בניין דרך סדקים שהם לכאורה לא משמעותיים ודרך פתחים לא אטומים.

חדירת אויר או לחות ניתנות לאבחנה כאשר הסריקה נעשית מתוך הבניין. בריחה של אויר או של נוזלים ניתנת לאבחנה כשהסריקה נעשית מהחוץ פנימה.

הסריקות מבוצעות במערכות הדמיה בעלות רזולוציה גבוהה של אינפרה אדום. ציוד זה מבחין באנרגיה של קרניים אינפרה אדומות המוקרנת מעצם ומתרגם אותה לתמונה שמוצגת על מסך הצג של המכשיר.

מאחר שאנרגיה אינפרה אדומה היא בפרופורציה ישירה לטמפרטורה, התמונה בווידיאו מתוכננת כדי לתאר את דרגות הטמפרטורה על הצג. התמונה התרמית נראית דומה מאוד לתמונת טלוויזיה כשהגוונים השונים של הצבע מייצגים דרגות טמפרטורה שונות בטווח הנבחר. הצבעים בתמונה מתאימים למקרא על מסך הצג המפרט איזה צבע מייצג איזו טמפרטורה (בדיוק כמו מקרא של מפה המציין איזה צבע מייצג איזה גובה במפה גיאוגרפית).

המחשה של ליקויים תרמיים במעטפת המבנה.

A thermogram of a house - a thermal image generated by a FLIR Infrared Camera Image showing studs and drywall screws. - a thermal image generated by a FLIR Infrared Camera


המכשירים המודרניים מסוגלים לחוש טמפרטורות של עצם ממינוס עשרים מעלות צלזיוס עד אלף חמש מאות מעלות ברגישות של 0.1 מעלות צלזיוס.

כשמבחינים מבעד לעדשת המכשיר בכניסה או בריחה של אויר,לחות או רטיבות מופיעים בדרך כלל סימנים אמורפיים או מרובעים סביב נקודות התורפה במעטפת הבניין.לאחר שאובחנו הטמפרטורה והמיקום של השטח הבעייתי - ניתן להדפיס את התמונה.

לאילו מטרות משתמשים בסריקה התרמית?

הסריקה התרמית היא אמצעי רב עוצמה שניתן להפעיל אותו למטרות הבאות:

גילוי של אובדן חום ממבנים - באמצעות סריקה תרמית ניתן לבדוק אובדן חום ממבנים או ממכשירים ביתיים או תעשייתיים

כדי להעריך את הביצוע התרמי.


סקירת חללים בקירות - כדי להחליט על איכות וסוג השימוש בציוד של צילום וידיאו אנדוסקופי לגילוי חללים פנימיים.


איתור מקורות לחות סמויים בגגות שטוחים - מיפוי של אינפרה אדום ועקיבה אחר כניסה של מקורות לחות מתחת לציפוי של גג.


מיפוי לחות ורטיבות בבניינים - שנגרמים על ידי עיבוי, התעוררות או חדירה של רטיבות.


ניטור של מצב חשמלי - סריקה של בתי חרושת תחנות כוח וקווי מתח גבוה.


סריקות של גשרים ודרכים - כדי לאבחן קורוזיה וכשלים של חיבור בין השכבות (דלמינציה).


איתור דליפות בקווי צינורות - דליפות של נוזלים קרים וחמים מצינורות.

רטיבות היא מוליך יעיל לאנרגיה של חום. בידוד רטוב גרוע יותר מאשר העדר מוחלט של בידוד. רטיבות נסתרת בגגות שטוחים, למשל, יכולה להיות מאובחנת ונצפית, לעיתים קרובות, בעזרת ציוד להדמיה תרמית, ציוד בעל רזולוציה גבוהה, כאשר הוא מופעל באורך גל מתאים.


גגות שטוחים בעלי מעקות מגן סביבם, דולפים לעיתים קרובות וגורמים להרטבה קירות ותקרות בקומות נמוכות יותר. מעקות מגן הם לעיתים קרובות נקודת תורפה בכל מה שנוגע לחדירה של מים, בעיקר בבניינים גבוהים. רוחות הנושבות מסביב לפינות פנימיות וחיצוניות של קירות יכולים ליצור מערבולות שמכפילות את עצמן ויוצרות מצידן מערבולות אוויר מיניאטוריות. כשגשם או מים רבים מתאדים, הגברת מהירות הזרימה עלולה לחדור אפילו לסדקים הקטנים ביותר.


ישנן דרכים אחדות בהן מים יכולים לחדור למעקה מגן ולחדור למעטפת הפנימית. למשל:

1.חלקים בקיר או בגג שאינם מחוברים היטב הודות לטיח נקבובי וישן. חיבור גרוע יכול לקרות בשל תנועות תרמיות הנגרמות משינויים בין מצבים של יובש ורטיבות, בעיקר כשיש בגג חלקי כיסוי ארוכים. זה מחמיר יותר כשיש בין החיבורים של קצות חלקי הקיר חומרי מילוי מוצקים או טיח.

2. חיבורים בין חומרים לא נקבוביים יספחו רטיבות יותר בקלות במיוחד תחת לחץ של רוח.

3. כשיש בגג שכבה חסינת רטיבות שאיננה ארוכה דיה והיא מתכופפת בציפוי החיצוני כלפי מטה, המים יכולים לחדור מתחת לשכבה הזו ולהרוות את השכבה שמתחתיה. שקיעה של שכבת איטום קרועה/פגועה יכולה לגרום לאיסוף מים ולהובלתם לקצוות ולחיבורים פגועים.

4. העדר או פגם בפתחי ניקוז גורמים למים שהתאספו שלא יוכלו לברוח מעל לשכבת הכיסוי .

5. כשאין שכבת כיסוי חסינת רטיבות, מייד מתחת ללוחות או כשאין שכבת כיסוי המונחת מעל לשני לוחות.

6. פינות פנימיות של מעקות מגן, נקודות אלו נוטות במיוחד לנזילה בשל השפעת הרוח ומציאותה של שכבה פגועה יותר של כיסוי חסין רטיבות במעקה המגן של הגג ובהיקפו.

מכשיר לדימוי תרמי משמש ככלי לאבחנה מהירה מאוד ומספק המחשה חזותית לדגמי הרטיבות, להתפשטות ולכיווני התנועה שלה.

רטיבות חיצונית מתאדה כל הזמן ולכן החלק הרטוב קר יותר מהשכבות האחרות. רטיבות בשכבה תחתונה יותר יכולה להיות מושפעת בצורה הפוכה בדיוק מהרטיבות בשכבה החיצונית, זאת משום שרטיבות פנימית מתחממת מהמבנה והיא משתנה ביתר איטיות הודות לשינויים המקיפים אותה. לכן, מכשיר לדימוי תרמי משמש ככלי לאבחנה מהירה מאוד ומספק המחשה חזותית לדגמי הרטיבות, להתפשטות ולכיווני התנועה שלה, לדוגמא:

The thermogram on the left shows water and moisture remaining from sprinklers that were activated during a fire that was knocked down about 11 hours earlier. Note how the IR thermography clearly identifies the wet areas in the insulation and building structure and on the floor by their relatively cooler temperatures. - non-thermal photo The thermogram on the left shows water and moisture remaining from sprinklers that were activated during a fire that was knocked down about 11 hours earlier. Note how the IR thermography clearly identifies the wet areas in the insulation and building structure and on the floor by their relatively cooler temperatures. - a thermal image generated by a FLIR Infrared Camera

שכבות צפופות שמהן בנוי גג או מבנה יכולות להראות בהדמיה תרמית כטמפרטורות שונות וניתן להשתמש בתכונה הזו על מנת לגלות את מוקד הרטיבות. נתוני הסריקה התרמית צריכים להיות מאוששים על ידי בדיקת מוליכות קונבנציונאלית ושיטות אבחון נוספות.

גגות המכוסים בפחים מגולוונים הם קשים לסריקה תרמית. זאת בשל השתקפות של טמפרטורות השמים, של בניינים סמוכים, של מבנים וכדומה. יש טכניקות כדי למזער את הנתונים הלא רלבנטיים המתקבלים בסריקה תרמית של גגות מחזירי אור, טכניקות המאפשרות להבחין בהצלחה בשטחים לחים בנקודות החיבור שבין הפחים, להבחין בהעדר בידוד או בבידוד רטוב.


סריקה תרמית יכולה לאתר בבניינים באופן מיידי ובמדויק רטיבות חודרת או התחלה של רטיבות. זאת על ידי מתן תמונה משלימה של הרטיבות. ברוב המקרים, הצורות המאפיינות והמסלולים של הרטיבות בהדמיה יזהו את כיוון ההתפשטות ואת מקור הכניסה של הרטיבות.

לפרטים נוספים, תגובות ופניות שלח טופס משוב